Uitvoeringsverordening 2016/345 - Meldingsfrequentie van Container Status Messages, het formaat van de gegevens en de wijze van overdracht - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsverordening (EU) 2016/345 van de Commissie van 10 maart 2016 tot vaststelling van de meldingsfrequentie van Container Status Messages, het formaat van de gegevens en de wijze van overdrachtofficiële Engelstalige titel
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/345 of 10 March 2016 setting out the frequency of reporting of container status messages, the format of the data and the method of transmissionRechtsinstrument | Uitvoeringsverordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsverordening 2016/345 |
Celex-nummer i | 32016R0345 |
Document | 10-03-2016; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 11-03-2016; PB L 65 p. 38-39 |
Inwerkingtreding | 31-03-2016; in werking datum publicatie +20 zie art 4 01-09-2016; Toepassing zie art 4 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
11.3.2016 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 65/38 |
UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2016/345 VAN DE COMMISSIE
van 10 maart 2016
tot vaststelling van de meldingsfrequentie van Container Status Messages, het formaat van de gegevens en de wijze van overdracht
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EG) nr. 515/97 van de Raad van 13 maart 1997 betreffende de wederzijdse bijstand tussen de administratieve autoriteiten van de lidstaten en de samenwerking tussen deze autoriteiten en de Commissie met het oog op de juiste toepassing van de douane- en landbouwvoorschriften (1), met name artikel 18 quater,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
In Verordening (EG) nr. 515/97 is bepaald dat vervoerders gegevens betreffende containerbewegingen voor de in artikel 18 bis, lid 6, van deze verordening vermelde gebeurtenissen dienen over te dragen aan het door de Commissie beheerde CSM-bestand, maar enkel indien deze gegevens bij de meldende vervoerder bekend zijn en voor zulke gebeurtenissen zijn gegenereerd, verzameld of bewaard in hun elektronische bestanden. |
(2) |
Om te garanderen dat de gegevens betreffende containerbewegingen tijdig geanalyseerd worden, dat ze onbelemmerd overgedragen worden van de zeevervoerders naar het CSM-bestand en dat de verscheidenheid aan manieren om gegevens vast te leggen beheersbaar blijft, moeten de meldingsfrequentie, het formaat en de wijze van overdracht van de CSM's nader worden bepaald. |
(3) |
Door de omvang en de sterke veranderlijkheid van het containervervoer hangt een doeltreffende opsporing van fraude in grote mate af van het tijdig herkennen van verdachte containerbewegingen. Om te garanderen dat de ontvangen gegevens effectief gebruikt worden om het risico te beperken dat verdachte zendingen overgebracht worden naar een onbekende bestemming voordat ze effectief opgespoord kunnen worden, moeten de vervoerders worden verplicht om CSM's uiterlijk 24 uur nadat ze zijn gegenereerd, verzameld of bewaard in de elektronische bestanden van de vervoerder, over te dragen naar het CSM-bestand. |
(4) |
Om de financiële last voor de sector te beperken en de overdracht van CSM's te vergemakkelijken, moeten de vervoerders worden verplicht een van de gangbare standaarden ANSI ASC X12 of UN/EDIFACT te gebruiken. ANSI ASC X12 is een protocol voor elektronische gegevensuitwisseling (EDI) van het American National Standards Institute (ANSI), terwijl UN/EDIFACT de door de Verenigde Naties (UN) ontwikkelde EDI-standaard is. Het gebruik van dergelijke standaarden moet de implementatiekosten voor de vervoerders beperken, aangezien zij in de maritieme sector reeds worden beschouwd als universele standaarden voor de uitwisseling van elektronische gegevens. |
(5) |
Om een veilige gegevensoverdracht en een passend niveau van vertrouwelijkheid en integriteit van de overgedragen gegevens te garanderen, moeten CSM's worden overgedragen volgens het door de Internet Engineering Task Force (IETF) ontworpen Secure File Transfer Protocol (SFTP). Deze methode van overdracht garandeert de vereiste beveiligingsgraad en wordt door de sector aanvaardbaar geacht vanuit het oogpunt van uitvoerbaarheid. Om de implementatiekosten te beperken, moeten vervoerders de mogelijkheid krijgen om ook andere overdrachtmethodes te gebruiken, op voorwaarde dat deze dezelfde mate van gegevensbeveiliging als SFTP bieden. |
(6) |
Om de financiële kosten verbonden aan de overdracht van CSM's te beperken, moeten de vervoerders de mogelijkheid krijgen om alle in hun elektronische bestanden gegenereerde, verzamelde of bewaarde CSM's door te sturen zonder afzonderlijke CSM's te selecteren. In die gevallen moeten de Commissie en de bevoegde autoriteiten van de lidstaten deze gegevens kunnen raadplegen en gebruiken in overeenstemming... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.