Vragen over het bericht dat een geflitste buitenlandse bestuurder vaak vrijuit gaat

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op vrijdag 8 mei 2015, 2:30.

Vragen van het lid Visser (VVD) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat een geflitste buitenlandse bestuurder vaak vrijuit gaat (ingezonden 8 mei 2015)

  • Heeft u kennisgenomen van het bericht “Geflitste buitenlandse bestuurder gaat vaak vrijuit?" 1)
  • Hebben alle lidstaten inmiddels, conform de deadline van 6 mei 2015 2) artikel 12 van de nieuwe EU-richtlijn 2015/413 (PB L 68 van 13.3.2015, hierna CBE-richtlijn) geïmplementeerd? Zo ja, kan hiermee dan ook de concrete handhaving, beboeting en inning van de boetes begaan door de kentekens van de afzonderlijke lidstaten in Nederland eindelijk worden vormgegeven?
  • Vindt u dat er adequaat kan worden gehandhaafd op verkeersovertredingen- en verkeersmisdrijven in Nederland door buitenlandse kentekens, zowel de genoemde feiten binnen de CBE-richtlijn als feiten die hier niet in zijn opgenomen? Kunnen verkeersboetes worden opgelegd, zowel op kenteken als direct staandehoudingen en kunnen deze worden geïnd? Zo nee, wat is ervoor nodig om de handhaving, beboeting en inning wel op orde te hebben? Deelt u de mening dat het onbestaanbaar is dat overtreders uit landen waarmee Nederland geen afspraken heeft over uitwisseling van gegevens kunnen wegkomen met gevaarlijk rijgedrag door boetes te ontlopen of omdat boetes oninbaar zijn? Ondermijnt dit niet de handhavingsmoraal en daarmee verkeersveiligheid in Nederland?
  • Bent u bekend met de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 3 december 2014, met zaaknummer 201308572/1? 3) Wat betekent deze uitspraak voor de handhaving van de verkeersregelgeving inclusief de rij- en rusttijdenwet door buitenlandse kentekens in Nederland? Kunnen en worden dergelijke boetes opgelegd en geïnd op dit moment? Zo nee, welke maatregelen treft u dan ter overbrugging? Hoe wordt deze lacune opgelost? Kan er een schatting worden gemaakt van hoeveel overtreders de dans ontspringen doordat de inning op grond van het EU-discriminatieverbod niet mogelijk is?
  • Is er naar aanleiding van deze uitspraak (201308572/1) een toets uitgevoerd op het EU-discriminatieverbod binnen de verkeersregelgeving? Zo ja, wat zijn de uitkomsten? Zo nee, waarom niet?
  • Hoe beoordeelt u de inzet van private organisaties, zoals bijvoorbeeld die in de Rotterdamse haven worden ingeschakeld om boetes door heel Europa te innen? 4) Is dit een mogelijkheid die breder zou kunnen worden toegepast om actief verkeersovertreders op te sporen in het buitenland? Zo nee, op welke wijze spoort u actief buitenlandse overtreders van de verkeersregelgeving op en hoe zorgt u ervoor dat boetes kunnen worden geïnd?
  • Kunt u deze vragen beantwoorden voor het AO Transportraad van 3 juni 2015?
  • 2) 
    Met uitzondering van de deadline van 6 mei 2017 voor Ierland, Denemarken en Verenigd Koninkrijk.
  • 3) 
    http://www.minbuza.nl/ecer/nieuws/2014/12/minister-im-mocht-bestuurlijke-boete-niet-direct-innen-van-chauffeur-uit-polen.html
  • 4) 
    TLN-website, 7 april 2015, "Camerahandhaving op Maasvlakte gestart" (toepassing van last onder dwangsom door Euro Parking Collection plc.)