Opheffen van milieuzones

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op donderdag 24 december 2015, 2:58.

De discussie rondom milieuzones is weer volledig opgelaaid. Daar ben ik deze keer zelf debet aan. Vlak voor het reces is er een motie van mijn hand aangenomen om het Kabinet op te roepen om een einde te maken aan deze zogenoemde auto-pestzones. Hier heb ik veel reacties op ontvangen van zowel voor- als tegenstanders. Aan mijn Twitter-tijdlijn te zien zijn de meningen nogal verdeeld. Wat mij opvalt aan de reacties is dat als je tegen milieuzones voor personenauto’s bent, je volgens de critici, ook direct tegen schone lucht bent. Dit is natuurlijk klinkklare onzin: de VVD staat voor een schone lucht. Het doel staat dan ook niet ter discussie, wel het middel dat hiervoor wordt ingezet.

De luchtkwaliteit is in Nederland gelukkig flink verbeterd. Hier is veel aan gedaan, bijvoorbeeld met het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. In 6 jaar tijd heeft de rijksoverheid 340 miljoen euro besteed aan diverse maatregelen. Waar in 2009 nog langs bijna 1.100 km weg sprake was van overschrijdingen van de normen voor luchtkwaliteit, is dit in 2015 gedaald naar maar liefst 12 km weg. Ter illustratie: er is in Nederland sprake van ruim 137.000 kilometer weg. We zijn dus op de juiste weg en Nederland zal naar alle verwachting voldoen aan alle gestelde normen. De verbetering van de luchtkwaliteit komt vooral door het zogenoemde bronbeleid. Dit betekent dat op Europees niveau maximale uitstoot-normen voor auto's, brommers en vrachtauto’s zijn afgedwongen. De milieuzones voor personenauto’s hebben hier op geen enkele manier aan bijgedragen, want deze bestaan namelijk alleen in Utrecht sinds dit jaar. Kun je dan als gemeente niets doen? Absoluut wel. Er zou juist meer aandacht moeten zijn voor een betere doorstroming in de steden en in de ring daarom heen. In plaats van allerlei zaken verbieden, kunnen gemeenten juist faciliteren dat het verkeer goed doorstroomt met bijvoorbeeld goede parkeerfaciliteiten en parkeerapps, juist afgestelde stoplichten, maar ook aanleg en verbreding van wegen rondom de gemeenten.

Onlangs heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderzoek gedaan naar fijnstof, stikstof en roet. De resultaten lieten zien dat er bij geen enkele uitstoot géén sprake is van een gezondheidsrisico. Ook al zouden we naar de 0,000001 gram uitstoot gaan. Als we morgen direct alle koeien, auto’s, open haarden, bussen en vliegtuigen verbieden hebben we nog steeds uitstoot en daarmee een gezondheidsrisico. Dit komt bijvoorbeeld, omdat fijnstof voor twee derde uit natuurlijke bronnen of het buitenland komt. Dit staat nog los van de impact van een acuut verbod op het maatschappelijke bestaan in Nederland en het draagvlak hiervoor.

Ik pleit dus voor een goede luchtkwaliteit, maar wel op een effectieve manier. Het beleid dat is ingezet via het Europese bronbeleid, de autobelastingen en doorstroming op lokaal en regionaal niveau, is vele malen effectiever dan een gemeentelijke milieuzone voor personenauto’s.

Voor eigenaren van auto’s met een APK-keuring op zak, die netjes hun autobelastingen betalen is het onbegrijpelijk dat ze landelijk wel gewoon op de weg mogen rijden en na een bezoek aan Utrecht ineens een dikke boete op de mat hebben liggen. Ik kan het in ieder geval niet uitleggen.

Kortom, ik wil graag ook schone lucht, maar wel op een effectieve manier!