Nederlanders mijden de taxi vanwege Vadertje Staat - Hoofdinhoud
Auteur: Barbara Visser
En dat is zonde: weg met teveel wet- en regelgeving
En dat in een land waar we de drukst bereden wegen, spoorrails en fietspaden ter wereld hebben. Ons land heeft alles in huis om wereldkampioen taxi rijden te worden. Maar loop naar een taxistandplaats en je ziet dat droom en realiteit ver uit elkaar liggen. In tegenstelling tot wat menigeen denkt is de taxibranche nog steeds kapot gereguleerd. Sinds de ‘liberalisering’ in 2000 heeft 15 jaar lang minutieuze overheidsbemoeienis weinig tastbaar resultaat opgeleverd.
Regels zorgen niet voor betere kwaliteit
Naast tal van vergunningen om te mogen beginnen als taxichauffeur, is er een oerwoud aan gemeentelijke regels, met als uitsmijter het gelegaliseerde kartel van de Toegelaten Taxi Organisatie (hierna TTO). Hierbij is de chauffeur verplicht, tegen forse betaling, lid te worden van een TTO, voordat in de desbetreffende gemeente gereden mag worden. Het idee achter de TTO was logisch, maar puur defensief: het voorkomen van een nieuwe taxioorlog. Begrijpelijk gezien de wens om illegale snorders te weren, maar is de klant nu beter af? Nee, integendeel. De prijzen zijn hoog, het gebruik van de taxi is laag, klanten blijven ontevreden en de overheid wordt tureluurs van de continue handhavingskosten. Armoe troef dus, maar gelukkig biedt het internet uitkomst.
Wanneer je een hotel wil boeken, kijk je eerst op Expedia.com of Booking.com naar de ervaringen van eerdere gebruikers. Dat kan nu ook bij taxi’s. Een slecht Nederlands sprekende chauffeur die omrijdt en de halve rit aan de telefoon hangt, komt er niet meer tussen. Deze technologische doorbraak brengt een revolutie in de manier waarop we ons verplaatsen binnen handbereik. Met redelijke prijzen, betrouwbare chauffeurs, een veilig gevoel en transparantie over kwaliteit en prijs.
Wet- en regelgeving blijven hopeloos achter
Niet alleen de taxiwereld, de hele mobiliteitssector is flink aan het veranderen, maar wet- en regelgeving blijven hopeloos achter. Mobiliteit wordt steeds meer een dienst en de zelfsturende auto komt eraan. Het onderscheid tussen taxi, deelauto, eigen auto en openbaar vervoer zal geleidelijk aan vervagen. Het openbaar vervoer, zoals we dat nu kennen zal binnen een jaar of tien compleet veranderen: een toekomst waarin de klantwensen centraal staan en niet het middel of aanbieder. Laten we hierbij niet in de aloude Haagse regelreflex schieten, maar de vraag stellen of er überhaupt nog een rol voor de overheid is weggelegd: welk publiek belang moet er worden beschermd en moet de overheid dat regelen?
Wat is de rol van de overheid in de taxiwereld? Wat de VVD betreft heel beperkt: waarom een keuringsbewijs taxi als je een APK hebt? Waarom een chauffeurskaart als online recensies van gebruikers veel meer zeggen over kwaliteit? Dit betekent direct een verlichting voor de onder de regeljuk zuchtende taxichauffeurs. De staatssecretaris zegt: maar de betaalbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit dan? Allemaal heel belangrijk, maar daar heb je geen Vadertje Staat voor nodig! Als spullen niet op tijd geleverd worden door Bol.com of Zalando, of de kwaliteit is niet goed, dan bestellen we daar de volgende keer niet meer. Nieuwe platforms bieden klanten de kans hun ervaringen met elkaar te delen. Het werkt voor schoenen en hotels, waarom dan niet voor taxi’s?
Evolutie in plaats van revolutie is ons devies
Wat te doen? Heel simpel: de klant centraal stellen, die wil gewoon zo snel en goed mogelijk van A naar B, en ruimte geven aan innovaties! Stop als overheid met het doelloos voorschrijven van prijzen en kwaliteitseisen en breek de macht van kartels als de TTO’s. Niet van de ene dag op de andere. Evolutie in plaats van revolutie is ons devies, zodat er een gelijk speelveld is. Wat krijgen we ervoor terug? Beter en goedkoper vervoer voor de klant en meer klanten voor de taxiondernemers.