Goede voorbeeld?

Met dank overgenomen van W.P.H.J. (René) Peters i, gepubliceerd op woensdag 21 november 2018.

Wat denken jullie van het volgende verhaal. Een schoolklas krijgt onder begeleiding van een paar leraren een gratis rondleiding door de Tweede Kamer. De (vrijwillige) rondleider stelt een vraag aan een leerling. In plaats van te antwoorden laat de leerling een harde boer. De leraar staat er bij en kijkt er naar. Andere leerlingen lachen.

Natuurlijk sprak de rondleider de leerling stevig aan. De leraar vond dat maar overdreven. “Die boer moet je zien als jeugdig enthousiasme. Zo’n jongen weet zich niet goed een houding te geven.” Dat blijkt inderdaad. En zonder ook maar het begin van een correctie op zijn gedrag zal hij dat niet leren ook. Maar dat vind ik niet het ergste.

Ik was er niet bij. Maar ik zou de leraar het volgende willen vragen. Als een kind iets doet wat niet door de beugel kan. En je ziet dat. En leerlingen zien dat jij het ziet. Maar je doet niks. Wat heb je de klas dan geleerd? Niet ieder kind heeft aangeboren fatsoen. Maar dat kun je ze wel bijbrengen. Leraren die denken dat opvoeden niet in hun takenpakket zit, leren kinderen ook wat. Namelijk dat onfatsoen de norm is.