Vragen van Visser en Verheijen over ecocombi’s bij de grens

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op donderdag 29 januari 2015, 3:09.

Vragen van de leden Visser en Verheijen (beiden VVD) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat truckchauffeurs ecocombi’s bij de grens moeten splitsen.

  • Is de minister bekend met het bericht “Nachtelijke frustraties door extra lange bloementrucks die gesplitst moeten worden”?1
  • Deelt de Minister de mening van de VVD-fractie dat het niet toelaten van de LZV (oftewel: ecocombi) in andere EU-lidstaten haaks staat op de doelstellingen die de Europese Commissie nastreeft? Zo nee, waarom niet? Deelt de minister de mening van de VVD-fractie dat hier sprake is van protectionisme en dat het daarmee de versterking van de Europese interne markt belemmert en de Nederlandse transportsector frustreert? Zo nee, waarom niet? En zo ja, welke maatregelen onderneemt de Minister om dergelijke protectionistische maatregelen tegen te gaan, te denken aan bijvoorbeeld de rigide handhaving van de rij- en rusttijdenwet in Frankrijk?
  • Is de minister het met de VVD-fractie eens dat de LZV in zo veel mogelijk landen grensoverschrijdend moet worden ingezet om zo efficiënter vervoer mogelijk te maken? Zo ja, welke maatregelen zijn en worden er genomen om dit in alle EU-lidstaten mogelijk te maken? Zijn er nog specifieke maatregelen die gericht zijn of worden op Duitsland (incl. Deelstaten) en België?
  • Bent u het met de VVD-fractie eens dat met de Europese Richtlijn 96/53/EG landen de ruimte wordt geboden om gebruik te maken van de LZV? Zo nee, waarom niet en moet de richtlijn dan niet worden aangepast? En zo ja, gaat de minister dit agenderen op de Europese agenda? Is de minister tevens van plan om het verhogen van gewichtslimieten en maximale afmetingen te agenderen op de Transportagenda? Zo nee, waarom niet?
  • Is de minister bereid om in gesprek te gaan met België en Luxemburg om zo snel mogelijk de Verordening van de Benelux Unie te ondertekenen die een grote praktijkproef met de LZV of ecocombi tussen Nederland en België mogelijk maakt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u de Kamer informeren over de voortgang van deze zogenaamde Benelux ecocombi-proef?
  • Klopt het dat Duitse deelstaten als Noordrijn-Westfalen deze verordening van de Benelux Unie inzake grensoverschrijdende samenwerking ook mogen ondertekenen en daarmee een ecocombi-proef kunnen toelaten? Zo ja, kan en/of is de minister met de aangrenzende Duitse deelstaten hierover in gesprek? Wat is de voortgang hiervan en kan de Kamer blijvend geïnformeerd worden?
  • Is de minister het met de VVD eens dat de huidige opstelling van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen Nederlandse vervoerders onnodig op achterstand zet en nadelig uitpakt voor bijvoorbeeld de concurrentiepositie van de Greenport Venlo? Zo nee, waarom niet?