Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG van 25 juli 1996 houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten (tweede lezing) - Goedkeuring van de amendementen van het Europees Parlement (WH + V) - Hoofdinhoud
Documentdatum | 13-04-2015 |
---|---|
Publicatiedatum | 15-04-2015 |
Kenmerk | 7513/15 ADD 1 |
Van | General Secretariat of the Council |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Raad van de Europese Unie Brussel, 13 april 2015 (OR. en)
7513/15
Interinstitutioneel dossier: ADD 1
2013/0105 (COD) i
CODEC 414 TRANS 109
NOTA I/A-PUNT van: het secretariaat-generaal van de Raad aan: het Comité van permanente vertegenwoordigers/de Raad Betreft: Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot
wijziging van Richtlijn 96/53/EG i van 25 juli 1996 houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten (tweede lezing) - Goedkeuring van de amendementen van het Europees Parlement (WH + V)
Verklaringen van de Commissie
-
1."De Europese Commissie heeft reeds richtsnoeren vastgesteld betreffende de toepassing van artikel 4 van de richtlijn; de vervoersverrichtingen hebben geen significante invloed op de internationale concurrentie indien het grensoverschrijdend gebruik beperkt blijft tot twee lidstaten waar de bestaande infrastructuur en de verkeersveiligheidscontext dat toelaten. Op die manier wordt het evenwicht bewaard tussen enerzijds het recht van de lidstaten om op grond van het subsidiariteitsbeginsel te bepalen welke vervoersoplossingen aan hun specifieke context zijn aangepast en anderzijds de noodzaak om ervoor te zorgen dat een dergelijk beleid niet tot een verstoring van de interne markt leidt."
-
2."De uitzondering betreffende de maximumlengte van aerodynamische cabines en aerodynamische voorzieningen aan de achterzijde van vrachtwagens, zoals voorzien in de nieuwe richtlijn betreffende maximumgewichten en -afmetingen van vrachtwagens (wijziging van Richtlijn 96/53/EG i), vereist dat er wijzigingen worden aangebracht in het juridisch kader voor typegoedkeuring (Verordening 661/2009 i en Verordening 1230/2012 i).
Momenteel herziet de Commissie Verordening 661/2009 i van het Europees Parlement en de Raad met het oog op verbetering van de algemene veiligheid van voertuigen. Zoals voorgeschreven in artikel 17 van Verordening 661/2009 i zal de Commissie in 2015 bij het Europees Parlement en de Raad een evaluatieverslag indienen, in voorkomend geval met voorstellen tot wijziging van deze verordening of andere relevante Uniewetgeving met betrekking tot het opnemen van nieuwe veiligheidsvoorzieningen voor met name vrachtwagens. De Commissie is voornemens uiterlijk in 2016 de nodige wijzigingen voor te stellen, na de belanghebbenden te hebben geraadpleegd en na in voorkomend geval een effectbeoordeling te hebben uitgevoerd."
-
3."De Commissie benadrukt dat het tegen de letter en de geest van Verordening 182/2011 i
(PB L 55 van 28.2.2011, blz. 13) indruist om systematisch gebruik te maken van artikel 5, lid 4, tweede alinea, onder b). Een beroep op deze bepaling moet voorzien in een specifieke behoefte om af te wijken van de basisregel, namelijk dat de Commissie een ontwerpuitvoeringshandeling kan vaststellen indien geen advies is uitgebracht. Aangezien het hier een uitzondering betreft op een algemene regel zoals vastgesteld in artikel 5, lid 4, kan gebruikmaking van de tweede alinea, onder b), niet eenvoudig als een "discretionaire bevoegdheid" van de wetgever worden beschouwd, maar moet het op restrictieve wijze worden uitgelegd en dus worden gemotiveerd.
De Commissie neemt nota van het akkoord dat het Europees Parlement en de Raad over het gebruik van deze bepaling hebben bereikt, maar betreurt het dat deze motivering niet in een overweging is opgenomen."
Gezamenlijke verklaring van Zweden en Finland
"In overeenstemming met Richtlijn 96/53/EG i mogen de lidstaten op hun grondgebied voertuigen of voertuigcombinaties toestaan waarvan het gewicht en/of de afmetingen afwijkt/afwijken van de gewichten en afmetingen in Bijlage I van de richtlijn. Het moet zulke voertuigen of voertuigcombinaties ook worden toegestaan in grensoverschrijdende operaties tussen lidstaten te rijden. Gelet op de economische doelstellingen en de doelstellingen van de interne markt zou een dergelijke grensoverschrijdende vervoersoperatie tussen twee lidstaten niet verboden mogen worden als beide lidstaten de operatie toestaan.
De huidige situatie qua grensoverschrijdende operaties moet ook voor de toekomst gewaarborgd worden. Zonder rechtszekerheid in dezen zouden er voor van de ene naar de andere lidstaat rijdende voertuigen onevenredige interne-marktbelemmeringen kunnen ontstaan."