Marktpartijen laten het afweten bij de Retailagenda - Hoofdinhoud
Het retail-landschap verandert razendsnel. Steeds meer winkelketens gaan over de kop en de leegstand in binnensteden neemt razendsnel toe. Allemaal het gevolg van een sterk veranderend consumentengedrag. De roep om overheidsingrijpen is groot. “Onzin,” vind MKB-parlementariër Erik Ziengs in een radiogesprek met BNR, “het zijn eerder de marktpartijen die achterblijven.”
“Er moet zeker meer beleving in de binnensteden komen. Maar daar hebben wij als Overheid niet veel in te zeggen. Dat moet je aan de markt overlaten. Je moet juist minder regels krijgen, er moeten regelluwe binnensteden komen. Het Ministerie van Economische Zaken kan daarin hooguit faciliteren. De Minister verandert niets aan het veranderend winkellandschap. Hij is wel druk bezig met het opstellen van de Retailagenda.”
Deze Retailagenda omvat tips en adviezen om te komen tot verlevendiging van de binnensteden. Tot nu toe hebben 31 gemeentes zich daarbij aangesloten. In april moet dat aantal zijn verdubbeld. En aan het eind van dit jaar moeten ruim 100 gemeentes die Retailagenda onderschreven hebben. Deze Retailagenda voorziet in meer beleving, meer eigen verantwoordelijkheid en minder regelgeving.
Beluister het fragment van de BNR uitzending van 23 februari 2016 hier