Verkeersonderzoeken en spitsmijdenprojecten

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op dinsdag 1 maart 2016, 3:02.

Inbreng van het lid Visser (VVD) bij het besluit tot wijziging van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (facilitering verkeersonderzoeken en spitsmijdenprojecten)

De leden van de VVD hebben kennis genomen van het voorstel. Deze leden hechten belang aan het waarborgen van de privacy van kentekenhouders voor andere doeleinden dan verkeershandhaving en misdaadbestrijding en hebben om die reden nog enkele vragen.

Algemeen

Kan de minister de genoemde doelen - verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid - nader inkaderen?

Kan de minister nogmaals uiteen zetten welk regime er geldt voor verkeersonderzoeken en welke voor spitsmijdenprojecten? In hoeverre worden de uitgangspunten en voorwaarden gelijkgetrokken en op welke punten niet?

Hoe verhouden de voorgenomen aanpassingen ten behoeve van de spitsmijdenprojecten en daarmee uitbreiding van de bevoegdheden zich met de tijdelijkheid van het programma Beter Benutten? Zou de wijziging van het besluit niet gelijk getrokken moeten worden met de einddatum van het programma Beter benutten? Zo nee, waarom niet?

Aan welke inhoudelijke eisen moet een voorstel van de wegbeheerder tot verkeersonderzoek of spitsmijdenproject voldoen alvorens kentekengegevens überhaupt via een technisch hulpmiddel verzameld mogen worden om kentekenhouders uit te nodigen? En aan welke voorwaarden en eisen moet een voormeting in het kader van een spitsmijdenproject voldoen?

Welke soort projecten komen op basis van welke eisen in aanmerking voor een financiële bijdrage van het Rijk vanuit het programma Beter Benutten? Kunnen projecten gericht op het vergroten van de gastvrijheid van een stad/regio ook in aanmerking komen? Zo nee, hoe verklaart u dan de kentekenregistratie in Zwolle en Kampen om het fietsgebruik te bevorderen?

Een verkeersonderzoek of spitsmijdenproject wordt ten minste 7 dagen voor de start van het gebruik van een technisch hulpmiddel op de weg aangekondigd. Waarom is er gekozen voor 7 dagen? Is dat niet te kort, zo vragen de leden van de VVD.

Kan de minister het proces van de ontwikkeling van een verkeersonderzoek/ spitsmijdenproject van begin tot eind beschrijven? De leden van de VVD willen graag weten op welke momenten een kentekenhouder wordt betrokken bij de verzameling en het gebruik van zijn gegevens en hoe hij/zij daar op welke momenten bezwaar tegen kan maken.

Kan de minister reflecteren op het belang van verkeersonderzoeken en spitsmijdenprojecten versus het belang van privacy? In hoeverre heiligt het doel de middelen? En is er voldoende bestuurlijk en maatschappelijk draagvlak om kentekengegevens te gebruiken voor dergelijke onderzoeken en projecten? Hoe verhoudt zich dit het uitgangspunt bij flitsfoto’s van buitenlandse kentekens waarbij wordt gesteld dat flitsfoto’s privacygevoelige informatie bevatten waardoor deze foto’s gewoon vernietigd worden en buitenlandse wegpiraten hun straf kunnen ontlopen (zie beantwoording Kamervragen Visser inzake het bericht dat buitenlandse verkeersovertreders de dans ontspringen d.d. 27 november 2015 onder vraag 4)

Kan de minister nogmaals toelichten hoe dit besluit zich verhoudt tot de Wet bescherming persoonsgegevens (Wpb)? Hoe worden decentrale overheden gedwongen rekening te houden met de bepalingen in de Wbp? Het voorstel is voorgelegd aan het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB). Kan de minister het advies van het CBP uiteenzetten en aangeven op welke punten het voorstel is aangepast?

Wie controleert en handhaaft op datgene wat met het besluit wordt geregeld? Hoe wordt gewaarborgd dat de privacy van kentekenhouders in acht wordt genomen en gegevens volgens de bepalingen in het besluit worden vernietigd?

Artikelen

Artikel I

De leden van de VVD lezen dat voor verkeersonderzoeken is bepaald dat kentekenhouders binnen vier weken na de verwerking van persoonsgegevens met een technisch hulpmiddel schriftelijk moeten worden benaderd over het onderzoek. Hoeveel tijd mag de verwerking in beslag nemen? Met andere woorden, na hoeveel weken, gaan de vier weken in?

Waarom gelden er voor de selectie van kentekenhouders voor het versturen van een uitnodiging tot deelname aan een spitsmijdenproject meer eisen dan voor de selectie voor uitnodiging tot deelname aan een verkeersonderzoek (bijvoorbeeld check Nationaal Postregister en Nationaal Overledenenregister)? Wordt bij de selectie van proefpersonen voor verkeersonderzoeken niet gecheckt of kentekenhouders in deze registers zijn opgenomen? Zo nee, waarom niet?

Overige

Kan de minister, naar aanleiding van recente berichtgeving omtrent gesjoemel in Rotterdam[1], ingaan op de fraudegevoeligheid van spitsmijdenprojecten? Welke verantwoordelijkheid hebben de verschillende bevoegde organen daarbij?

Hoe verhoudt dit voorstel zich tot regionale en lokale fietsstimuleringsprojecten? Kunt u in uw antwoord het besluit van de gemeente Zwolle om kentekenregistratie ten behoeve van het stimuleren van fietsgebruik op te schorten, betrekken?

Kunt u nogmaals toelichten wat de doelstelling is van het programma Beter Benutten? In hoeverre maakt het faciliteren van een mindshift over mobiliteit bij publieke en private partijen hier onderdeel van uit? Zo ja, wanneer bent u hier dan in geslaagd? Welke rol speelt de component gedragsbeïnvloeding hierin en deelt u de mening van de leden van de VVD-fractie dat het individu altijd keuzevrijheid moet hebben? Zo ja, kun u dan aangeven wat de structurele effecten zijn van de gedragsbeïnvloedingsprojecten binnen Beter Benutten en waar voor u de grens ligt tussen gedragsbeïnvloeding en keuzevrijheid?

[1] http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/4191291/2015/11/20/Kamer-eist-uitleg-over-gesjoemel-met-spitsmijden.dhtml