Vragen van de leden Visser en Tellegen aan de Minister van V&J en I&M over verkeershufters die minder vaak worden gepakt.

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op vrijdag 27 februari 2015, 2:58.

Vragen van de leden Visser en Tellegen (beiden VVD) aan de Minister van Veiligheid en Justitie en de Minister van Infrastructuur en Milieu over verkeershufters die minder vaak worden gepakt.

  • Kent u het bericht «Verkeershufters worden minder vaak gepakt»?[1]
  • Hoe beoordelen de ministers de flinke daling in het aantal staande houdingen na overtredingen in het verkeer sinds 2007? Kunnen de ministers een verklaring geven voor deze significante dalingen van de staande houdingen? Is er minder capaciteit deze te verrichten of zijn er minder overtredingen of zijn er andere oorzaken?
  • Hoe moet deze daling worden bezien in het kader van verkeersveiligheid? En hoe beoordelen de bewindspersonen deze daling in het licht van de gepercipieerde pakkans? Wat is nu de gepercipieerde pakkans? Zijn hier doelstellingen op geformuleerd? Zo nee waarom niet?
  • Klopt het dat niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder en er dus ook geen punt op het rijbewijs gekregen kan worden als er bekeurd is op kenteken? Zo ja, deelt u dan de mening van de VVD-fractie dat een daling in het aantal staande houdingen niet gunstig is voor de effectiviteit van maatregelen als het beginnersrijbewijs en de recidiveregeling? Zo niet, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen zijn en worden er getroffen om de effectiviteit van deze maatregelen te vergroten?
  • Hoe verhoudt de effectiviteit van de recent ingevoerde hufteraanpak zich tot de afnemende staande houdingen? Zijn staande houdingen niet noodzakelijk voor het vergroten van de pakkans en daarmee de effectiviteit van de hufteraanpak? Zo nee, waarom niet?
  • Wanneer zijn de resultaten van het experiment met weginspecteurs van Rijkswaterstaat die de status van Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) hebben gekregen bekend? Bent u bereid te kijken of en in hoeverre dit kan bijdragen aan de vergroting van de gepercipieerde pakkans dan wel vergroten van het aantal staande houdingen ten behoeve van de verkeersveiligheid?
  • Wordt het aantal staande houdingen door de politie vooral uitgevoerd op provinciale en gemeentelijke wegen? Hoe wordt de verkeersveiligheid betrokken in de afweging van de politie-inzet ten behoeve van de staande houdingen?
  • Is de maatregeleffectiviteit en het effect op de gepercipieerde pakkans van het staande houden en het houden van een goed gesprek onderzocht? Zo ja, hoe verhoudt zich dat met bijvoorbeeld het krijgen van een boete na te zijn gepakt door een flitscamera dan wel trajectcontrole? Zo nee, waarom is dan besloten om het aantal staande houdingen te verminderen?
  • Op welke overtredingen handhaaft de politie bij het toezicht op de weg nu hoofdzakelijk in het kader van de verkeersveiligheid? Op welke wijze doen zij dit? En beschikt zij hiervoor over genoeg specialistische kennis, expertise en materieel? Wie bepaalt de prioritering van de te handhaven overtredingen in het verkeer?

    Aanvullende vragen op basis van het artikel «Trajectcontrole staat niet aan»”: [2]

  • Klopt het dat door verouderde systemen twee derde van de trajectcontroles uit staat? Zo ja, wanneer worden deze uiterlijk vervangen? Wat betekent het uitstaan van die trajectcontroles voor de verkeersveiligheid op die trajecten? En hoe wordt in deze overgangsfase op die trajecten de verkeersveiligheid gehandhaafd?
  • Kunt u aangeven op grond van welke criteria trajectcontroles worden opgeheven, zoals nu gebeurd op de A12 bij Woerden en Zeelandtunnel? Worden de komende periode nog meer trajectcontroles opgeheven? En kunt u aangeven op welke trajecten trajectcontroles worden ingezet ten behoeve van de handhaving van milieuregels?

[1] Algemeen Dagblad, 20 februari 2015: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3869670/2015/02/20/Verkeershufters-worden-minder-vaak-gepakt.dhtml

[2] Telegraaf, 25 februari 2015