Schriftelijke vragen over oplossen IBAN-fouten

Met dank overgenomen van A. (Aukje) de Vries i, gepubliceerd op woensdag 25 november 2015, column.

De invoering van IBAN-rekeningnummers leidt nog steeds tot foute overboekingen en frustratie bij consumenten, aldus een artikel in De Telegraaf. Deze zomer beloofden de banken een einde te maken aan de financiële drama’s die ontstaan door het fout invullen van de IBAN-code met achttien cijfers en letters, waardoor geld wordt overgeboekt naar een verkeerd nummer. De VVD heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan minister Dijsselbloem.

Schriftelijke vragen van het lid Aukje de Vries (VVD) aan de Minister van Financiën over “Drama’s na IBAN-fout onopgelost”

1.

Kent u het bericht “Drama’s na IBAN-fout onopgelost” in De Telegraaf van 24 november 2015?

2.

Wat vindt u van dit bericht? Welke afspraken lagen er met de bankensector c.q. de Betaalvereniging om het foutief overboeken te verminderen? Wat is daarvan terecht gekomen?

3.

Welke oplossingen zijn er mogelijk voor het verminderen van het foutief overboeken? Welke partijen moeten daarvoor actie ondernemen?

4.

In hoeverre klopt het dat de Betaalvereniging op 10 juni 2015 op haar website nog heeft gezegd: “Betaalvereniging Nederland en de Consumentenbond gaan nu met elkaar in gesprek om te onderzoeken of de resterende verkeerde overboekingen nog beter voorkomen of makkelijker teruggeboekt kunnen worden.”? Wat is daarvan terecht gekomen c.q. gaat daarvan nog terecht komen?

5.

De Betaalvereniging spreekt in de media dat de banken niet controleren of bij een overboeking de juiste naam bij het IBAN-nummer staat en dat dit te maken heeft met juridische beperkingen, klopt dat? Om welke juridische beperkingen gaat het dan? Hoe kunnen die worden weggenomen?

6.

Hoeveel foutieve overboekingen zijn er op dit moment nog per maand (in april 2014 waren het ruwweg 4.500 per maand, later daalde dat aantal tot 1.500 per maand)? Welke problemen zijn er op dit moment nog bij het snel c.q. direct kunnen terug storten van foutieve overboekingen? In hoeveel gevallen (per maand) kan het geld niet terug gekregen worden door degene die een foutieve overboeking heeft gedaan?

7.

Bent u bereid om in overleg te gaan met de Betaalvereniging en de Consumentenbond over deze problematiek? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer en kunt u de uitkomst daarvan dan terug melden aan de Tweede Kamer?

8.

Wat is de stand van zaken met betrekking tot de goede doelen en de IBAN-nummers, want tot 1 februari 2016 zouden de grote retailbanken voor goede doelen de nummerconversie in de internetbankomgeving blijven aanbieden? In hoeverre is er een definitieve oplossing voor dit probleem?

9.

Welke problemen zijn er verder op dit moment nog als gevolg van SEPA c.q. IBAN waarvoor nog oplossingen moeten worden gevonden?