Zwakke regels schadelijk voor leefbaarheid steden - Hoofdinhoud
D66 vindt het onbegrijpelijk dat verdere uitzonderingen op de Europese dieselnormen voor autofabrikanten toch zijn geaccepteerd in het Europees Parlement vandaag. Eerder stemde de milieucommissie van het Parlement nog met een ruime meerderheid (40-9) tegen de voorstellen.
“Het Europees Parlement heeft zich vandaag van haar slechtste kant laten zien door niet op te komen voor de belangen van 500 miljoen Europeanen, maar te buigen voor politieke druk vanuit bepaalde lidstaten. De Europese Commissie en de lidstaten hebben via een niet eerder vertoonde koehandel achter gesloten deuren overschrijdingen van de uitstootnormen toegelaten. Is dit de betere regelgeving en transparantie die Commissaris Timmermans voorstaat? Dit zijn precies die zwakke, slechte Europese regels waar hij tegen ten strijde moet trekken. Maar hij is geen velden of wegen te bekennen”, aldus D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy.
Doorschuiven naar steden
Heel Europa stond op z’n achterste benen na het bekend worden van het Volkswagen schandaal. Maar in plaats van de terechte ophef rondom Dieselgate serieus te nemen, hebben de lidstaten een zwak besluit afgedwongen dat meer dan twee keer zoveel NOx uitstoot toelaat als wettelijk toegestaan.
Gerbrandy: “Het bizarre gevolg van deze uitkomst is dat de sjoemelaars worden beloond en autofabrikanten die wel hebben geïnvesteerd in schone auto’s worden benadeeld. Hoe kunnen steden de luchtkwaliteit verbeteren en zorgen dat hun inwoners gezond blijven, als auto’s zo vervuilend mogen zijn? De Europese Commissie en de lidstaten schuiven het probleem gewoon door naar de Europese steden. De lidstaten hebben zich daarbij ook nog verschuild achter de Europese Commissie en publiekelijk nooit verantwoording afgelegd voor dit sjoemelbesluit."