Van onze conducteurs blijf je af - Hoofdinhoud
Foto Flickr / Pim Geerts
Elk jaar geven de Nederlandse Spoorwegen 100 miljoen euro uit aan maatregelen ten behoeve van veiligheid in de treinen en op de stations. Toch is het te vaak raak. Twee derde van het personeel krijgt te maken met lichamelijk geweld, blijkt uit onderzoek van de vakbond. Ik schrik er elke keer weer van. Van onze conducteurs blijf je af.
Hoewel de veiligheid in het openbaar vervoer de goede kant op gaat als je de onderzoeken onder reizigers bekijkt, is dat voor het personeel heel anders. Hun werkelijkheid is dat de rauwheid en het geweld een onderdeel is van hun alledaagse werk.
Geweld begint vaak met zwartrijden. Mensen zonder kaartje uiten zich vaak agressief tegen conducteurs. Als het zwartrijden afneemt, dan geldt dat ook voor het aantal geweldsincidenten. Poortjes, cameratoezicht, betere samenwerking met de politie en streng straffen, de PvdA is er allemaal voorstander van. Maar het blijft symptoombestrijding.
Het stationsverbod dat dit jaar ingegaan is, kan helpen om de ergste raddraaiers te weren. Daarnaast helpt het om mensen samen te laten werken in de late uren. Dat vergroot de weerbaarheid tegen agressie. Maar ook het sluiten van de poortjes en het vergroten van de pakkans kunnen helpen.
Als je om een kaartje van een paar euro een conducteur in elkaar slaat of tikken meent te moeten uitdelen omdat je een boete krijgt, dan zit er vaak letterlijk een steekje los. Nu is de verruwing van de samenleving niet van gisteren. Toch moet dit stoppen. Tegen sommige gekken kan de samenleving zich niet op voorhand wapenen, maar asociaal gedrag en moedwillige molestaties mogen nooit wennen en kunnen we nooit accepteren. Medewerkers die in het openbaar vervoer dienen het algemeen belang. Wie aan hen komt, komt dus aan ons allemaal.