Vragen over Ballast Nedam dat zich terugtrekt uit infrastructurele projecten

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op donderdag 30 april 2015, 2:03.

Schriftelijke vragen van het lid Visser (VVD) aan de minister van Infrastructuur en Milieu inzake Ballast Nedam dat zich terugtrekt uit infrastructurele projecten.

  • Bent u bekend met de artikelen ‘Ballast Nedam gered uit zelfgegraven bouwput’ en ‘Ballast trekt zich terug’?[1]
  • Wat betekent het feit dat Ballast Nedam zich grotendeels terug gaat trekken uit de projecten t.a.v. de verbreding van de A15 en de ondertunneling van de A2 bij Maastricht? Wat wordt verstaan onder ‘grotendeels’?
  • Kan de regering toelichten of deze projecten nu in gevaar komen? Worden de geplande opleverdata nog gehaald? Zo nee, wat is de nieuwe planning? En als hier nog geen duidelijkheid over is, wanneer komt die duidelijkheid er dan?
  • Leidt dit besluit van Ballast Nedam tot hogere kosten van deze projecten? Zo ja, hoeveel? En wie gaat hiervoor opdraaien?
  • Heeft de regering reeds andere bedrijven op het oog die in het gat gaan springen dat de terugtrekking van Ballast Nedam bij het project van de ondertunneling van de A2 bij Maastricht slaat? Zo nee, wanneer komt hier duidelijkheid over?
  • Komt de bouw van het project op de A9 Gaasperdammerweg ook in gevaar? Zo ja, welke financiële en planmatige gevolgen heeft dit?
  • Kan de regering reageren op de stelling in het artikel in Trouw dat Ballast Nedam de geleden schade bij het project op de A15 gaat verhalen op Rijkswaterstaat?
  • Kan de regering reageren op de kritiek dat infrastructurele megaprojecten moeten worden opgeknipt om risico’s voor bouwers te beperken? Wat betekent dit voor huidige en toekomstige projecten, mede in het kader van de herijking van de DFBM contracten en de aanbestedingswet?

[1] Trouw, 30 april 2015 & Telegraaf 30 april 2015