Verordening 2017/595 - Wijziging van Verordening (EU) 2017/127 wat bepaalde vangstmogelijkheden betreft

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening is op 28 maart 2017 gepubliceerd en is op 1 januari 2017 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) 2017/595 van de Raad van 27 maart 2017 tot wijziging van Verordening (EU) 2017/127 wat bepaalde vangstmogelijkheden betreft

officiële Engelstalige titel

Council Regulation (EU) 2017/595 of 27 March 2017 amending Regulation (EU) 2017/127 as regards certain fishing opportunities
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2017/595
Origineel voorstel COM(2017)126 NLEN
Celex-nummer i 32017R0595

3.

Key dates

Document 27-03-2017; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 28-03-2017; PB L 81 p. 6-13
Inwerkingtreding 01-01-2017; Toepassing zie art 2
29-03-2017; in werking datum publicatie +1 zie art 2
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

28.3.2017   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 81/6

 

VERORDENING (EU) 2017/595 VAN DE RAAD

van 27 maart 2017

tot wijziging van Verordening (EU) 2017/127 wat bepaalde vangstmogelijkheden betreft

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 43, lid 3,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bij Verordening (EU) 2017/127 van de Raad (1) zijn voor 2017 voor sommige visbestanden en groepen visbestanden de vangstmogelijkheden vastgesteld die in de Uniewateren en, voor vaartuigen van de Unie, in bepaalde wateren buiten de Unie van toepassing zijn.

 

(2)

De Inter-Amerikaanse Commissie voor tropische tonijn (Inter-American Tropical Tuna Commission — IATTC) heeft tijdens haar 91e jaarlijkse (buitengewone) vergadering van 7 tot en met 10 februari 2017 maatregelen goedgekeurd voor geelvintonijn, grootoogtonijn en gestreepte tonijn in het IATTC-verdragsgebied. Die maatregelen moeten in Unierecht worden omgezet.

 

(3)

In de verordeningen van de Raad over de vangstmogelijkheden voor eerdere jaren zijn de totaal toegestane vangsten (total allowable catch — TAC) voor doornhaai op nul vastgesteld in de Atlantische Oceaan, in het gebied van de Internationale Raad voor het onderzoek van de zee (ICES). Derhalve moet het verbod om op doornhaai te vissen tot dat gebied worden beperkt, met behoud van de huidige vrijstelling voor vermijdingsprogramma's.

 

(4)

Tijdens haar jaarvergadering van 2016 heeft de Commissie voor de tonijnvisserij in de Indische Oceaan een aantal vangstbeperkingen voor geelvintonijn (Thunnus albacares) vastgesteld. Aangezien die vangstbeperkingen een directe invloed hebben op de ringzegenvloot van de Unie, moeten die maatregelen in het Unierecht worden omgezet.

 

(5)

De ICES heeft zijn advies voor het schelvisbestand in ICES-gebied VIIa voor 2017 herzien. Aangezien voor dat bestand de aanlandingsverplichting geldt, en in overeenstemming met artikel 16 van Verordening (EU) nr. 1380/2013 van het Europees Parlement en de Raad (2), is top-up voor eerdere teruggooi opgenomen in de vangstmogelijkheden. Het is derhalve passend de TAC voor schelvis in de Ierse Zee te herzien aan de hand van het meest recente wetenschappelijke advies.

 

(6)

In Verordening (EU) 2017/127 was de TAC voor zandspiering op nul vastgesteld. Zandspiering is een kortlevende soort. Het wetenschappelijke advies voor zandspiering komt in de tweede helft van februari beschikbaar, maar de visserij gaat al in april van start. De vangstbeperkingen voor die soort moeten nu worden gewijzigd overeenkomstig het meest recente wetenschappelijke advies van de ICES van 23 februari 2017.

 

(7)

Het wetenschappelijk advies van het Wetenschappelijk, Technisch en Economisch Comité voor de visserij (WTECV) ondersteunt de toekenning van een klein extra commercieel quotum om vissersvaartuigen aan te moedigen deel te nemen aan een wetenschappelijk programma betreffende kabeljauw in ICES-sector VIIa. Dat wetenschappelijk programma zou kunnen worden uitgevoerd onder specifieke voorwaarden, mits er overeenstemming is tussen de lidstaten die quota voor kabeljauw hebben in dat gebied. Dat extra quotum moet uitsluitend voor de looptijd van het wetenschappelijk programma worden toegekend en zou geen negatieve invloed hebben op de relatieve stabiliteit die voor dat bestand is vastgelegd.

 

(8)

De ICES heeft bevestigd dat de TAC voor schar en bot in de Uniewateren van ICES-deelgebied IV en -sector IIa geen instandhoudingseffect op die bestanden heeft gehad. De vastgelegde TAC is niet volledig gebruikt en andere maatregelen hebben mogelijk een grotere impact op de biologische situatie van het bestand. Het is derhalve passend de TAC voor schar en bot in de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.