Vliegtaks loopt op de zaken vooruit

Met dank overgenomen van W.J.H. (Helma) Lodders i, gepubliceerd op vrijdag 23 maart 2018, 3:02.

In het regeerakkoord hebben we afgesproken om in Europees verband te onderzoeken welke afspraken er gemaakt kunnen worden om te komen tot een meer duurzamere luchtvaart. Ik ben dan ook ontzettend verbaasd dat het ministerie van Financiën nu haast lijkt te maken met een nationale vliegbelasting. Niet alleen omdat het niet de afspraak is, maar ook omdat een vliegtaks grote negatieve invloed kan hebben op de koopkracht van mensen en op de concurrentiepositie van Nederland. Een vliegtaks is onwenselijk en voorbarig. Tijd voor schriftelijke vragen dus aan het ministerie van Financiën en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat!

Schriftelijke vragen van de leden Lodders en Dijkstra (beiden VVD) aan de staatssecretaris van Financiën en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht ‘alarm om haast vliegtaks’. [1]

  • Bent u bekend met het bericht ‘alarm om haast vliegtaks’?
  • Klopt het dat het Ministerie reeds bezig is met het opstellen van de vliegtaks? Ja zo; waarom?
  • Hoe verhoudt zich dit opstellen tot de afspraken in het regeerakkoord, waarin eerst een Europese route verkend wordt?
  • Wordt er werkelijk nu al begonnen aan het opstellen van de vliegtaks omdat anders de (mogelijke) invoeringsdatum niet gehaald kan worden? Hoe kan dat? Waarom duurt dat zo lang?
  • Welke stappen zijn reeds gezet om de Europese route verkennen? Welke stappen worden nog gezet? Hoe wordt de Kamer hiervan op de hoogte gehouden?
  • Kunt u inzicht geven in de verschillende overlegmomenten waar deze al aan de orde is geweest en welke overlegmomenten er nog zijn waar dit geagendeerd is en wordt? En kunt u de inzet van Nederland met de Kamer delen? Zo nee, waarom niet
  • Kunt u aangeven op welke manier er een heffing zou kunnen plaatsvinden op lawaaierige en vervuilende vliegtuigen? Zo nee, waarom niet? Kan aangegeven of er aansluiting gezocht wordt bij het traject van Schiphol om een dergelijke heffing te onderzoeken, als men dit al nodig acht om nu te doen.
  • Kan aangeven worden welke stappen andere landen zetten om de luchtvaart te verduurzamen?
  • Kan aangegeven worden hoe de fouten van de vorige invoering van de vliegtaks nu voorkomen worden, nu toch al, kennelijk, onderzocht wordt hoe men tot een vliegtaks kan komen?
  • Kan gereageerd worden op de opmerking uit het artikel dat de luchtvaart gebruikt wordt ‘als melkkoe’?
  • Kunt u aangeven of u vindt dat het ‘meenemen van de sector’, de kennelijke bedoeling van de bijeenkomst, succesvol verlopen is? Zo ja; waar blijkt dit uit?
  • Bent u het met de VVD eens dat het zeer wenselijk is om eerst de Europese route verkennen, omdat een vliegtaks in principe negatieve neveneffecten kan hebben voor zowel de persoonlijke koopkracht als de concurrentiepositie? Bent u het met de VVD eens dat het dus onwenselijk is om de aandacht prematuur te richten op de vliegtaks?
  • Kunnen de effecten van een vliegtaks op de werkgelegenheid en de concurrentiepositie geschetst worden? Kan hierbij ook ingegaan worden op mogelijke verplaatsting van luchtverkeer naar het buitenland, die milieuwinst weer teniet kan doen? Kan ingegaan worden op de beweringen van het PBL over de winst van deze belasting?
  • Op welke manier is en wordt de luchtvaartsector betrokken bij de eerste twee stappen die in het regeerakkoord zijn afgesproken?
  • Hoe wordt rekening gehouden met de systematiek van de luchtvaarttarieven, die binnenkort meerjarig vastgesteld worden?
  • Waarom staat in de jaarplanning al een veel vroeger moment om de vliegtaks naar de Kamer te sturen dan voortvloeit uit het regeerakkoord?
  • Worden andere belastingmaatregelen, bijvoorbeeld om de belasting te verlagen of het vestigingsklimaat te verbeteren even voortvarend opgepakt als deze vliegtaks? Zo ja; waar blijkt dit uit? Zo nee; waarom niet?

[1] https://www.telegraaf.nl/financieel/1825574/alarm-om-haast-vliegtaks