Gedelegeerde verordening 2017/79 - Gedetailleerde technische voorschriften en testprocedures voor de EG-typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen, op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen als technische eenheden, evenals onderdelen daarvan, en tot aanvulling en wijziging van Verordening 2015/758 met betrekking tot de vrijstellingen en de toepasselijke normen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze gedelegeerde verordening is op 17 januari 2017 gepubliceerd en is op 6 februari 2017 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Gedelegeerde Verordening (EU) 2017/79 van de Commissie van 12 september 2016 tot vaststelling van gedetailleerde technische voorschriften en testprocedures voor de EG-typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen, op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen als technische eenheden, evenals onderdelen daarvan, en tot aanvulling en wijziging van Verordening (EU) 2015/758 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de vrijstellingen en de toepasselijke normen (Voor de EER relevante tekst. )

officiële Engelstalige titel

Commission Delegated Regulation (EU) 2017/79 of 12 September 2016 establishing detailed technical requirements and test procedures for the EC type-approval of motor vehicles with respect to their 112-based eCall in-vehicles systems, of 112-based eCall in-vehicle separate technical units and components and supplementing and amending Regulation (EU) 2015/758 of the European Parliament and of the Council with regard to the exemptions and applicable standards (Text with EEA relevance. )
 
Rechtsinstrument Gedelegeerde verordening
Wetgevingsnummer Gedelegeerde verordening 2017/79
Celex-nummer i 32017R0079

3.

Key dates

Document 12-09-2016; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 17-01-2017; PB L 12 p. 44-85
Inwerkingtreding 06-02-2017; in werking datum publicatie +20 zie art 10
31-03-2018; Toepassing zie art 10
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

17.1.2017   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 12/44

 

GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2017/79 VAN DE COMMISSIE

van 12 september 2016

tot vaststelling van gedetailleerde technische voorschriften en testprocedures voor de EG-typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen, op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen als technische eenheden, evenals onderdelen daarvan, en tot aanvulling en wijziging van Verordening (EU) 2015/758 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de vrijstellingen en de toepasselijke normen

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2015/758 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015 inzake typegoedkeuringseisen voor de uitrol van op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen en houdende wijziging van Richtlijn 2007/46/EG (1), met name artikel 2, lid 2, artikel 5, leden 8 en 9, en artikel 6, lid 12,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Overeenkomstig Verordening (EU) 2015/758 moeten nieuwe voertuigtypen van de categorieën M1 en N1 met ingang van 31 maart 2018 met op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen worden uitgerust.

 

(2)

Er moeten gedetailleerde technische voorschriften en testprocedures worden vastgesteld voor de goedkeuring van motorvoertuigen wat op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen betreft. De testprocedures lenen zich ook tot het testen en goedkeuren van op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen als technische eenheden („ATE's”) en onderdelen voor montage op motorvoertuigen of voor integratie in op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen.

 

(3)

De tests moeten worden uitgevoerd door technische diensten in hun hoedanigheid zoals bepaald in Richtlijn 2007/46/EG van het Europees Parlement en de Raad (2), waarin een algemeen kader voor de EG-typegoedkeuring van motorvoertuigen is vastgesteld en de taken en verantwoordelijkheden van alle betrokken actoren in de verschillende stadia van het goedkeuringsproces zijn omschrijven.

 

(4)

De tests en voorschriften moeten zodanig zijn ontworpen dat dubbel testen wordt voorkomen. Bovendien moet voldoende flexibiliteit worden toegestaan ten aanzien van in meerdere fasen gebouwde voertuigen voor speciale doeleinden, aangezien zij overeenkomstig Richtlijn 2007/46/EG zijn vrijgesteld van de voorschriften inzake frontale en zijdelingse botsingen van de VN/ECE-reglementen nrs. 94 en 95. Om die reden moet een goedkeuring met betrekking tot op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen die voor eerdere fasen aan het basisvoertuig is verleend, geldig blijven, tenzij het systeem of de sensoren daarvan na de goedkeuring werden gewijzigd.

 

(5)

Bepaalde voertuigklassen kunnen om technische redenen niet met een passend activeringsmechanisme voor eCall-noodoproepen worden uitgerust en moeten worden vrijgesteld van de eisen van Verordening (EU) 2015/758. Op basis van een kosten-batenanalyse die door de Commissie wordt uitgevoerd en rekening houdend met de relevante technische en veiligheidsaspecten worden deze voertuigklassen geïdentificeerd en in een in bijlage IX vastgestelde lijst opgenomen.

 

(6)

Het op 112 gebaseerde eCall-boordsysteem moet blijven functioneren na een ernstig ongeval. Een automatische eCall-noodoproep bewijst zijn nut vooral in het geval van ernstige botsingen waarbij het risico het grootst is dat de inzittenden van het voertuig niet in staat zijn om zonder een eCall-systeem een verzoek om hulp uit te zenden. De op 112 gebaseerde eCall-boordsystemen, onderdelen en technische eenheden moeten daarom worden onderworpen aan tests die controleren of zij blijven functioneren na inertiebelastingen die vergelijkbaar zijn met wat zich kan voordoen bij een ernstige botsing van het voertuig.

 

(7)

Ook op voertuigniveau moet worden...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.