Even terug op de thuismarkt

Met dank overgenomen van E. (Erik) Ziengs i, gepubliceerd op dinsdag 26 mei 2015, 2:00.

Op zaterdag 21 mei jl. was Erik Ziengs op werkbezoek op de zaterdagmarkt in Assen. Letterlijk en figuurlijk zijn thuismarkt. Want hij mag er zaterdags graag rondslenteren. Maar deze keer kreeg hij – samen met CDA-collega Agnes Mulder – een uitgebreide rondleiding door Ida Stevens, de ‘Moeder van de Markt’. Een kijkje achter de kraam, verhelderend.

Erik Ziengs: “Goed om eens te zien wat er allemaal komt kijken bij de organisatie van zo’n markt. En wat er wordt gedaan om de waren aan de man/vrouw te brengen. Dit is de essentie van marketing. Eigenlijk staat zo’n warenmarkt model voor de manier waarop ook andere markten werken. Vraag, aanbod, inkoop, verkoop, presentatie, promotie: zo zitten markten uiteindelijk allemaal in elkaar. Hier zie je de essentie van product, prijs, plaats, personeel en promotie samenkomen. Verfrissend.”

Moeder van de Markt

Ida Stevens stond tot voor kort, samen met haar man, zelf op de markt. Totdat zij na 49 jaar het bedrijf hebben overgedragen aan hun zoons. Ida heeft zich altijd bezig gehouden met de promotie en interne organisatie van de zaterdagmarkt in Assen. Het werkbezoek vond plaats in het kader van de landelijke actiedag ‘Ik Hou van mijn Markt’.

Eigen verantwoordelijkheid

Ida Stevens leidde rond met straffe hand rond. Precies zoals ze jarenlang de marktkooplui aanvoerde. Regels zijn regels, en daar dien je je aan te houden. Iedereen accepteerde dat van haar. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid, dat ‘haar’ zaterdagmarkt een van de beste markten in de wijde omtrek is. Erik Ziengs: “Ook dat spreekt me enorm aan. Niet te veel regels, veel eigen verantwoordelijkheid. Maar de regels dié je hebt strak handhaven. Dat geeft ondernemers de ruimte. Da’s goed voor de handel.”

Verlevendiging

Erik Ziengs zou die basisvaardigheden ook graag terugzien in winkels: “Ook daar zijn klantgerichtheid, productaanbod, prijsvorming en uitstraling van doorslaggevend belang. Winkelen moet, net als de markt, weer een belevenis worden. Winkels zouden daarin, net als de marktkooplui, meer en beter moeten samenwerken. Zorgen dat het totale winkelgebied er goed uitziet. Zorg voor verlevendiging, net als de straatmuzikanten op de markt. Dan blijft de klant komen.”

Samenwerking

Overigens zou de detailhandel er verstandig aan doen de markt minder als een bedreiging te zien: “Ook daarin zou men beter samen moeten werken. Samenwerken is overleven. Een warenmarkt trek veel extra volk, andere bezoekers. Doe daar je voordeel mee, haak daarop in. Maak samen de binnenstad aantrekkelijk.