Belastingdienst kan en mag niet opereren als een eigen koninkrijkje - Hoofdinhoud
VVD Tweede Kamerlid Aukje de Vries: "Duidelijk is dat er in het proces met de vertrekregeling bij de Belastingdienst helaas heel veel is misgegaan. Met een overschrijding van maar liefst 70 miljoen euro tot gevolg. Dat is des te wranger, omdat je er zeker bij de Belastingdienst van moet kunnen uitgaan dat ze zorgvuldig met belastinggeld omspringen. Er had een gerichtere en beperktere regeling afgesproken moeten worden. De Belastingdienst lijkt zich te gedragen als een soort eigen koninkrijkje, dat kan en mag natuurlijk niet. Dat de staatssecretaris een fors pakket aan maatregelen neemt , is niet meer dan terecht."
De overheid moet verstandig, verantwoordelijk en zuinig met ons belastinggeld omgaan. Iedereen ergert zich als er niet zorgvuldig met belastinggeld wordt omgesprongen. Duidelijk is dat er in het proces met de vertrekregeling bij de Belastingdienst helaas heel veel is misgegaan. Met een overschrijding van maar liefst 70 miljoen euro tot gevolg. Dat is des te wranger, omdat je er zeker bij de Belastingdienst van moeten kunnen uitgaan dat ze zorgvuldig met belastinggeld omspringen.
Er had een gerichtere en beperktere regeling afgesproken moeten worden. De besluitvorming rondom het vrijgeven van de budgetten was ook absoluut niet zo als het hoort. De staatssecretaris erkent zelf dat de besluitvorming te haastig en niet zorgvuldig is geweest. En dat is niet meer dan terecht. Het is wel goed dat hij de zaken erkent en daarvoor verantwoordelijkheid neemt.
De VVD vindt het goed dat de staatssecretaris begin maart al in gang gezet heeft dat de vertrekregeling aangepast moest worden. En dat hij nu weer een aantal forse, aanvullende maatregelen heeft genomen, zoals het onder curatele stellen van de Belastingdienst. Deze zijn volstrekt terecht en noodzakelijk. De Belastingdienst lijkt zich te gedragen als een soort eigen koninkrijkje, dat kan en mag natuurlijk niet. Dat de staatssecretaris daar nu goed naar laat kijken, is niet meer dan terecht.
De VVD heeft over de gang van zaken ook nog wel een groot aantal vragen:
Allereerst de vertrekregeling. Over de voorbereiding van de totstandkoming van de regeling is eigenlijk nog maar weinig bekend. Wat waren de uitgangspunten en de inzet van de Belastingdienst? Wat was de inzet van de bonden? Waarom is er destijds voor gekozen om de regeling ook open te stellen voor FIOD en Douane, want dat was toch niet logisch? Was destijds niet te voorzien dat deze regeling enorm interessant voor oudere werknemers zou zijn, die vlak voor hun pensioen staan?
Waarom is het verslag van de Investment Committee uit november 2015 niet naar de staatssecretaris gegaan? Wat waren de afspraken hiervoor? Waarom is de staatssecretaris voor het afsluiten van de vertrekregeling door de Belastingdienst met de bonden daarover niet geïnformeerd?
Hoe heeft de staatssecretaris de vinger aan de pols gehouden bij het hele proces? En hoe gaat hij dat in de toekomst doen?
In juni 2016 heeft de VVD ook al aangegeven zich zorgen te maken over de gevolgen van de vertrekregeling bij de Belastingdienst. Niet alleen voor het uit de hand lopen van de kosten, maar ook over de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening en de uitvoering van de processen bij de Belastingdienst. Welke risico’s zitten er nu nog in het gehele traject? Voor de financiën, voor de continuïteit en kwaliteit?
Hoe zorgt de staatssecretaris ervoor dat dit niet weer kan gebeuren? Wat gaat hij zelf ook anders doen?
Wat gaat de commissie van wijzen precies doen? Gaan ze ook met mensen in de dienst en mensen die recent de dienst hebben verlaten praten?
De “ophanging” van de Belastingdienst onder het kerndepartement wordt versnel aangepast. Kan daarvan planning worden gegeven?