Financiering van Kennisinstituut Wetsus

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op woensdag 2 maart 2016, 3:02.

Vragen van de leden Lucas, Van Veen, Visser en Duisenberg (allen VVD) aan de ministers van I&M, EZ en OCW over de financiering van Kennisinstituut Wetsus na 2016.

  • Bent u bekend met het artikel http://fd.nl/ondernemen/1139805/bel-de-nederlanders-ook-voor-schoon-water in het FD van 16 februari 2016?
  • Bent u met ons van mening dat Wetsus een belangrijke rol speelt in de kennisontwikkeling en -toepassing als het gaat om watertechnologie en dat het feit dat zij daarbij nauw samenwerken met het bedrijfsleven van grote waarde is voor het topsectorenbeleid en de wetenschapsagenda? Is, naar de mening van de bewindspersonen, Wetsus als instituut er in geslaagd om de samenwerking publiek-privaat te faciliteren en kan hierbij een vergelijking worden gemaakt met andere organisaties die een zelfde rol vervullen? Welke organisatie(s) achten de bewindspersonen vergelijkbaar met Wetsus en op welke wijze wordt die gefinancierd?
  • Bent u ermee bekend dat de financiering vanuit het Rijk aan Wetsus, zoals geregeld maar aanleiding van de motie Lucas-Jacobi van 5 december 2011 (33000 XII, nr. 68), in 2016 stopt en dat er voor de periode na 2016 nog geen afspraken zijn gemaakt over de financiering van dit voor Nederland belangrijke kennisinstituut? Zo ja, welke verzoeken heeft u van Wetsus ontvangen voor de situatie na 2016 en hoe heeft u daarop gereageerd?
  • Is het kabinet zich ervan bewust dat Wetsus juist door hun vernieuwende aanpak en nauwe samenwerking met het bedrijfsleven buiten alle bestaande potjes voor wetenschap, innovatie en valorisatie dreigt te vallen en een situatie dreigt waarbij Wetsus tussen de drie betrokken departementen heen en weer gestuurd wordt? Vanuit het ministerie van I&M worden in principe alleen projectsubsidies gegeven, terwijl bij Wetsus juist het bedrijfsleven aan zet is om de onderzoeksagenda te bepalen. Vanuit NWO wordt anders omgegaan met het delen van intellectueel eigendom dan de afspraken die Wetsus daarover heeft met haar samenwerkingspartners. En Wetsus is geen officiële TO2-organisatie, alhoewel hun werkwijze daar wel het meest op lijkt. Hoe kan het kabinet voorkomen dat Wetsus hierdoor tussen wal en schip valt?
  • Is de toekomst van Wetsus in de huidige vorm ook na 2016 gewaarborgd, naar mening van de bewindspersonen, en welke mogelijkheden zien de bewindspersonen om bij een ongewisse financiële toekomst Wetsus een meer structurele plaats te geven in het onderwijs/innovatie landschap? Zijn er mogelijkheden voor Wetsus om een NWO of KNAW-instituut te worden, een TO2- organisatie of zou Wetsus bijvoorbeeld een bijdrage kunnen krijgen uit de middelen voor grootschalige onderzoeksinfrastructuur? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke optie heeft dan de voorkeur van het kabinet?