Europees Parlement spreekt veto uit tegen meest vervuilende brandstoffen - Hoofdinhoud
D66-Europarlementarier Gerben-Jan Gerbrandy is zeer verheugd met de steun die hij heeft gekregen voor het maken van een helder onderscheid tussen zwaar vervuilende en minder vervuilende brandstoffen. "In de strijd tegen klimaatverandering is het cruciaal dat overheidsbeleid investeringen in vervuilende activiteiten afremt en in schone alternatieven stimuleert. Dat geldt dus ook voor de keuze van het type brandstof", aldus Gerbrandy. Het huidige voorstel voldoet hier absoluut niet aan. Europa zou de vraag aanwakkeren voor de meest vervuilende brandstoffen, zoals de Canadese oliezanden. Op initiatief van D66 en GroenLinks heeft de milieucommissie vandaag een veto uitgesproken tegen het voorstel van de Europese Commissie.
Uitstoot transportsector verminderen
Brandstofleveranciers moeten in 2020 de CO2 uitstoot van hun transportbrandstoffen met 6% reduceren. Daartoe zou de Europese Commissie een methode voorstellen om de mate van vervuiling van verschillende brandstoftypen te bepalen. Door zwaar vervuilende brandstoffen een hoge waarde toe te kennen, zouden die veel minder aantrekkelijk worden om te gebruiken. Daar heeft de Commissie nu van afgezien.
Oliezanden Noord-Amerika
In de Verenigde Staten woedt een fel debat over de aanleg van de Keystone XL pijplijn, die teerzandolie uit Canada naar raffinaderijen in het zuiden van de VS moet vervoeren. Met die pijplijn zouden de exportmogelijkheden van oliezanden explosief groeien. “Door het huidige voorstel wordt Europa een aantrekkelijke afzetmarkt voor de zeer vervuilende teerzandolie en worden investeringen hierin alleen maar gestimuleerd. Dat geld moet juist naar schonere alternatieven vloeien. Zeker nu we midden in de onderhandelingen zitten voor een nieuw wereldwijd klimaatakkoord”, aldus Gerbrandy.
Foto: Flickr Creative Commons, howlmontreal