Merwedebrug (A27) nu dicht voor al het vrachtverkeer - Hoofdinhoud
Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op dinsdag 11 oktober 2016, 2:30.
Schriftelijke vragen van lid Visser (VVD) en het lid Van Helvert (CDA) aan minister van Infrastructuur en Milieu over de gevolgen van het sluiten van de Merwedebrug A27 voor vrachtverkeer.
-
1.Bent u bekend met het bericht “Helemaal geen vrachtauto's meer over MerwedebrugA27”?
-
2.In dat kader, bent u ook bekend met het bericht “Extreem zware trucks verboden opbrug A27 bij Gorinchem” van afgelopen woensdag 5 oktober?
-
3.Kan de minister toelichten wat er in één week tijd is veranderd, dat het verbod op vrachtwagens van 60 ton en meer nu is doorgetrokken naar al het zwaardere vervoer (vrachtwagens en bussen boven de 3,5 ton)? Zo ja, op basis van welke informatie en bronnen is deze beslissing genomen? Kan de minister garanderen dat de Merwedebrug wel voor al het verkeer onder de 3,5 ton verder open blijft? Zo nee, waarom niet?
-
4.Wanneer heeft u voor het eerst vernomen van de problemen en welke acties zijn sindsdien ondernomen? Hoe kan het dat een besluit met zo een grote impact pas op de dag zelf wordt genomen en gecommuniceerd? Was dit niet eerder te voorzien?
-
5.Op welke wijze moeten busdiensten nu over de Merwede komen?
-
6.Wat is de staat van het onderhoud van de Merwedebrug? Wanneer zijn de laatste inspecties verricht? Wat is de huidige stand van zaken met de haarscheurtjes? Is er sprake van een verhoogd veiligheidsrisico? Wat betekent dit voor de aanleg van de nieuwe brug naast de Merwedebrug en de aanpak van de Merwedebrug zelf?
-
7.Wat wordt er gedaan om zo snel mogelijk de Merwedebrug weer open te stellen voor het (vracht)verkeer zwaarder dan 3,5 ton? Wanneer verwacht de minister de brug weer open te kunnen stellen? Kan de minister toelichting geven op de uitspraak van Rijkswaterstaat dat versteviging aan de onderkant van de brug binnen nu en twee maanden kan beginnen? Kan dit worden versneld en zo ja, is met deze versteviging de veiligheid van de Merwedebrug dan gegarandeerd?
-
8.Klopt het dat de kosten voor het omrijden minimaal €500.000 per dag zijn? Zo nee, wat is dan de schade? Is de schade voor de transportsector überhaupt meegewogen in het besluit van vanmorgen om alle vrachtwagens van de Merwedebrug te weren?
-
9.Kunt u een beeld schetsen van de gevolgen van de afsluiting door toename van vrachtverkeer over lokale en provinciale wegen? Wat zijn de consequenties voor de (regionale economie) en bent u bereid om bedrijven en regionale vervoerders te ondersteunen bij de problemen die ze ondervinden.
-
10.Bent u bereid extra maatregelen te treffen om hinder voor de vrachtwagenchauffeurs en andere automobilisten op het traject A27 en of de A2 en A59 tot het minimum te beperken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke maatregelen zijn dat dan?
-
11.In hoeverre ligt voor de verdere aanpak van de A27 het gevaar op vertraging op de loer nu de Merwerdebrug haarscheurtjes blijkt te hebben?
-
12.Kunt u, gezien de ernst voor het (vracht)verkeer op de A27, deze vragen zo snel mogelijk beantwoorden, in ieder geval voor het notaoverleg MIRT?