Geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland voor de periode 2006-2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 27 maart 2007 gepubliceerd en is op 27 februari 2007 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 27 februari 2007 over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland voor de periode 2006-2009

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 27 February 2007 on the updated stability programme of Ireland, 2006-2009
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2007)136 NLEN
Celex-nummer i 32007A0327(01)

3.

Key dates

Document 27-02-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 27-03-2007; PB C 70 p. 1-4
Inwerkingtreding 27-02-2007; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

27.3.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 70/1

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 27 februari 2007

over het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland voor de periode 2006-2009

(2007/C 70/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 5, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 27 februari 2007 heeft de Raad het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Ierland voor de periode 2006-2009 besproken.

 

(2)

In het macro-economische scenario dat aan het programma ten grondslag ligt, wordt ervan uitgegaan dat de reële BBP-groei zal vertragen van 5,4 % in 2006 tot gemiddeld iets meer dan 4

% in de rest van de programmaperiode. Afgaande op de thans beschikbare informatie lijkt dit scenario te berusten op plausibele groeihypothesen, hoewel de hoge woningbouwproductie en onroerendgoedprijzen vanwege de kans op een forse terugval een aanzienlijk risico inhouden. De in het programma gehanteerde inflatieprognoses lijken realistisch.

 

(3)

Voor 2006 wordt het overheidssaldo in het programma geraamd op een overschot van 2,3 % van het BBP, tegen een begroot tekort van 0,6 % van het BBP in de vorige actualisering. Recentere kasgegevens voor de centrale overheid wijzen op een nog groter overschot van rond de 2

Formula

% van het BBP. Dat het resultaat gunstiger uitvalt dan een jaar eerder werd verwacht, is geheel te danken aan de ontvangstenzijde, en met name aan de aanhoudende boom op de onroerendgoedmarkt die tot navenant hoge huisvestingsgerelateerde belastingen leidt, en in mindere mate aan een hogere groei van de productie, die eenzelfde effect op de reguliere belastingen heeft. Bij de nominale uitgaven komen de ramingen vrijwel overeen met die welke waren begroot.

 

(4)

Ierlands budgettaire middellangetermijnstrategie is gericht op waarborging van de budgettaire houdbaarheid met als ankerpunt het stabiliteits- en groeipact. Volgens de projecties blijven de overschotten in de gehele programmaperiode intact, maar loopt het nominale overschot van 2,3 % van het BBP in 2006 wel terug naar 1,2 % in 2007 en daalt het daarna nog geleidelijk verder tot 0,6 % in 2009. Het primaire overschot vertoont eenzelfde daling van naar schatting 3,3 % van het BBP in 2006 naar 1,6 % van het BBP in 2009. De halvering van het begrote nominale overschot over 2007 is te wijten aan een stijging van de uitgavenquote, die voornamelijk het gevolg is van hogere sociale overdrachten. Voor 2008 en 2009 wordt ervan uitgegaan dat zowel de ontvangsten- als de uitgavenquote zullen dalen, zij het dat de uitgaven slechts een lichte daling vertonen. In vergelijking met de prognoses in de vorige actualisering (tot 2008) werkt de door de meevallende ontvangsten fors opwaarts bijgestelde raming van het saldo over 2006 ook in de twee jaar daarop door in de ontvangstenquote en in het nominale en primaire overschot, zij het in afnemende mate, en verandert het profiel van de geprognosticeerde uitgavenquote nauwelijks.

 

(5)

Het volgens de algemeen aanvaarde methode berekende structurele saldo (d.w.z. het conjunctuurgezuiverde saldo, ongerekend eenmalige en tijdelijke maatregelen) loopt terug van bijna +3 % van het BBP in 2006 naar +1

Formula

% in 2009. Evenals in de vorige actualisering van het stabiliteitsprogramma wordt in het programma als middellangetermijndoelstelling (MTD) voor de begrotingssituatie een structureel sluitende begrotingsituatie gehanteerd die gedurende de gehele programmaperiode ruimschoots moet worden vastgehouden. Aangezien de MTD zelf ambitieuzer is...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.