Inkomensbeleid: niet eerlijk, niet sociaal - Hoofdinhoud
Gepensioneerden blijven onder de streep zitten met een structureel financieel nadeel van € 300 miljoen. Werkenden krijgen er miljarden bij. Dat is niet eerlijk en niet sociaal!
50PLUS heeft de inbreng bij de plenaire behandeling van de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in vier blokken gebracht: Werkgelegenheid, Inkomensbeleid, AOW en pensioenen en Armoede- en schuldbeleid. Hieronder leest u onze inbreng over inkomensbeleid.
“Over het inkomensbeleid is al heel veel gezegd. De Algemene Beschouwingen en ruim 30 uur debatteren over het Belastingplan 2016 hebben ons niet veel verder gebracht. Ons amendement voor het structureel maken van de voor 2016 verhoogde Ouderenkorting heeft het niet gehaald. Dat geldt ook voor ons amendement om de afschaffing van de Ouderentoeslag Box III ongedaan te maken. Daarmee is na de laatste nota van wijziging van het inmiddels in deze Kamer aangenomen Belastingplan nog lang geen sprake van een evenwichtig koopkrachtbeeld.
Gepensioneerden blijven onder de streep zitten met een structureel financieel nadeel van € 300 miljoen. Werkenden krijgen er miljarden bij. Dat is niet eerlijk en niet sociaal! Waarom is er niet gekozen voor een eerlijke verdeling tussen werkenden, zij die niet kunnen werken en zij die gewerkt hebben?
Volgens de begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid gaat 39% van de gepensioneerden er geen cent op vooruit of zelfs achteruit. 95% van de werkenden gaan er wel op vooruit. 64% komt zelfs boven de 2% uit.
Ik wijs in dit verband op recent onderzoek door de universiteiten van Nijmegen en Amsterdam, waaruit blijkt dat in de periode 2008 - 2013 de koopkracht voor werkenden afnam met 1,1%. En die van gepensioneerden met 6%! Kijken wij naar middeninkomens dan is het beeld: -2,3% voor werkenden en bijna -13% (12.8%) voor gepensioneerden!
Als ik deze cijfers, náást de koopkrachtcijfers leg uit deze begroting, kan ik de ‘koopkrachtreparatie’ van ouderen niet anders zien dan als pleister om het gemiddelde koopkrachtbeeld voor ouderen - en dan alléén nog maar voor 2016 - te hechten. En die pleister valt er in 2017 al weer van af, aangezien de koopkrachtreparatie niet structureel is. Dat doet pijn!
Ik stel de minister de volgende concrete vraag: Is hij het met mij eens dat de cijfers zoals die gepresenteerd zijn in en rondom deze begroting en het Belastingplan, bevestigen dat de kloof tussen werkenden en gepensioneerden alleen maar groter wordt?
50PLUS vraagt om herinvoering van de stapelingsmonitor. Die droeg bij aan een vollediger beeld van de koopkrachtontwikkeling. Omdat hierbij ook maatregelen in het koopkrachtbeeld werden meegenomen die niet in het gebruikelijke beeld staan. Denk aan wijzigingen in de WMO en de AWBZ-voorzieningen vanuit de hervorming langdurige zorg. Dat zijn precies koopkrachteffecten waar ouderen relatief veel mee te maken hebben. Ik besluit dit blok over inkomensbeleid met een krachtige oproep aan het kabinet én de Eerste Kamer, namens veel gepensioneerden: Laat ouderen evenredig delen in het zoet!”