Stop de Europese race naar beneden - Hoofdinhoud
Jaren van strijd gingen eraan vooraf: na België en Duitsland komt er nu ook in Nederland een verbod voor de veelal Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs om hele weekenden op parkeerplaatsen in hun truck door te brengen tijdens de verplichte rusttijd. Het is daarom goed dat nota bene minister Van Nieuwenhuizen van de VVD dit weekend stond te flyeren om de truckers te informeren over dit verbod. Een mooie stap voorwaarts: betere omstandigheden voor truckers en een VVD'er die de straat op gaat om te flyeren.
We zijn er nog niet. Op steeds meer plekken wordt het leed en ellende als gevolg van de Europese race naar beneden zichtbaar. 'Polen lijdt onder vertrek van honderdduizenden landgenoten' kopte Trouw vandaag. Alleen al afgelopen jaar vertrokken 100.000 Poolse mensen naar West-Europa om daar te werken. Door het vertrek van werknemers is een enorm tekort ontstaan. De oplossing? Polen haalt Oekraïense werknemers om de opengevallen plekken op te vullen.
Het gevolg is dat in Oost-Europa er inmiddels een hele generatie kinderen zonder ouders opgroeit omdat die in een ander land aan het werk zijn. Alleen al in Oekraïne groeien naar schatting 200.000 kinderen op zonder vader en moeder. Er bestaan daar heuse 'Skype dorpen': dorpen waar de ouders zijn weggetrokken om duizenden kilometers verderop geld te verdienen en waar contact tussen ouderen en kinderen alleen mogelijk is via Skype. Dit leidt tot ontwrichting van complete gezinnen en een totale generatie in Oost-Europa.
Hoe lang accepteren we nog dat hele groepen mensen Europa rondtrekken omdat de werkgevers zo min mogelijk loon willen betalen? Ook in Nederland kondigde Maxime Verhagen aan desnoods werknemers uit het buitenland naar Nederland te halen. Terecht luidde CNV-voorman Maurice Limmen vanochtend de noodklok in De Telegraaf. Werkgevers hebben de arbeidsvoorwaarden volgens hem volledig naar de gallemiezen geholpen. Hij stelt: 'Investeer in vakmensen via opleiding, in vaste contracten, en kijk naar de groep van 1,2 miljoen mensen die ten onrechte op de reservebank zit. Maak je sector aantrekkelijk door het bieden van fatsoenlijke banen. Dat is de oplossing.'
Dit systeem kent voor de gewone mensen alleen maar verliezers, concurrentie vindt plaats over de ruggen van mensen en alleen de werkgevers plukken er de vruchten van. Laat werkgevers dus niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar laat ze via de aanvraag van een werkvergunning, aantonen dat ze er echt alles aan hebben gedaan om voor fatsoenlijk loon mensen te vinden. De eerste slag hebben we gewonnen door de bazen van de vrachtwagenchauffeurs tot betere arbeidsomstandigheden voor de truckers te dwingen. Aan ons om te strijden voor een oplossing voor alle werknemers in deze Europese race naar beneden.