Geactualiseerde convergentieprogramma van Letland voor de periode 2006-2009

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit advies is op 24 april 2007 gepubliceerd en is op 27 maart 2007 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Advies van de Raad van 27 maart 2007 over het geactualiseerde convergentieprogramma van Letland voor de periode 2006-2009

officiële Engelstalige titel

Council opinion of 27 March 2007 on the updated convergence programme of Latvia, 2006-2009
 
Rechtsinstrument Advies
Origineel voorstel SEC(2007)291 NLEN
Celex-nummer i 32007A0424(04)

3.

Key dates

Document 27-03-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 24-04-2007; PB C 89 p. 15-18
Inwerkingtreding 27-03-2007; in werking datum document
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

24.4.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 89/15

 

ADVIES VAN DE RAAD

van 27 maart 2007

over het geactualiseerde convergentieprogramma van Letland voor de periode 2006-2009

(2007/C 89/05)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name op artikel 9, lid 3,

Gezien de aanbeveling van de Commissie,

Na raadpleging van het Economisch en Financieel Comité,

BRENGT HET VOLGENDE ADVIES UIT:

 

(1)

Op 27 maart 2007 heeft de Raad het geactualiseerde convergentieprogramma van Letland voor de periode 2006-2009 behandeld (2). De Letse regering heeft op 6 maart 2007 een plan ter bestrijding van de inflatie aangekondigd. Dat plan behelst een herziening van de begrotingsdoelstellingen, een begroting in evenwicht in 2007 en 2008 en een overschot vanaf 2009. Onderhavig advies van de Raad is evenwel gebaseerd op het convergentieprogramma.

 

(2)

Volgens het macro-economische scenario van het programma zal de economie een zachte landing maken met een reële BBP-groei die vertraagt van 11,5 % in 2006 tot gemiddeld 8,0 % in de resterende programmaperiode. Afgaande op de thans beschikbare informatie lijkt dit scenario uit te gaan van plausibele groeihypothesen. Niettemin is er gezien de grote externe onevenwichtigheden, de hoge inflatie en de toenemende aanwijzingen van een oververhitting van de Letse economie, een groot risico dat de macro-economische ontwikkelingen minder gunstig verlopen. De inflatieprognoses van het programma lijken enigSzins aan de optimistische kant.

 

(3)

Het overheidstekort over 2006 wordt in de najaarsprognoses 2006 van de diensten van de Commissie geraamd op 1,0 % van het BBP, tegen een streefcijfer van 1,5 % van het BBP in de vorige actualisering van het convergentieprogramma. In het geactualiseerde programma wordt uitgegaan van een tekort van 0,4 % van het BBP, dat gezien de meevallende ontvangsten als plausibel kan worden aangemerkt, ondanks de gevolgen van de budgettaire wijzigingen van oktober 2006 waarbij de uitgaven met naar schatting 1,5 % van het BBP zijn opgevoerd.

 

(4)

Het voornaamste doel van de budgettaire middellangetermijnstrategie is een geleidelijke verbetering van de budgettaire vooruitzichten en een sluitende begroting in 2010. Daartoe zal een omvangrijke consolidatie-inspanning nodig zijn gezien de verslechtering in 2006 en 2007 met bijna 1,5 procentpunt van het BBP. In 2008 en 2009 worden het nominale en het primaire saldo beide met 0,4 en 0,5 procentpunt van het BBP aangepast. In vergelijking met de vorige actualisering zijn de budgettaire doelstellingen aangescherpt, maar blijft het zwaartepunt van de aanpassing ondanks een gunstiger macro-economisch scenario op de laatste jaren van het programma liggen. Na de forse versoepeling van de uitgavenquote in 2007 wordt de begroting in 2008 en 2009 geconsolideerd door een verhoging van de ontvangstenquote met jaarlijks 0,4 procentpunt, terwijl de uitgavenquote op hetzelfde niveau wordt gehouden. De ontvangstenquote stijgt hoofdzakelijk dankzij de hogere „overige ”ontvangsten, ofwel een grotere instroom van EU-middelen. De uitgavenquote bij de bruto-investeringen in vaste activa vertoont een navenante stijging, die na 2007 vrijwel teniet wordt gedaan door een daling bij de „overige ”uitgaven (die in het programma deels betrekking hebben op consumptieve bestedingen) van 0,75 procentpunt in 2008 en bij de sociale overdrachten van een 0,5 procentpunt in 2009.

 

(5)

Het volgens de algemeen aanvaarde methode berekende structurele saldo (d.w.z. het conjunctuurgezuiverde saldo, ongerekend eenmalige en tijdelijke maatregelen) verslechtert van -1 % van het BBP in...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.