Aanvullende vragen van Visser en De Boer over dat de Duitse regering nu ook tol wil op het water

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op donderdag 8 januari 2015, 2:13.

Aanvullende vragen van de leden Visser en De Boer (beiden VVD) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat de Duitse regering nu ook tol wil op het water.

  • Heeft de Minister kennis genomen van het voornemen van de Duitse regering om nu ook tol te gaan heffen op de vaarwegen?1 Hoe staat de Minister tegen deze nieuwe voornemens van de Duitse regering? Hoe verhoudt zich dit tot internationale verdragen en Europese afspraken? Is hier sprake van een discriminatoir karakter?
  • Kan de Minister aangeven wat deze nieuwe tol op het water gaat betekenen voor het Nederlandse bedrijfsleven, vooral de positie van de Nederlandse binnenvaart en havens, qua lastenverzwaringen en concurrentiepositie? Deelt de Minister, de mening van de VVD-fractie dat hier sprake is van een lastenverzwaring voor het Nederlandse bedrijfsleven? En dat alle voornemens van de Duitse regering om tol ter land, ter zee en in de lucht te gaan heffen niet passen in het voornemen om de Europese interne markt te versterken? Zo nee, waarom niet?
  • Kan de Minister aangeven of zij in gesprek is met de Duitse regering om deze nieuwe voornemens voor tol op de vaarwegen ter discussie te stellen? Welke mogelijkheden zijn er voor Nederland om deze maatregelen van tafel te krijgen? En welke inzet pleegt de Minister hierop?