Uitvoeringsbesluit 2018/1716 - Wijziging van Uitvoeringsbesluit 2013/776/EU tot oprichting van het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit uitvoeringsbesluit was geldig van 5 oktober 2018 tot 31 maart 2021.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1716 van de Commissie van 13 november 2018 tot wijziging van Uitvoeringsbesluit 2013/776/EU tot oprichting van het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur

officiële Engelstalige titel

Commission Implementing Decision (EU) 2018/1716 of 13 November 2018 amending Implementing Decision 2013/776/EU establishing the Education, Audiovisual and Culture Executive Agency
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsbesluit
Wetgevingsnummer Uitvoeringsbesluit 2018/1716
Celex-nummer i 32018D1716

3.

Key dates

Document 13-11-2018; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 14-11-2018; PB L 286 p. 33-34
Inwerkingtreding 05-10-2018; Toepassing zie art 2 en 32018R1475
15-11-2018; in werking datum publicatie +1 zie art 2
Einde geldigheid 31-03-2021; stilzwijgende opheffing door 32021D0173

4.

Wettekst

14.11.2018   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 286/33

 

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2018/1716 VAN DE COMMISSIE

van 13 november 2018

tot wijziging van Uitvoeringsbesluit 2013/776/EU tot oprichting van het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EG) nr. 58/2003 van de Raad van 19 december 2002 tot vaststelling van het statuut van de uitvoerende agentschappen waaraan bepaalde taken voor het beheer van communautaire programma's worden gedelegeerd (1), en met name artikel 3,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bij Verordening (EU) 2018/1475 van het Europees Parlement en de Raad (2) is het rechtskader van het Europees Solidariteitskorps vastgesteld. Het programma biedt jongeren mogelijkheden om deel te nemen aan solidariteitsactiviteiten en zal helpen tegemoet te komen aan onvervulde behoeften van de samenleving en bijdragen aan de versterking van gemeenschappen. Tegelijkertijd zal het bijdragen aan de persoonlijke, educatieve, sociale en professionele ontwikkeling van jongeren en aan hun ontwikkeling als burger.

 

(2)

Het beheer van een deel van de maatregelen in het kader van het Europees Solidariteitskorps behelst de uitvoering van projecten met een technisch karakter, die geen besluitvorming van politieke aard inhouden maar een grote technische en financiële deskundigheid vergen gedurende de gehele projectcyclus.

 

(3)

Het Uitvoerend Agentschap onderwijs, audiovisuele media en cultuur („het Agentschap”) heeft het beheer van de programma's van de Unie op doeltreffende wijze aangepakt. Bij het jarenlange beheer van de aan het Agentschap gedelegeerde programma's heeft het bekwaamheid, deskundigheid en vaardigheid opgebouwd.

 

(4)

In een overeenkomstig artikel 3, lid 1, van Verordening (EG) nr. 58/2003 uitgevoerde kosten-batenanalyse is erop gewezen dat delegatie van het beheer van een deel van de maatregelen in het kader van het Europees Solidariteitskorps aan het Agentschap zowel kwantitatieve als kwalitatieve voordelen oplevert.

 

(5)

Wanneer de kosten worden vergeleken met de optie van intern beheer, blijkt uit de kosten-batenanalyse dat de taken met een marge van 30 % in termen van netto contante waarde doeltreffender en kosteneffectiever worden beheerd door het Agentschap. De nieuwe activiteiten die in aanmerking worden genomen voor delegatie aan het Agentschap liggen in het verlengde van het huidige mandaat en de huidige opdracht van het Agentschap. Zij vertegenwoordigen ook een voortzetting van de bestaande activiteiten zoals de Europese vrijwilligersdienstprojecten die aan het Agentschap zijn gedelegeerd uit het Erasmus+-programma dat is vastgesteld bij Verordening (EU) nr. 1288/2013 van het Europees Parlement en de Raad (3). De belanghebbenden bij het Europees Solidariteitskorps zouden dan ook baat hebben bij de door het Agentschap opgebouwde ervaring op het gebied van programmabeheer. Een regeling van intern beheer zou tot verstoringen leiden, aangezien de activiteiten die in aanmerking worden genomen voor delegatie nooit intern zijn beheerd door de bevoegde DG's, die daartoe niet de nodige capaciteiten hebben.

 

(6)

Daarom moet het Agentschap worden belast met de uitvoering van delen van de nieuwe maatregelen in het kader van het Europees Solidariteitskorps uit hoofde van Verordening (EU) 2018/1475 en moet Uitvoeringsbesluit 2013/776/EU van de Commissie (4) dienovereenkomstig worden gewijzigd.

 

(7)

Voor een samenhangende, tijdige uitvoering van dit besluit en van de betrokken maatregelen is het noodzakelijk dat het Agentschap zijn taken in verband met de uitvoering van deze maatregelen opneemt met ingang van de datum van inwerkingtreding van Verordening (EU)...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.