Kamervragen over mogelijke chaos vervoer Noord-Kennemerland

Met dank overgenomen van B. (Barbara) VisserĀ i, gepubliceerd op dinsdag 12 april 2016, 2:29.

Schriftelijke vragen van de leden Rudmer Heerema, Betty de Boer en Barbara Visser (allen van de VVD) aan de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu naar aanleiding van de adviesaanvraag dienstregeling 2017 en de diverse nieuwsberichten over de te verwachten chaos in het (openbaar) vervoer in Noord-Kennemerland vanaf april 2016.

  • Bent u bekend met de adviesaanvraag dienstregeling 2017 en haar bijlage?
  • In 2016 is er tijdwinst geboekt op het treintraject Alkmaar - Haarlem - Den Haag door strakkere overstaptijden en minder stationstops. In het advies wordt geadviseerd om terug te gaan naar de reistijd van 2015 en voorgaande jaren en extra te stoppen op de stations van Heiloo en Castricum. Wat betekent dit voor de reistijd? En daarmee de ingezette verbetering van de deur tot deur reis?
  • Op welke manier maakt u mogelijk dat er wel op de stations in Heiloo en Castricum gestopt kan worden, maar de reistijd niet meteen met 20% toeneemt? Bent u bijvoorbeeld bereid om aan de NS te vragen of de aansluiting van de intercity Alkmaar - Haarlem op de intercity Haarlem - Den Haag kan worden verbeterd door de vertrektijd in Alkmaar bijvoorbeeld 2 minuten te vervroegen? Zo nee, waarom niet? Kunt u aangeven hoe de reistijdverdeling er uitkomt te zien indien de advies aanvraag dienstregeling 2017 wordt opgevolgd? Vindt u deze uitkomsten passen in de ambitie om de klant op 1,2 en 3 te zetten?
  • Kunt u uitleggen waarom er groot onderhoud aan de Velsertunnel wordt uitgevoerd, terwijl er te weinig treinstellen voor Noord-Kennemerland beschikbaar zijn? Vindt u dit wenselijk mede gelet op de ambities om de deur tot deur reis te verbeteren?
  • Verwacht u een chaos in het openbaarvervoer in Noord-Kennemerland vanwege het feit dat er te weinig treinstellen beschikbaar zijn in combinatie met het feit dat het alternatief om per auto te gaan zeer beperkt is vanwege diverse weg- en spoorwerkzaamheden in de provincie Noord-Holland? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen worden er genomen om deze chaos tegen te gaan? En welke afspraken zijn er gemaakt om te voorkomen dat een belangrijke woon/werkregio niet meer bereikbaar is?
  • De leden van de VVD fractie maken zich zorgen over de bereikbaarheid van de provincie Noord-Holland met alle huidige en voorgenomen weg- en spoorwerkzaamheden. Deelt u deze zorgen? Zo nee, waarom niet? Welke maatregelen zijn er genomen nu o.a. de Velsertunnel per 16 april voor negen maanden dicht gaat voor groot onderhoud en ook andere (weg-)werkzaamheden rondom Amsterdam in het kader van OV SAAL, als ook de implementatie van het project Zuidasdok plaatsvinden om de bereikbaarheid van de belangrijke economische regio Amsterdam te garanderen? Deelt u de mening van de VVD-fractie dat deze regio nu en in de toekomst, ondanks alle noodzakelijke werkzaamheden, bereikbaar moet zijn, juist vanwege de economische betekenis voor de Nederlandse economie? Zo ja, welke maatregelen zijn er reeds getroffen, hoe monitort u de bereikbaarheid en bent u bereid om aanvullende maatregelen te verkennen en te treffen?
  • Waarom is er besloten om 40 Intercity's minder per dag op de Kennemerlijn in te zetten, met uitzondering van enkele treinen tijdens de spits die dan ook maar 1 kant op rijden? Hoeveel plekken missen er hierdoor in de spits?
  • Kunt u uitleggen op welke wijze werkzaamheden nu en de komende 9 jaar aan het spoor en weg worden afgestemd, gelet op alle werkzaamheden die voortkomen uit OV SAAL, de Velsertunnel en Zuidasdok? In hoeverre wordt hierbij ook de capaciteit en doorstroming van het onderliggend wegennetwerk en (regionaal/lokaal) OV betrokken? Welke afspraken zijn er gemaakt met de bedrijven, overheden en vervoerders ten behoeve van de bereikbaarheid van Noord-Holland, gelet op de grote economische meerwaarde van deze provincie voor de Nederlandse economie? Wordt hierbij rekening gehouden met de consequenties voor het personenvervoer (auto en OV), maar ook het goederenvervoer? Zo ja, op welke wijze? En is er voor het gevaarlijke stoffen vervoer voldoende alternatief beschikbaar?
  • Is er onderzocht wat de economische impact is van de opeenstapeling van alle weg- en spoorwerkzaamheden in combinatie met de voornemens van de NS en andere vervoerders door het ontstaan van langere files door werkzaamheden en overvolle treinen? Zo ja, wat zijn de uitkomsten? Is onderzoek verricht naar de toegenomen kans op vertragingen en overvolle treinen? En welke maatregelen worden hiertegen getroffen?
  • In hoeverre houdt de nieuwe dienstregeling rekening met eventuele vertragingen door alle huidige en voorgenomen weg- en spoorwerkzaamheden? Zo nee, waarom niet en bent u bereid om hier alsnog naar te lijken?