Laat MBO'ers schitteren! - Hoofdinhoud
Foto shutterstock / Goodluz
Wat doen die jongeren eigenlijk op dat middelbaar beroepsonderwijs (MBO)? Dat vraagt journalist Guido van Eijck zich af in de Volkskrant afgelopen weekeinde. Deze vraag raakt een gevoelige snaar. Als woordvoerder beroepsonderwijs herken ik de onwetendheid over het onderwijs dat nota bene meer dan 500.000 studenten in Nederland volgen. Onwetendheid die het MBO onrecht aandoet, die niet laat zien wat voor moois er gebeurt op de MBO’s. Onbekend maakt onbemind, zo blijkt maar weer.
Maandag was ik op het SintLucas in Boxtel. Daar zag ik MBO-opleidingen waar creativiteit voorop staat. Waar de mooiste hoeden worden gemaakt, waar met 3D-printers wordt getoverd en waar jongeren zwoegen op glas-in-lood design. MBO’ers leren daar de prachtigste ambachten en krijgen les in ondernemerschap. Het SintLucas vormt geen uitzondering. Bij menig werkbezoek sla ik steil achterover van het vakmanschap én van de passie waarmee jongeren hun vak laten zien. Ook de vakwedstrijden van Skills Netherlands leggen een enorm enthousiasme bij jongeren voor hun vak bloot.
Veel mensen, die nog nooit op een MBO-school geweest zijn, denken echter te weten dat het MBO-onderwijs er slecht aan toe is. Terwijl ik juist zie dat er veel moois op het MBO gebeurt. Maar om dat te kunnen zien, moeten we stoppen het te hebben over 'het beroepsonderwijs'. Daarmee lijkt het net alsof die half miljoen studenten allemaal dezelfde lessen volgen op hetzelfde niveau. Maar er zit een groot verschil tussen de leerling op niveau 1 die leert hoe hij broodjes maakt en voorbereidend werk doet in de keuken en de student op niveau 4 die het restaurant waarin de broodjes worden geserveerd in zijn geheel heeft ontworpen en de bouw ervan coördineert. Kortom, 'het beroepsonderwijs' bestaat niet.
We mogen ons dus niet verliezen in de slechte verhalen over het MBO en 500.000 jongeren die een MBO-opleiding volgen over een kam scheren. Laten we niet vergeten dat het MBO met al haar vakopleidingen de hofleverancier van het midden- en kleinbedrijf is. Het wordt tijd dat we deze jongeren laten schitteren, hun diversiteit herkennen en erkennen. Met aandacht voor burgerschap in het onderwijs zorgen we dat deze jongeren ook hun eigen waarde zien. Met meer aandacht voor coaching richting de arbeidsmarkt kan het MBO-jongeren opleiden voor de banen van overmorgen. Laten we het MBO voor vol aanzien. We moeten een einde maken aan de onwetendheid, want deze jongeren verdienen dat!