Stop digitale eenheidsworst UWV! - Hoofdinhoud
Wat gaan we éxtra doen om de verontrustende werkloosheid onder ouderen aan te pakken?, vroeg ik vandaag aan minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Want krachtige, extra inzet, dat verdienen al die mensen die al lang werkloos thuis zitten en die ons daarover schrijven en aanklampen. En stop met het louter bieden van digitale eenheidsworst van het UWV!
Mijn inbreng vandaag bij het Algemeen Overleg Arbeidsmarkt in de Tweede Kamer:
De Monitor Arbeidsmarkt wijst op een licht herstel. Er komen banen bij. Echter, de werkloosheid neemt nauwelijks af. Werkhervattingskansen voor ouderen - vanuit de WW en zeker vanuit de bijstand - zijn zéér gering. Hier wreekt zich volgens 50PLUS o.a. de verplichting om steeds langer door te werken. Wij zijn daarin te ver doorgeschoten. Funest bij deze hoge werkloosheid! Geen wonder dat de langdurige werkloosheid onder ouderen bij ons aanzienlijk hoger ligt dan het OESO-gemiddelde.
Fijn dat collega-fracties na mijn verworpen motie nu de urgentie inzien van het zoeken naar een krachtiger aanpak van de langdurige werkloosheid onder ouderen. Er komt dan wel geen conferentie buiten de deur, maar toch een heus rondetafelgesprek in de Kamer over dit thema. Dat is winst. 50PLUS gaat er vanuit dat dit - gezien de ernst - nog dit jaar wordt geagendeerd.
Ja, zeggen wij minister Asscher na: er ligt inderdaad een ‘stevige uitdaging’. Maar vandaag staan wij niet voor de vraag wat we al hebben gedaan en ook niet wat we al doen, maar vooral wat we extra gaan doen? Want dat verdienen al die mensen die al lang thuis zitten zonder werk en die ons daar over schrijven en aanklampen.
50PLUS hoopt in dit verband op een spoedige afronding van de effectiviteitsmeting van ‘50-plus werkt’. Kan de minister toezeggen dat de resultaten van die meting echt snel komen? En deelt de minister onze mening dat fiscaal stimuleren van scholing en loonkostenverlagende maatregelen inmiddels bewezen effectief zijn en daarom nú intensivering verdienen? En hoe ziet minister Asscher in dat licht de verhoging van de leeftijd van 50 naar 56 om in aanmerking te komen voor deze maatregel?
Juist ouderen zijn gebaat bij een leven lang leren. ‘Digitale ongeletterdheid’ komt onder ouderen nog steeds veel voor. Maar wat doet het kabinet? Juist bezuinigen op post-initiële beroepsontwikkeling. Onbegrijpelijk! Wij vragen de minister om een reactie op de uitstekende suggesties van FNV voor extra scholing. Ook bewezen effectief is versterking van het persoonlijke individuele contact tussen de werkzoekende en het UWV. Stop met het louter bieden van digitale eenheidsworst en groepsbijeenkomsten! Is de minister bereid om méér in te zetten op individuele, persoonlijke benadering en maatwerk?
Vrijwel nergens in Europa zijn de arbeidskansen van niet-westerse allochtonen zo slecht als in Nederland. De werkloosheid onder hen is gemeten in procentpunten sinds 2008 meer dan gemiddeld gestegen. Hoe ziet dit er eigenlijk uit voor de ‘oudere’ niet-westerse allochtoon? Hoe denkt minister Asscher over een meer gericht plan ten behoeve van deze groep?
Al die onderzoeken over arbeidsdiscriminatie zijn heel mooi, maar waar het nu op aankomt is nog meer gerichte bestrijding van dit hardnekkige probleem. Wat helaas al voorkomt bij werknemers en werkzoekenden vanaf 45 jaar. 50PLUS roept het kabinet op de negatieve beeldvorming over de oudere werknemer, door goed onderbouwde voorlichting, krachtiger aan te pakken. Wij steunen de suggestie dat de overheid geen zaken moet doen met bedrijven die aantoonbaar discrimineren!
De brief over de langdurige werkloosheid onder ouderen waar 50PLUS om vroeg, maakt duidelijk dat er heel wat gebeurt. Toch vindt het CPB, en we zijn het met hen eens, dat beleid onvoldoende. Meer dan 40% van de langdurig werklozen is ouder dan vijftig jaar. Er ligt een fikse taak voor de overheid, maar niet alle heil kan daar vandaan komen. Ook de sociale partners hebben hierin een belangrijke taak. Van minister Asscher willen we graag weten hoe hij deze partners hierbij gaat betrekken en uit gaat dagen.