Nieuwe autobelasting: rechtvaardig, milieuvriendelijk en eenvoudig - Hoofdinhoud
Foto Flickr / Martin Abegglen
Met het voorstel voor een nieuwe autobelasting zet het kabinet een belangrijke stap naar een rechtvaardige, milieuvriendelijke en eenvoudige manier van belasten. De wegenbelasting en de aanschafbelasting worden verminderd, waardoor autorijden voor veruit de meeste automobilisten goedkoper wordt. Daarnaast kiest het kabinet voor vergroening door volledig elektrische auto's krachtig te stimuleren en automobilisten die in een oude vervuilende diesel rijden, meer wegenbelasting te laten betalen.
Een vernieuwing van de autobelasting was hoog nodig, want de autobelastingen zijn ingewikkeld, ondoelmatig en ook nog eens onrechtvaardig. Want wie kent niet de verhalen over de bovenmodale Mitsubishi Outlanders, de plug-in Porsche Cayennes die met dank aan de belastingbetaler voor een habbekrats rondrijden, terwijl deze 'stekker-auto’s' in de praktijk meestal gewoon op benzine rijden?
Daarom ben ik blij met dit kabinetsvoorstel. Dure plug-in hybride auto’s die in de praktijk niet milieuvriendelijk zijn worden fiscaal minder aantrekkelijk. Alleen voor volledig elektrisch rijden maken we een uitzondering. Dat is de technologie van de toekomst en daar zet het kabinet vol op in zodat we koploper in Europa blijven voor wat betreft elektrisch rijden. Deze auto’s krijgen een volledige vrijstelling van wegenbelasting en een bijtelling van slechts 4% met een maximum van 50.000 euro.
In het voorstel gaan de aanschafbelasting (BPM) en de wegenbelasting omlaag, zodat autorijden voor veruit de meeste automobilisten goedkoper wordt. Ook wordt er een einde gemaakt aan de ingewikkelde wirwar van bijtellingspercentages voor leaseauto’s. We gaan terug naar twee bijtellingspercentages voor lease auto’s: 4% voor elektrisch en 22% voor andere auto’s.
Met dit voorstel maken we de autobelasting niet alleen eenvoudiger, maar ook rechtvaardig en milieuvriendelijk.