Verordening 2017/460 - Netcode betreffende geharmoniseerde transmissietariefstructuren voor gas - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2017/460 van de Commissie van 16 maart 2017 tot vaststelling van een netcode betreffende geharmoniseerde transmissietariefstructuren voor gas (Voor de EER relevante tekst. )officiële Engelstalige titel
Commission Regulation (EU) 2017/460 of 16 March 2017 establishing a network code on harmonised transmission tariff structures for gas (Text with EEA relevance. )Rechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2017/460 |
Celex-nummer i | 32017R0460 |
Document | 16-03-2017; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 17-03-2017; PB L 72 p. 29-56 |
Inwerkingtreding | 06-04-2017; in werking datum publicatie +20 zie art 38.1 06-04-2017; Toepassing zie art 38.2 01-10-2017; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 38.3 31-05-2019; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 38.3 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
17.3.2017 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 72/29 |
VERORDENING (EU) 2017/460 VAN DE COMMISSIE
van 16 maart 2017
tot vaststelling van een netcode betreffende geharmoniseerde transmissietariefstructuren voor gas
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EG) nr. 715/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende de voorwaarden voor de toegang tot aardgastransmissienetten en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1775/2005 (1), en met name artikel 6, lid 11,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Overeenkomstig Verordening (EG) nr. 715/2009 is het noodzakelijk een netcode betreffende geharmoniseerde transmissietariefstructuren voor gas vast te stellen, en de Uniebrede regels te bepalen waarmee de doelstellingen worden nagestreefd om bij te dragen aan marktintegratie, het verhogen van de voorzieningszekerheid en het bevorderen van de interconnectie van gasnetten. |
(2) |
Een cruciale stap ter verwezenlijking van deze doelstellingen is het verhogen van de transparantie van de transmissietariefstructuren en de procedures ter vaststelling daarvan. Daarom is het noodzakelijk de vereisten vast te stellen voor het bekendmaken van de informatie over de bepaling van de inkomsten van transmissiesysteembeheerders en over de derivatie van verschillende transmissie- en niet-transmissietarieven. Deze vereisten moeten netgebruikers in staat stellen meer inzicht te krijgen in de tarieven die zijn vastgesteld voor zowel transmissiediensten als niet-transmissiediensten alsook over hoe zulke tarieven zijn gewijzigd, worden vastgesteld en kunnen veranderen. Bovendien moeten netgebruikers in staat zijn inzicht te krijgen in de kosten waarop de transmissietarieven zijn gebaseerd en de transmissietarieven tot op redelijke hoogte kunnen voorspellen. De transparantievereisten zoals vastgesteld in deze verordening zorgen voor een verdere harmonisering van de in punt 3.1.2, onder a), van bijlage I bij Verordening (EG) nr. 715/2009 vastgestelde regel. |
(3) |
Na de invoering van het entry-exitsysteem bij Verordening (EG) nr. 715/2009 zijn transmissiekosten niet meer rechtstreeks verbonden met een specifieke route aangezien de entry- en exitcapaciteit afzonderlijk kan worden gecontracteerd, en netgebruikers gas kunnen laten transporteren van elk entry- naar elk exitpunt. In dit kader bepaalt de transmissiesysteembeheerder de meest efficiënte wijze om gas door het systeem te laten stromen. Om een redelijke mate van kostenreflectiviteit en -voorspelbaarheid in een dergelijk systeem te bereiken, moeten transmissietarieven zijn gebaseerd op een referentieprijsmethodologie die gebruikmaakt van specifieke kostenfactoren. De leidende beginselen voor het toepassen van een consistente en transparante referentieprijsmethodologie moeten worden bepaald. De verplichting om een raadpleging te houden over de voorgestelde referentieprijsmethodologie moet worden vastgesteld. Wanneer de voorgestelde referentieprijsmethodologie verschilt van de referentieprijsmethodologie voor capaciteitsgewogen afstand, moet deze laatste dienstdoen als een nulscenario voor vergelijking met de voorgestelde referentieprijsmethodologie. |
(4) |
Om het dubbel aanrekenen van kosten voor transmissie naar en van opslaginstallaties te voorkomen, moet in deze verordening een minimumkorting worden vastgesteld ter erkenning van de algemene bijdrage aan de systeemflexibiliteit en de voorzieningszekerheid van een dergelijke infrastructuur. Opslaginstallaties met directe toegang tot de transmissiesystemen van twee of meer transmissiesysteembeheerders in rechtstreeks verbonden entry-exitsystemen, of gelijktijdig tot een transmissiesysteem en een distributiesysteem, maken het mogelijk gas te transporteren tussen rechtstreeks verbonden systemen. De toepassing van een... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.