VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE EUROPESE RAAD EN DE RAAD Tweede verslag over herplaatsing en hervestiging - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
EUROPESE COMMISSIE
Straatsburg, 12.4.2016
COM(2016) 222 final
VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE EUROPESE RAAD EN DE RAAD
Tweede verslag over herplaatsing en hervestiging
1Inleiding
Op 16 maart 2016 heeft de Commissie haar eerste verslag over herplaatsing en hervestiging 1 vastgesteld waarin een overzicht wordt gegeven van de problemen die zijn vastgesteld en de ervaring die is opgedaan in de eerste maanden van uitvoering van deze regelingen en worden aanbevelingen en maatregelen voorgesteld om op korte termijn de uitvoering ervan te verbeteren.
Sinds 16 maart 2016 zijn 9 928 personen 2 in Griekenland aangekomen. Naar aanleiding van de sluiting van de grens tussen Griekenland en de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië zijn tussen 50 000 en 56 000 personen in Griekenland gestrand 3 en volgens eerste ramingen van de UNHCR 4 hebben 65 % tot 70 % daarvan één van de nationaliteiten die voor herplaatsing in aanmerking komen. Bovendien wordt in Italië het algemeen bekende fenomeen van de seizoenschommelingen waargenomen, waarbij de stromen opnieuw toenemen. Sinds midden maart zijn meer dan 8 564 migranten 5 in Italië aangekomen.
Op 18 maart 2016 zijn de Europese Unie en Turkije het eens geworden over maatregelen die moeten worden genomen om een einde te maken aan de irreguliere migratie vanuit Turkije naar de EU en over een aantal actiepunten. De Verklaring EU-Turkije 6 bepaalt dat alle irreguliere migranten die na 20 maart 2016 in Griekenland aankomen, naar Turkije kunnen worden teruggestuurd en voorziet in de basis voor het 1:1-mechanisme op grond waarvan voor elke Syriër die vanaf de Griekse eilanden naar Turkije wordt teruggestuurd, een andere Syriër vanuit Turkije in de EU zal worden hervestigd.
Over het algemeen is de vooruitgang sinds het eerste verslag over herplaatsing en hervestiging onbevredigend. Met betrekking tot herplaatsing had de Commissie als doel vooropgesteld vóór het tweede verslag ten minste 6 000 personen te herplaatsen. Dat doel werd niet bereikt. Er werden slechts 208 extra personen herplaatst in de verslagperiode en slechts enkele lidstaten en geassocieerde staten hebben op het gebied van herplaatsing inspanningen gedaan. De uitvoering van de herplaatsingsverplichtingen blijft derhalve een prioriteit om de druk op Griekenland en Italië te verlichten.
Wat hervestiging betreft, werden er van de 22 504 die waren overeengekomen tot dusver 5 677 personen hervestigd. In de korte tijd sinds het begin van de toepassing van de overeenkomst waarin de Verklaring EU-Turkije voorziet op 4 april 7 , zijn 79 personen vanuit Turkije naar de EU hervestigd op grond van het 1:1-mechanisme. Als gevolg van dit mechanisme zijn het versnellen en vergroten van de inspanningen op het gebied van hervestiging een nog grotere prioriteit geworden.
In het tweede verslag over herplaatsing en hervestiging wordt een geactualiseerde stand van zaken gegeven en worden de acties beoordeeld die van 16 maart 2016 tot en met 11 april (de verslagperiode) zijn ondernomen om uitvoering te geven aan de aanbevelingen met het oog op een versnelde implementatie van de herplaatsings- en hervestigingsregelingen. De Commissie zal maandelijks verslag blijven uitbrengen over de uitvoering van de verbintenissen op het gebied van hervestiging en herplaatsing.
2Herplaatsing
2.1Acties door de lidstaten van herplaatsing
Van 16 maart tot en met 11 april werden slechts 208 extra personen herplaatst, 46 vanuit Griekenland (naar Estland, Portugal en Finland) en 162 vanuit Italië (naar Portugal, Frankrijk, Finland en Roemenië), waarmee het totale aantal herplaatste personen 1 145 bedraagt (615 vanuit Griekenland en 530 vanuit Italië).
Tot 16 april was de herplaatsing van 42 personen vanuit Griekenland naar Finland, Letland, Roemenië en Bulgarije 8 gepland en 42 personen vanuit Italië naar Roemenië en Finland 9 . Ierland, Estland, Luxemburg en Tsjechië hebben onlangs ingestemd met verzoeken om herplaatsing vanuit Griekenland en binnenkort zullen de transfervluchten worden georganiseerd 10 . Bovendien verwerken Frankrijk, Nederland en Portugal grote aantallen verzoeken om herplaatsing vanuit Griekenland voor overdracht die naar verwachting eind april zal plaatsvinden 11 .
Maatregelen om het beperkte aantal toegezegde plaatsen te verhogen: zeven lidstaten (België, Frankrijk, Estland, Letland, Litouwen, Malta en Roemenië) hebben 793 nieuwe plaatsen aangeboden om personen die om internationale bescherming verzoeken, snel te herplaatsen (de "formele toezeggingen"). Het totale aantal formele toezeggingen van de lidstaten van herplaatsing bedraagt 4 516 (1 573 voor Italië en 2 943 voor Griekenland), 2,82 % van het totaal. Oostenrijk 12 , Kroatië, Hongarije en Slowakije hebben nog geen toezegging gedaan. Tsjechië, Polen en Slovenië zijn hun toezeggingen nog niet nagekomen. De bilaterale overeenkomst 13 tussen Noorwegen en Italië werd op 22 maart gesloten, en die met Zwitserland op 24 februari. Italië heeft reeds de eerste herplaatsingsverzoeken tot Zwitserland gericht. Noorwegen en Zwitserland hebben elk 900 plaatsen toegezegd voor de herplaatsing van asielzoekers uit Italië. Aan de regelingen tussen Noorwegen en Griekenland en tussen Zwitserland en Griekenland wordt momenteel de laatste hand gelegd.
Maatregelen om de beantwoording van herplaatsingsverzoeken te versnellen: de meeste lidstaten doen er te lang over om herplaatsingsverzoeken te beantwoorden. Luxemburg, Frankrijk, Finland en Portugal doen aanzienlijke inspanningen om hun reactietijd te verkorten, met inbegrip van de veiligheidsmachtiging, om de doelstelling te halen die de Commissie in haar eerste verslag over herplaatsing en hervestiging heeft gesteld, namelijk reageren binnen twee weken. Alle lidstaten moeten ervoor zorgen dat zij deze doelstelling halen.
Maatregelen voor de aanpak van problemen in verband met de herplaatsing van kwetsbare kandidaten, met inbegrip van niet-begeleide minderjarigen: sinds het begin van de uitvoering van de herplaatsingsregeling werden 250 minderjarigen herplaatst (234 vanuit Griekenland en 16 vanuit Italië), waarvan 4 niet-begeleide minderjarigen, die naar Finland werden herplaatst 14 . Nog eens 10 niet-begeleide minderjarigen zullen op 11 april naar Finland worden herplaatst. België heeft gevolg gegeven aan de oproep van de Commissie om meer plaatsen voor niet-begeleide minderjarigen ter beschikking te stellen, en als onderdeel van zijn eerste toezegging aan Griekenland voor de herplaatsing van 100 kandidaten, bood het voor deze categorie van kwetsbare personen 10 plaatsen aan.
Maatregelen om bij de migranten de aanvaardbaarheid van en het vertrouwen in de regeling te vergroten en te voorkomen dat zij zich terugtrekken: 14 lidstaten (België, Cyprus, Frankrijk, Finland, Duitsland, Ierland, Litouwen, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje en Zweden) en Zwitserland hebben voorafgaand aan het vertrek informatie verstrekt.
Maatregelen ter versterking van de capaciteit van het EASO om Italië en Griekenland te steunen: de reactie op de specifieke oproepen van het EASO van januari, februari en maart om deskundigen in te zetten in Italië, was grotendeels positief en alle voorgedragen deskundigen werden ingezet. De respons op de specifieke oproepen inzake herplaatsing die op 10 december, 4 maart en 9 maart werden gedaan voor inzet in Griekenland voor ten minste respectievelijk 30, 39 en 57 deskundigen, leidde tot 40, 30 en 26 deskundigen. Momenteel zijn in Griekenland 34 personen van het EASO ingezet in het herplaatsingsproces. Het EASO heeft op 6 april een aanvullende oproep gelanceerd voor 42 deskundigen van half april tot half juni 15 .
2.2Maatregelen van Griekenland en Italië, met inbegrip van de belangrijkste punten van de stappenplannen
-
•Griekenland
Maatregelen om de hotspots volledig operationeel te maken: met uitzondering van Kos zijn alle hotspots momenteel operationeel. De aard van de werkzaamheden in de hotspots is aanzienlijk gewijzigd na de aanneming van de Verklaring EU-Turkije en momenteel is de informatieverstrekking over de herplaatsingsregeling opgeschort voor migranten die na 20 maart aankomen.
Maatregelen om de registratiecapaciteit van de Griekse asieldienst te verbeteren: op 3 april heeft Griekenland wetgeving aangenomen waarin onder meer de herschikte richtlijn asielprocedures wordt omgezet 16 . Die wetgeving versterkt het mandaat van de asieldienst en de beroepsinstantie en verbetert de rechtsgrondslag voor hun werking. Zij transformeert de Dienst voor eerste opvang in de Dienst opvang en screening en voorziet in de oprichting van nieuwe autoriteiten voor het beheer van de betrokken EU-middelen en de tenuitvoerlegging van de nationale programma’s. De wetgeving bevat ook bepalingen die gericht zijn op het vergemakkelijken van de uitvoering van de niet-ontvankelijkheidsprocedure met betrekking tot asielzoekers die uit Turkije afkomstig zijn, en voorziet in het verstrekken van bijstand door EASO-deskundigen en tolken in de nationale asielprocedure.
Maatregelen voor betere coördinatie: het herplaatsingsprotocol dat als doel heeft de verantwoordelijkheden en de termijnen voor de verschillende stappen in de herplaatsingsworkflow te verduidelijken, werd met alle betrokken partners besproken en gewijzigd om ook rekening te houden met de veranderende situatie in Griekenland. Het herziene protocol wordt naar verwachting goedgekeurd in de week van 11 april.
Maatregelen ter verbetering van de opvangcapaciteit in Griekenland: momenteel bedraagt de totale opvangcapaciteit in Griekenland 41 360 plaatsen. De UNHCR zal extra opvangplaatsen aanbieden in kampen, appartementen en hotels, als onderdeel van de inspanningen om in het kader van zijn huurregeling 17 zowel het aantal plaatsen voor herplaatsing van kandidaten te verhogen als te zorgen voor meer centralisatie van die plaatsen. De UNHCR is al begonnen met de bouw van een speciaal kamp voor kandidaten in het kader van de herplaatsingsprocedure in Lagadikia in de buurt van Thessaloniki. Het kamp, dat naar verwachting in de week van 11 april klaar zal zijn en een capaciteit van 1 400 plaatsen zal hebben, zal de herplaatsingsworkflow in het gebied rond Thessaloniki naar verwachting aanzienlijk vergemakkelijken. Er lopen besprekingen tussen de UNHCR en de Griekse autoriteiten over het ter beschikking stellen van meer plaatsen voor de bouw van speciale kampen voor kandidaten voor herplaatsing, met name in de regio Attica.
Maatregelen voor de aanpak van problemen in verband met de herplaatsing van kwetsbare kandidaten, met inbegrip van niet-begeleide minderjarigen: ngo's staan de openbare aanklager bij door advocaten ter beschikking te stellen die de taak op zich nemen niet-begeleide minderjarigen te vertegenwoordigen op de eilanden. Er lopen besprekingen tussen de betrokken stakeholders om vergelijkbare diensten aan te bieden in de regio's rond Athene en Thessaloniki.
-
•Italië
Maatregelen om de hotspots volledig operationeel te maken: Italië heeft de Europese Commissie op 31 maart 2016 een herzien stappenplan voorgelegd. Momenteel zijn de hotspots van Pozzallo, Lampedusa, Trapani en Taranto operationeel. In het herziene stappenplan heeft Italië aangegeven dat spoedig een extra hotspot zou worden geopend die essentieel is om te zorgen voor het ordelijk beheer van ontschepingspieken die zich in de zomer waarschijnlijk zullen voordoen. Daarnaast wordt ook de laatste hand gelegd aan de oprichting van een mobiele hotspot. De Italiaanse autoriteiten hebben ook de operationele standaardprocedures voor de hotspots vastgesteld.
Maatregelen voor betere coördinatie: het nieuwe gebouw van de regionale EU-taskforce (EURTF) in Catania werd voltooid en de activiteiten werden daarnaar overgebracht. De officiële opening van het nieuwe gebouw van EURTF is gepland voor 29 april.
Maatregelen ter verbetering van de opvang- en verwerkingscapaciteit in Italië: de Italiaanse autoriteiten hebben met het oog op de zomermaanden het nieuwe opvang-/rampenplan ingediend. De totale Italiaanse opvangcapaciteit bedraagt 111 081 plaatsen in het hele land en er is een plan voor een verdere toename van de eerstelijnscapaciteit met 3 498 extra plaatsen tegen het einde van het jaar en 10 000 extra plaatsen voor tweedelijnsopvang. Van 1 januari tot en met 26 februari 2016 waren er 14 754 verzoeken om internationale bescherming en 14 139 daarmee verband houdende besluiten, hetgeen neerkomt op een stijging met respectievelijk 37,53 % en 145,72 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Maatregelen voor de aanpak van problemen in verband met de herplaatsing van kwetsbare kandidaten en niet-begeleide minderjarigen: er hebben vergaderingen plaatsgevonden met het ministerie van Justitie en het ministerie van Binnenlandse Zaken over de procedures voor de herplaatsing van niet-begeleide minderjarigen, maar tot dusver is nog geen definitieve procedure vastgesteld.
2.3Maatregelen van de Commissie en de EU-agentschappen
-
•Europese Commissie
Op 17 maart heeft de Commissie het 5de forum voor hervestiging en herplaatsing georganiseerd, samen met de lidstaten, het EASO, de IOM en de UNHCR, om de in het eerste verslag over herplaatsing en hervestiging beschreven uitdagingen en aanbevelingen te presenteren en te bespreken. De Commissie blijft ten minste maandelijks periodieke vergaderingen organiseren met verbindingsofficieren voor respectievelijk Italië en Griekenland, met de bedoeling het herplaatsingsproces te versnellen.
-
•EASO
Maatregelen om het herplaatsingsproces te versnellen: als onderdeel van de inspanningen van het EASO om de Griekse asieldienst te ondersteunen, is het EASO een proefproject voor registratie gestart, eerst in Athene op 15 maart 2016 en vervolgens in Thessaloniki op 21 maart 2016, waarbij EASO-deskundigen de Griekse asieldienst bijstaan bij de registratie van herplaatsingsgevallen. Op 6 april 2016 startte het proefproject op een derde locatie, Alexandropouli. Bovendien overlegt het EASO momenteel met de Griekse autoriteiten over de toepassing van een pre-registratieproces om de toegang tot het herplaatsingsprogramma te vergemakkelijken voor de asielzoeker die voor herplaatsing in aanmerking komt. Ook de UNHCR is in overleg met de Griekse asieldienst om soortgelijke diensten aan te bieden.
In Italië biedt het EASO ook ondersteuning met mobiele eenheden en organiseerde het de eerste verkennende vergadering met het maatschappelijk middenveld op 15 en 16 maart 2016 in Sicilië, om te zorgen voor betere coördinatie met de organisaties van het maatschappelijk middenveld.
Maatregelen om bij de migranten de aanvaardbaarheid van en het vertrouwen in de regeling te vergroten en te voorkomen dat zij zich terugtrekken: het EASO heeft ook veel van de aanbevelingen uit het eerste verslag over herplaatsing en hervestiging uitgevoerd op het gebied van activiteiten inzake communicatie. Het EASO heeft een Facebookpagina over het EU-programma voor herplaatsing opgezet in het Engels en in het Arabisch, dat als informatieplatform kan dienen voor personen met belangstelling voor herplaatsing en ook kan worden gebruikt om succesverhalen te verspreiden. In aanvulling op de bestaande algemene brochure over herplaatsing heeft het EASO twee andere brochures gemaakt: één gericht op de vanuit Griekenland te herplaatsen personen en de andere gericht op de vanuit Italië te herplaatsen personen. Het EASO heeft ook een algemeen informatiepakket ontwikkeld met basisbehoeften voor kandidaten voor herplaatsing in Griekenland en Italië. Ten slotte werkt het EASO momenteel aan een communicatiepakket inzake herplaatsing voor kinderen en een mobiele applicatie, waarin de inhoud van de informatiebrochures voor Italië en Griekenland wordt weergegeven. Het EASO legt ook de laatste hand aan het instrument ter beoordeling van het belang van het kind in het kader van herplaatsing en werkt samen met de Italiaanse en de Griekse autoriteiten om het aan te passen aan de nationale context.
3Hervestiging
Uit de informatie die van de deelnemende staten werd ontvangen, blijkt dat in het kader van de hervestigingsregeling van 20 juli 2015 18 tot 11 april 2016 5 677 personen werden hervestigd in 15 staten van hervestiging (Oostenrijk, België, de Tsjechische Republiek, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, IJsland, Ierland, Italië, Liechtenstein, Nederland, Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk). De meeste aan de regeling deelnemende staten hebben aangegeven dat hun hervestigingsactiviteiten voornamelijk (maar niet uitsluitend) waren gericht op Syriërs die in Jordanië, Libanon of Turkije verblijven.
Terwijl blijkens de conclusies van 20 juli 2015 de lidstaten het eens zijn geworden over een tamelijk ruim spectrum van prioritaire regio’s voor hervestiging, valt te verwachten dat naar aanleiding van de Verklaring EU-Turkije van 18 maart 2016 19 de meeste van de ongeveer 16 800 resterende hervestigingsplaatsen in het kader van deze regeling moeten dienen voor hervestiging vanuit Turkije.
Zoals aangekondigd in de Verklaring EU-Turkije van 18 maart 2016 is er een mechanisme ingevoerd dat in plaats van de irreguliere en gevaarlijke oversteek van migranten van Turkije naar de Griekse eilanden de legale mogelijkheid biedt van hervestiging vanuit Turkije in de EU. De EU en Turkije zijn overeengekomen dat voor iedere Syriër die naar Turkije wordt teruggebracht na irregulier op de Griekse eilanden te zijn aangekomen, een andere Syriër vanuit Turkije wordt hervestigd. Dit 1:1-mechanisme is bedoeld om de irreguliere stromen van migranten die in gevaarlijke omstandigheden over de Egeïsche zee reizen, te vervangen door een ordelijk en legaal hervestigingsproces.
Sinds 4 april 2016, toen het 1:1-mechanisme voor het eerst werd toegepast, zijn 37 Syriërs hervestigd in Duitsland, 11 in Finland en 31 in Nederland.
De Commissie heeft samen met de lidstaten en de Turkse autoriteiten gewerkt aan de versnelde operationele standaardprocedures voor de tenuitvoerlegging van het onderdeel hervestiging van de 1:1-regeling met Turkije. Het EASO en de UNHCR werden nauw bij deze procedure betrokken. De definitieve goedkeuring van de operationele standaardprocedures door de EU en Turkije zal naar verwachting spoedig plaatsvinden.
-
•Aanbieden van 54 000 plaatsen van de herplaatsingsregeling voor legale routes naar de EU
Op 21 maart 2016 heeft de Commissie een voorstel 20 ingediend om extra plaatsen ter beschikking te stellen voor hervestiging en andere vormen van legale toegang vanuit Turkije, door wijziging van Besluit (EU) 2015/1601 van 22 september om personen die om internationale bescherming verzoeken, te herplaatsen vanuit Italië en Griekenland.
Met deze wijziging wordt voorgesteld om de 54 000 plaatsen die initieel voor herplaatsing waren bestemd, beschikbaar te maken voor het toelaten tot de EU van Syriërs uit Turkije door hervestiging, op humanitaire gronden of andere legale mogelijkheden zoals humanitaire visa, beurzen, gezinshereniging enz. De 54 000 voor legale toelating beschikbaar gemaakte plaatsen vormen de huidige niet-toegewezen reserve voor herplaatsing in het kader van het huidige Raadsbesluit. De lidstaten zouden het aantal in het kader van nationale of multilaterale regelingen legaal op hun grondgebied vanuit Turkije toegelaten Syriërs in mindering kunnen brengen van het aantal te herplaatsen personen. Deze aantallen zouden bovenop de verbintenissen komen die worden uitgevoerd in het kader van de conclusies over hervestiging van 20 juli 2015. De onderhandelingen over de voorgestelde wijziging in de Raad zijn begonnen en het doel is deze zo spoedig mogelijk af te ronden.
-
•Naar een gestructureerd EU-hervestigingssysteem
Op 6 april heeft de Commissie het 6de forum voor hervestiging en herplaatsing georganiseerd om de lidstaten, de geassocieerde Dublinstaten, de UNHCR en de IOM te raadplegen over een toekomstig voorstel voor een gestructureerd EU-hervestigingssysteem, dat in de mededeling van de Commissie van dezelfde dag was aangekondigd 21 .
De besprekingen hadden betrekking op het bepalen van de elementen die deel zouden kunnen uitmaken van een toekomstig EU-hervestigingskader, te overwegen gemeenschappelijke procedures en collectieve regelingen, manieren om te zorgen voor een eerlijke verdeling van de verantwoordelijkheden voor hervestiging tussen de lidstaten, het uitbreiden van inspanningen van de EU op het gebeid van hervestiging in het algemeen en de rol van actoren zoals de UNHCR, de IOM en het EASO.
-
•UNHCR-conferentie over het mondiaal delen van de verantwoordelijkheid om juridische wegen te vinden voor de toelating van Syrische vluchtelingen
Commissaris Avramopoulos heeft deelgenomen aan de bijeenkomst op hoog niveau inzake het mondiaal delen van de verantwoordelijkheid om juridische wegen te vinden voor de toelating van Syrische vluchtelingen, die de UNHCR op 30 maart heeft georganiseerd. Bij die gelegenheid herhaalde de Commissie de toezegging van de EU om bij te dragen aan de internationale inspanningen om te reageren op de wereldwijde migratiecrises, en alle leden van de internationale gemeenschap aan te moedigen om op dit gebied hun inspanningen op te drijven.
Zoals gemeld door de UNHCR was de conferentie een matig succes, met naar schatting wereldwijd 185 000 toegezegde plaatsen voor hervestiging en andere vormen van legale toelating van Syrische vluchtelingen, tegenover de 178 000 toegezegde plaatsen die voor de conferentie beschikbaar waren gemaakt. In dit verband moet deze gebeurtenis worden gezien als een opstap voor de top over de aanpak van grootschalige bewegingen van vluchtelingen en migranten, die in september 2016 zal worden gehouden in de Algemene Vergadering van de VN en waarop van de landen van hervestiging verdere concrete en betekenisvolle bijdragen worden verwacht.
4Volgende stappen
Uit de laatst beschikbare gegevens blijkt dat tussen 35 000 en 40 000 personen in Griekenland in aanmerking zouden komen voor herplaatsing, terwijl de migratiestromen ook in Italië toenemen. De lidstaten van herplaatsing moeten ten volle hun verplichtingen uit hoofde van de Raadsbesluiten over herplaatsing nakomen, met het oog op de verlichting van de druk op de lidstaten in de frontlinie. De Commissie verzoekt de lidstaten van herplaatsing daarom hun inspanningen aanzienlijk te vergroten om te reageren op de urgente humanitaire situatie in Griekenland en te voorkomen dat de situatie in Italië verslechtert.
In de conclusies van de Europese Raad werd systematisch aangedrongen op een snellere herplaatsing. De oproepen van de staatshoofden en regeringsleiders moeten gepaard gaan met vastberaden optreden van de bevoegde nationale diensten op het terrein.
In haar eerste verslag over herplaatsing en hervestiging vond de Commissie dat op 16 april ten minste 6 000 herplaatsingen moesten hebben plaatsgevonden, en op 16 mei 20 000. De Commissie blijft van mening dat een dergelijk doel kan worden bereikt indien alle betrokken partijen, met name de lidstaten van herplaatsing, zich bereid tonen om herplaatsing te doen werken en snel gezamenlijk op te treden.
De Commissie zal blijven toezien op de uitvoering van de aanbevelingen en doelstellingen die zijn opgenomen in het eerste verslag over herplaatsing en hervestiging en behoudt zich het recht voor om maatregelen te treffen indien de lidstaten hun verplichtingen niet nakomen.
Tegelijkertijd moeten de lidstaten hun verbintenissen inzake hervestiging nakomen. Met name moet tijdig steun worden verleend aan de uitvoering van de overeenkomst tussen de EU en Turkije. Op 20 april zal de Commissie verslag uitbrengen over de uitvoering van deze overeenkomst, met inbegrip van de inspanningen op het gebied van hervestiging die daar deel van uitmaken.
COM (2016) 165 final.
Bron: Frontex, zoals door Griekenland gemeld in het kader van het dagrapport Westelijke Balkan.
Bron: Frontex.
De UNHCR werkt aan een preciezere raming. Volgens de informatie op zijn dataportaal had ongeveer 65 % van de personen die begin 2016 in Griekenland aankwamen, de Syrische of Iraakse nationaliteit. Totdat officiële gegevens worden ontvangen, wordt daarom uitgegaan van de ruime raming dat 65 % van de gestrande personen voor herplaatsing in aanmerking komt. http://data.unhcr.org/mediterranean/country.php?id=83
Het aantal aankomsten in Italië (in totaal en niet alleen in de hotspots) voor de genoemde periode (waarnemingsperiode: 16.3 – 9.4.2016) en zoals meegedeeld in JORA (Joint Operations Reporting Applications) in het kader van de gezamenlijke operatie Triton 2016 (uiteindelijk geaccepteerde gebeurtenissen op 11.4.2016).
http://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2016/03/18-eu-turkey-statement/
SN 38/16 van 18.3.2016.
5 personen naar Finland, 15 naar Letland, 20 naar Roemenië en 2 naar Bulgarije.
29 naar Roemenië en 13 naar Finland. Daarnaast is de eerste herplaatsing vanuit Italië naar Letland (8 personen) gepland voor 18 april.
Ierland heeft 26 herplaatsingsverzoeken van Griekenland aanvaard, Estland 15, Luxemburg 37 en Tsjechië 7.
Frankrijk 110-120 (overdracht van 123 personen gepland voor 19-20 april), Nederland 96 en Portugal 229.
Voor Oostenrijk geldt een tijdelijke opschorting van de herplaatsing van 30 % van de verzoekers die aan Oostenrijk zijn toegewezen op grond van Besluit (EU) 2015/1601 van de Raad. Bijgevolg is voor Oostenrijk de herplaatsing van 1 065 personen voor een jaar opgeschort. Oostenrijk moet evenwel voorzien in de herplaatsing van de resterende toewijzingen (en daarvoor toezeggingen doen).
Artikel 11 van de besluiten van de Raad: "Met de hulp van de Commissie kunnen tussen Italië en respectievelijk IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland en tussen Griekenland en respectievelijk IJsland, Liechtenstein, Noorwegen en Zwitserland bilaterale regelingen worden gesloten betreffende de herplaatsing van verzoekers van het grondgebied van Italië en van Griekenland op het grondgebied van laatstgenoemde staten. In die regelingen wordt naar behoren rekening gehouden met de essentiële elementen van dit besluit, met name die met betrekking tot de herplaatsingsprocedure en de rechten en verplichtingen van verzoekers."
Er is geen informatie beschikbaar over andere categorieën kwetsbare personen.
Het EASO heeft op 5 oktober 2015 een algemene oproep voor 374 deskundigen gelanceerd en heeft slechts 201 aanbiedingen ontvangen om deze posten in te vullen. De specifieke oproepen werden gelanceerd als follow-up van deze algemene oproep en daarin worden de behoeften aan specifieke deskundigenprofielen beschreven voor welbepaalde perioden. De meest recente oproep voor deskundigen (400 vervolgens herzien tot 472) is een bijzondere oproep naar aanleiding van de conclusies van de Europese Raad van 17 en 18 maart om de behoeften aan deskundigen te dekken in verband met de taken op het gebied van toelaatbaarheid die voortvloeien uit de Verklaring EU-Turkije.
Richtlijn 2013/32/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2013 betreffende gemeenschappelijke procedures voor de toekenning en intrekking van de internationale bescherming, PB L 180 van 29.6.2013, blz. 60.
De huurregeling van de UNHCR heeft momenteel een capaciteit van 3 600 plaatsen.
Raadsdocument 11130/15 "Conclusies van de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten, in het kader van de Raad bijeen, betreffende het hervestigen middels multilaterale en nationale regelingen van 20 000 personen die duidelijk internationale bescherming behoeven".
http://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2016/03/18-eu-turkey-statement/
COM(2016) 171 final.
COM(2016) 197 final.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.