25 jaar MEDIA-programma van de EU: Voortbouwen op succes om audiovisuele creaties te blijven steunen - Hoofdinhoud
Vandaag en morgen komen honderden vooraanstaande filmmakers, vertegenwoordigers van de sector en beleidsmakers samen in Brussel om te kijken naar de uitdagingen en kansen voor de Europese audiovisuele sector. Ze zullen onder meer praten over de toekomst van het MEDIA-programma van de EU, dat dit jaar zijn 25-jarig bestaan viert.
Andrus Ansip i, vicevoorzitter voor de Digitale Eengemaakte Markt: "Het MEDIA-programma heeft ervoor gezorgd dat Europese films nieuwe kijkers bereiken over grenzen heen, in bioscopen, tijdens festivals, in scholen en ook online. We moeten voortbouwen op dit succes en onze inspanningen voortzetten zodat de Europese bevolking, en met name de jonge digitale generatie, toegang heeft tot een ruim en gevarieerd legaal aanbod aan audiovisuele inhoud. Dit gaat hand in hand met onze strijd tegen piraterij.” Vicevoorzitter Ansip zal morgen om 9.30 uur MET spreken tijdens het evenement 25 jaar MEDIA: investeren in creativiteit, bouwen aan de toekomst.
Günther H. Oettinger i, commissaris voor Digitale Economie en Samenleving: "Met het MEDIA-programma helpen we scheppende kunstenaars bij de ontwikkeling, coproductie, distributie en promotie van hun artistieke werken. Het is een cruciaal Europees instrument voor het concurrentievermogen van de audiovisuele sector. We geloven in innoverende inhoud van hoge kwaliteit en moeten ervoor zorgen dat die kan gedijen op de digitale interne markt." Commissaris Oettinger zal vandaag om 9.45 uur MET spreken op het evenement.
Tibor Navracsics i, commissaris voor Onderwijs, Cultuur, Jongerenzaken en Sport: "Europese scheppende kunstenaars zijn wereldwijd toonaangevend en het EU-programma Creatief Europa is cruciaal om ervoor te zorgen dat ze inhoud van topkwaliteit kunnen blijven produceren en een breed publiek kunnen behouden. We zullen hen blijven steunen, onder andere met innoverende instrumenten zoals de garantiefaciliteit voor de culturele en creatieve sectoren, die kleine en middelgrote ondernemingen helpt toegang tot financiering te krijgen.”
Belangstellenden kunnen deelnemen aan debatten, masterclasses en vijf verschillende podiumdiscussies. Onder meer vooraanstaande filmregisseurs zoals Sir Alan Parker (Verenigd Koninkrijk), Jaco Van Dormael, Jean-Pierre en Luc Dardenne, Michaël R. Roskam (België) en Tomasz Wasilewski (Polen), en vertegenwoordigers van de sector zoals Christophe Tardieu (directeur van het Centre national du cinéma - CNC), Ignacio Perez Dolset (oprichter van Ilion Animation Studios), Rikke Ennis (ceo van TrustNordisk) en Peter Aalbaek (mede-oprichter van Zentropa) zullen hieraan meewerken. Op beide avonden zullen films worden vertoond.
Tijdens het evenement zal ook worden gekeken naar nieuwe ideeën (zoals de immersieve filmervaring, die kijkers het gevoel geeft deel uit te maken van de film), alsook naar innoverende samenwerkingsvormen en een ruimere toegang tot inhoud. De debatten zullen helpen om de toekomstige visie en strategische koers van het MEDIA-programma na 2020 te bepalen.
Belangrijke gespreksthema's zijn onder andere:
-
-Investeren in mensen: In de wereldwijde wedloop om talent zijn opleiding en steun cruciaal om de nieuwe generatie Europese scheppende kunstenaars groot te brengen en vakmensen te helpen zich aan te passen aan de veranderingen in de sector.
-
-We houden allemaal van verhalen: Europa heeft een vertelcultuur. Goede verhalen doorstaan de tand des tijds en gaan over grenzen heen. De vele nieuwe kanalen en toestellen hebben een ongeziene vraag gecreëerd en perspectieven geopend voor nieuwe spannende formaten en vertelvormen.
-
-Nieuwe wegen: Nieuwe distributiestrategieën, die platformen combineren en op een slimme manier gebruik maken van nieuwe media en data, zullen cruciaal zijn om een nieuw publiek voor Europese werken te bereiken, met name de digitale generatie, de toekomst van de audiovisuele markten.
-
-Nieuwe financieringsvormen: Die zijn essentieel voor het aantrekken van de investeringen die de sector nodig heeft om concurrerend te zijn op de digitale interne markt. Voortbouwend op de ervaring van de garantiefaciliteit voor de culturele en creatieve sectoren, die dit jaar is ingevoerd, wil de Commissie verder werken aan marktinstrumenten om de subsidieregelingen van het MEDIA-programma aan te vullen.
25 jaar MEDIA
Het MEDIA-programma van de EU bestaat sinds 1991 en maakt deel uit van het programma Creatief Europa voor de culturele en creatieve sectoren. Het steunt de continue verandering van de audiovisuele sector en bevordert creatieve samenwerking over de grenzen heen. In het kader van het programma is meer dan 2,4 miljard euro geïnvesteerd in Europese inhoud, creativiteit en culturele diversiteit en is de ontwikkeling, de internationale distributie en de promotie van duizenden films gesteund. Het programma heeft vakmensen dichter bij elkaar gebracht en gezorgd voor een kwaliteitsvolle opleiding voor duizenden producers, regisseurs en scenarioschrijvers. Nu, 25 jaar later, staat de audiovisuele sector voor de uitdaging om innoverend te blijven, zijn concurrentievermogen te verbeteren en een nieuw en breder publiek op een digitale interne markt te bereiken.
Het Europees filmforum
De conferentie van vandaag en morgen wordt omkaderd door het Europees filmforum (EFF), een platform dat door de Europese Commissie in februari 2015 is opgezet om de dialoog tussen vakmensen in de sector en beleidsmakers te bevorderen. Sindsdien zijn meerdere EFF-evenementen georganiseerd van Berlin tot Cannes, Venetië, Annecy, Tallinn en Amsterdam. Deze evenementen hebben mee vorm gegeven aan het debat en brengen spelers over de hele waardeketen samen om te praten over onderwerpen zoals het stimuleren van talent en creativiteit, het bereiken van nieuwe doelgroepen, digitale innovatie en nieuwe financieringsmodellen. De debatten zullen het MEDIA-programma tot na 2020 helpen vormgeven.
Videowedstrijd
Om de 25ste verjaardag van het MEDIA-programma te vieren, zal de Commissie begin 2017 ook een wedstrijd organiseren om het programma bekend te maken bij een nieuwe generatie film- en tv-liefhebbers. Winnaars die in deze video de door MEDIA gefinancierde films herkennen, zullen worden uitgenodigd op het filmfestival van Cannes 2017 en er vooraanstaande film- en televisiemakers ontmoeten.
Brussels Cinema Days - Europe Loves Cinema. Cinema Loves Europe
Het evenement rond de 25ste verjaardag van het MEDIA-programma vindt plaats in het kader van de Brussels Cinema Days. Het festival staat dit jaar in het teken van de Europese film. Op het programma staan een twintigtal films. Met nieuwe films zoals United States of Love van Tomasz Wasilewski en Caini van Bogdan Mirica, en andere, eerder geprezen werken van Jaco Van Dormael en de broers Dardenne, willen de Brussels Cinema Days ook bruggen bouwen tussen het verleden, het heden en de toekomst van de film.
Meer informatie
Vragen en antwoorden over het MEDIA-programma
25 jaar MEDIA: Investeren in creativiteit, bouwen aan de toekomst, evenement in het Brusselse Paleis voor Schone Kunsten (BOZAR) - programma
Investeren in creativiteit: vijfentwintigjarig bestaan programma MEDIA gevierd op filmfestival van Cannes (persbericht - 13 mei 2016)
Landenfiches over het programma MEDIA
Factsheet over het programma MEDIA
Factsheet met voorbeelden van door het MEDIA-programma gefinancierde films
Factsheet over de financieringsregelingen van het MEDIA-programma
Garantiefaciliteit voor de culturele en creatieve sectoren
Sociale media
Facebookpagina over Creatief Europa
IP/16/4084
Contactpersoon voor de pers:
Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail |
Meer over ...