Kamervragen over de invloed van de Franse verhuizing Transavia - Hoofdinhoud
Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op donderdag 5 november 2015, 2:43.
Schriftelijke vragen van de leden Visser en de Vries aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de minister van Financiën inzake Franse verhuizing Transavia.
© Tristan Farsac
-
-Bent u bekend met het bericht “nieuwe druk op KLM” in de Telegraaf d.d. 5 november 2015?
-
-Klopt het bericht dat Transavia Nederland het belang van 40% in Transavia Frankrijk wil verkopen? Zo ja, wat is de reden en wat betekent dit voor de positie van KLM en voor Schiphol? Welke rol heeft de Nederlandse staat hierin?
-
-Klopt het dat Transavia Nederland in gesprek is om de zeggenschap van Transavia Nederland over te hevelen naar Air France? Wat zou dit betekenen voor de zelfstandige positie van KLM? En wat voor Schiphol?
-
-Op welke wijze is het kabinet betrokken bij de verkenning van de gesprekken over verkoop en eventuele overheveling van Transavia Nederland naar Air France? Als u niet betrokken bent, bent u bereid hierover in gesprek te gaan met uw Franse collega’s?
-
-Deelt u de mening van de VVD-fractie dat het van belang is, in het kader van de hubfunctie van Schiphol, dat de zelfstandige positie van KLM binnen de holding AF/KLM geborgd is? Zo ja, op welke wijze wordt via een overheveling van de zeggenschap over Transavia naar Air France aan bijgedragen?
-
-Kunt u deze vragen voor het volgende AO luchtvaart beantwoorden?