Radiocolumn nummer 91: Europa frontrunner gegevensbescherming - Hoofdinhoud
Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn op 25 mei in alle EU-lidstaten de privacyregels flink aangescherpt. Op diezelfde dag, toeval of niet, was Mark Zuckerberg, de oprichter en eigenaar van Facebook, in Brussel. Samen met mijn collega’s van het Europees Parlement kreeg ik de kans een groot aantal vragen te stellen. Belangrijkste aanleiding was het dataschandaal met Facebook-gegevens bij het bedrijf Cambridge Analytica, die waren gebruikt bij diverse politieke campagnes. Met deze actie bevestigt Europa nogmaals, dat zij de trend wil zetten om de gegevens van haar burgers te beschermen.
Organisaties in Europa moeten kunnen aantonen welke persoonsgegevens zij verzamelen, wat ze er mee doen en hoe ze deze beveiligen. U bepaalt zelf, of zij uw gegevens mogen gebruiken. Alle lidstaten en het Europees Parlement hebben daartoe besloten.
Bij het dataschandaal bij Facebook waren deze regels al overschreden. Gegevens van miljoenen klanten waren in handen gegeven van Cambridge Analytica voor politieke doeleinden. De heer Zuckerberg beloofde ons betere bescherming, want zo zei hij: “De veiligheid van onze klanten is belangrijker dan de winst van ons bedrijf.” Ook beloofde hij te zullen voldoen aan de nieuwe Europese regels. Voor zijn gehele bedrijf, overal ter wereld. Kortom, de Europese regels als maatstaf ook voor de rest van de wereld.
Er was niet genoeg tijd om alle vragen te beantwoorden. Die krijgen we nog schriftelijk, beloofde de heer Zuckerberg. Wij wachten af. Want ook het laten wissen van gegevens, verdient meer aandacht. U hebt immers ‘het recht om vergeten te worden’. Wilt u uw ervaringen kwijt, richt u zich dan tot de Autoriteit Persoonsgegevens of neem met mij contact op via lambert.vannistelrooij@europarl.europa.eu.
U kan altijd mijn volledige column lezen of het audiofragment beluisteren. Nieuwsgierig naar andere columns van mij? Klik dan hier.