Vragen van Visser en Dijkstra over de automobilist in de Randstad

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op dinsdag 6 januari 2015, 2:18.

Vragen van de leden Visser en Dijkstra (VVD) aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat de automobilist de klos is in de Randstad.

  • Bent u bekend met het bericht "Automobilist de klos in randstad?"1
  • Deelt u onze mening dat deze maatregelen vooral een voorbeeld zijn van symboolpolitiek en daarmee overbodig zijn, aangezien de doelstellingen met betrekking tot luchtkwaliteit zullen worden gehaald in de komende jaren? Zo nee, waarom niet? Ziet u de voorstellen van de G4 hiermee ook als een teken dat men niet gelooft in de effectiviteit van het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), zo nee, waarom niet? Deelt u de mening van de VVD-fractie dat de door de G4 voorgestelde maatregelen vooral zullen leiden tot een lastenverhoging voor de automobilisten en ondernemers? Zo nee, waarom niet?
  • Deelt u onze mening dat het zogenoemde bronbeleid (afspraken samen met het bedrijfsleven over schone industrie en auto’s) de meest effectieve maatregel is om de luchtkwaliteit te verbeteren en dat de voorgestelde G4-maatregelen niet of nauwelijks een bijdrage zullen leveren aan het behalen van de luchtkwaliteitsdoelstellingen? Zo nee, waarom niet?
  • Deelt u onze mening dat het voorstel om verdere trajectcontroles in te voeren totaal niet effectief is, aangezien de overschrijdingen voor wat betreft de luchtkwaliteit in heel Nederland nu nog op 9 km weg plaatsvindt, grotendeels op niet-rijkswegen? Zo nee, waarom niet? Deelt u de mening van de VVD-fractie dat trajectcontroles vooral moeten toezien op de verbetering van de verkeersveiligheid en dat daarmee het voorstel van de G4 van tafel moet? Zo nee, waarom niet?
  • Kunt u per voorgestelde G4-maatregel aangeven wat de kosten zijn? Door wie deze moeten worden betaald en welke opbrengsten in het kader van de luchtkwaliteit hiermee wordt behaald?