Gewijzigd Belastingplan nog steeds volstrekt onvoldoende - Hoofdinhoud
De vierde nota van wijziging van het Belastingplan voldoet volstrekt onvoldoende aan de wensen van 50PLUS. Zelfs met de 100 miljoen euro extra die het kabinet belooft blijven ouderen nog zitten met een structureel nadeel van 300 miljoen euro!
Mijn inbreng bij het voortgezet debat over het Belastingplan 2016 na de vierde nota van wijziging:
“Vrijdag heeft de Kamer een soort ‘eindbod’ van het kabinet ontvangen in de vorm van een vierde nota van wijziging van het Belastingplan 2016. Er wordt voor structureel rond 500 miljoen euro verschoven. Goed dat wij daar nu kort over debatteren.
In de Nota van Wijziging trekt het kabinet haar eigen plan. Met de intentie en kennelijk in de overtuiging ‘voldoende recht te doen’ aan alle wensen van de Kamer. Laat duidelijk zijn: het kabinet voldoet volstrekt onvoldoende aan de wensen van 50PLUS.
Er is inderdaad enige opening geboden voor de ouderen, maar wat ons betreft is het volstrekt onvoldoende. De bij het Belastingplan 2015 doorgevoerde verlaging van 83 euro van de Ouderenkorting wordt in de nota van wijziging voor 54 euro teruggedraaid. Daarmee is de eerdere koopkrachtverslechtering niet eens teruggedraaid, laat staan dat gesproken kan worden van een koopkrachtverbetering!
Met de voorgestelde koopkrachtreparatie is een bedrag van 100 miljoen euro structureel gemoeid. 50PLUS erkent dat dit een aardig bedrag is, maar toch volstrekt onvoldoende om aan onze redelijke wensen tegemoet te komen.
Graag breng ik nog eens de passage in herinnering uit de nota naar aanleiding van het verslag van het Belastingplan 2016. Daar wordt op pagina 9 naar aanleiding van een vraag van mij uitgesplitst weergegeven wat de incidentele en structurele ‘voor- en nadelen’ zijn die gepensioneerden toevallen, vooral als gevolg van het Belastingplan.
Hierin kunnen wij lezen dat voor 2016 eenmalig - dus niet structureel, zeg ik met nadruk - 900 miljoen euro is uitgetrokken om het koopkrachtbeeld voor 61 procent van de gepensioneerden in 2016 boven de nul uit te tillen. Voor 39 procent van de gepensioneerden lukt dit niet.
De passage sluit verder af met een volmondige erkenning van het kabinet dat ouderen - grotendeels als gevolg van het Belastingplan - blijven zitten met een financieel nadeel van structureel 400 miljoen euro.
Dat structurele nadeel is gevolg van de verlaging van de ouderenkorting (na de incidentele verhoging in 2016), de verlaging van de zorgtoeslag, bezuiniging op de huurtoeslag, verhoging van het verlaagde IAB-tarief én afschaffing van de ouderentoeslag.
Zelfs met de structurele extra 100 miljoen euro uit de vierde nota van wijziging blijven ouderen dus nog zitten met een structureel nadeel van 300 miljoen euro. Van echt koopkrachtherstel, laat staan van een evenredig en structureel aandeel voor ouderen in de 5 miljard euro lastenverlichting, is geenszins sprake. En dat is steeds de inzet van 50PLUS geweest!
Dit vormt voor 50PLUS aanleiding het amendement voor het structureel maken van de eenmalig verhoogde ouderenkorting in 2016 gewoon in stemming te brengen. Dat geldt óók voor ons amendement waarmee de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan wordt gemaakt. Is de staatssecretaris bereid onze amendementen alsnog van een positief advies te voorzien?”