Europese Raad (15-16 oktober 2015) - Ontwerpconclusies

1.

Kerngegevens

Document­datum 09-10-2015
Publicatie­datum 10-10-2015
Kenmerk 11137/15
Van General Secretariat of the Council
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Raad van de Europese Unie Brussel, 9 oktober 2015

PUBLIC

(OR. en)

11137/15

LIMITE

CO EUR-PREP 37

NOTA van: het secretariaat-generaal van de Raad aan: het Comité van permanente vertegenwoordigers/de Raad Betreft: Europese Raad (15-16 oktober 2015)

  • Ontwerpconclusies

Overeenkomstig artikel 2, lid 3, punt a), van het reglement van orde van de Raad gaan hierbij voor de delegaties de ontwerpconclusies die de voorzitter van de Europese Raad heeft opgesteld in nauwe samenwerking met het lid van de Europese Raad dat de lidstaat vertegenwoordigt die het halfjaarlijks voorzitterschap van de Raad bekleedt, en met de voorzitter van de Commissie.

o

o o

I. MIGRATIE

  • 1. 
    Het aanpakken van de vluchtelingen- en migratiecrisis is een gemeenschappelijke

verplichting die een alomvattende strategie en een gestage, vastberaden inspanning vergt.

De op 23 september door de staats- en regeringsleiders overeengekomen richtsnoeren waren

vooral gericht op de meest dringend kwesties. De uitvoering ervan verloopt snel, getuige het

werk dat de Raad verricht en het verslag van de Commissie van 14 oktober. De vorderingen

zullen nauwlettend worden gevolgd, ook wat betreft de financiële toezeggingen en eventuele

verdere behoeften.

  • 2. 
    Vandaag heeft de Europese Raad onderstaande richtsnoeren bepaald:

    Samen met derde landen de stroom migranten indammen

    • a) 
      haast maken met het vaststellen van een actieplan met Turkije als onderdeel van een

    alomvattende samenwerkingsagenda die gebaseerd is op wederzijdse toezeggingen.

    De EU is klaar voor het aanzienlijk opvoeren van haar politieke en financiële inzet;

    • b) 
      ervoor zorgen dat er daadwerkelijk een vervolg wordt gegeven aan de conferentie op hoog niveau over de route via het oostelijk deel van de Middellandse zee/de Westelijke Balkan, met bijzondere nadruk op het beheer van de migratiestromen;
    • c) 
      tijdens de komende Top van Valletta met Afrikaanse staats- en regeringsleiders komen

    tot concrete operationele maatregelen, met bijzondere aandacht, op billijke en

    evenwichtige wijze, voor daadwerkelijke terugkeer en overname, ontmanteling van

    criminele netwerken en voorkoming van illegale migratie, tezamen met reële

    inspanningen ter ondersteuning van de economische ontwikkeling van Afrika en

    duidelijke toezeggingen over verdere mogelijkheden voor legale migratie;

    • d) 
      verkennen van de mogelijkheden om veilige en duurzame opvangfaciliteiten in de

    getroffen regio's op te zetten en blijvende vooruitzichten en adequate procedures te

    bieden voor vluchtelingen en hun familie totdat zij weer naar hun land kunnen

    terugkeren.

Betere bescherming van de buitengrenzen van de EU

  • e) 
    werken aan de geleidelijke invoering van een geïntegreerd beheersysteem voor buitengrenzen;
  • f) 
    het mandaat van Frontex versterken in de context van debatten over de ontwikkeling van een Europese grensbewaking en kustwacht, in het bijzonder wat betreft de inzet van snelle-grensinterventieteams wanneer uit Schengenevaluaties of uit risico-analyses

    blijkt dat er krachtig en onverwijld moet worden opgetreden;

  • g) 
    technische oplossingen vinden om de controle aan de buitengrenzen van de EU te versterken en de doelstellingen inzake zowel migratie als veiligheid te halen, door volledig gebruik te maken van technologische ontwikkelingen zodat het vrije verkeer niet wordt belemmerd en reizen wordt gefaciliteerd;
  • h) 
    toejuichen dat de Commissie weldra met een pakket maatregelen zal komen die het beheer van onze buitengrenzen moeten verbeteren.

Reageren op de instroom van vluchtelingen in Europa en werken aan terugkeer

  • i) 
    voortgaan met het binnen de overeengekomen termijn inrichten van meer hotspots, waar aanvragers van internationale bescherming en andere migranten kunnen worden geïdentificeerd en geregistreerd en waar hun vingerafdrukken kunnen worden

    afgenomen. De lidstaten zullen volledige steun verlenen aan deze inspanningen, op de eerste plaats door gehoor te geven aan de oproepen van Frontex en het EASO om expertise te leveren voor ondersteuningsteams voor migratiebeheer in de hotspotsgebieden;

  • j) 
    na de eerste geslaagde herplaatsingen snel overgaan tot de volledige uitvoering van de herplaatsingsbesluiten;
  • k) 
    tegelijkertijd het tempo van de uitvoering van de terugkeerrichtlijn door de lidstaten opvoeren;
  • l) 
    nog dit jaar binnen Frontex een speciaal terugkeerbureau oprichten waarmee de steun voor de lidstaten kan worden opgeschaald;
  • m) 
    het mandaat van Frontex inzake terugkeer uitbreiden met het recht om gezamenlijke terugkeeroperaties te organiseren, en de rol van Frontex op het vlak van het verkrijgen van reisdocumenten voor terugkeerders versterken;
  • n) 
    derde landen ertoe bewegen een verbeterde Europese laissez-passer te aanvaarden als het referentiedocument voor terugkeer.

Bovenstaande richtsnoeren zijn een nieuwe belangwekkende stap in de richting van onze alomvattende strategie. Er zijn echter nog andere belangrijke prioritaire acties die verdere werkzaamheden vergen in de op deze gebieden actieve fora. En er dient voortdurend te worden nagedacht over het algemene migratie- en asielbeleid van de EU. De Europese Raad zal de ontwikkelingen blijven volgen.

De Europese Raad heeft ook gesproken over de ontwikkelingen in Syrië en de mogelijke gevolgen ervan voor migratie [moet nog worden bijgewerkt].

[p.m.: Libië]

II. OVERIGE PUNTEN

  • 3. 
    De Europese Raad heeft de balans opgemaakt van de besprekingen over het verslag van de voorzitters over de voltooiing van Europa's Economische en Monetaire Unie. De Europese Raad heeft benadrukt dat het dringend noodzakelijk is de bankenunie te voltooien en heeft gevraagd de werkzaamheden met betrekking tot alle aspecten op te voeren. De Europese Raad zal deze aangelegenheden tijdens zijn bijeenkomst in december nogmaals bespreken.
  • 4. 
    De voorzitter van de Europese Raad heeft informatie verstrekt over het komende proces inzake de plannen van het VK voor een referendum over het lidmaatschap van de EU.

 
 
 
 

3.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.