InvestEU: Council agrees its position on an improved instrument to support investment, growth and jobs in the EU - Hoofdinhoud
De EU i consolideert haar financieel aanbod om investeringen en banencreatie in de Unie doeltreffender te ondersteunen.
De ambassadeurs bij de EU hebben het standpunt van de Raad i goedgekeurd over een voorstel van de Commissie om de bestaande 14 financiële instrumenten voor het steunen van investeringen in de EU in 1 programma onder te brengen. Het akkoord heeft geen betrekking op begrotingsvraagstukken en horizontale kwesties die momenteel worden besproken bij de onderhandelingen over het volgende meerjarig financieel kader (MFK) van de EU voor de periode 2021‑2027. Het vandaag overeengekomen standpunt vormt voor het voorzitterschap de basis voor zijn onderhandelingen met het Europees Parlement i, die weldra van start gaan. Inmiddels blijft de Raad i constructieve besprekingen voeren over waar het secretariaat van het investeringscomité moet worden gehuisvest.
Om groei en werkgelegenheid te bevorderen, moet in Europa meer worden geïnvesteerd. Het InvestEU‑programma zal een belangrijke rol spelen in het helpen financieren van ambitieuze en verstrekkende infrastructuurprojecten. Wij moeten ervoor zorgen dat zo veel mogelijk sectoren en regio's in Europa van het programma kunnen profiteren.
Eugen Teodorovici, Minister van Financiën van Roemenië i
Doel van InvestEU is om via garanties uit de EU‑begroting publieke en particuliere investeerders ertoe aan te zetten deel te nemen aan financierings- en investeringsverrichtingen om marktfalen of suboptimale investeringssituaties aan te pakken. Volgens het standpunt van de Raad wordt die EU‑garantie over de volgende beleidsvensters verdeeld:
-
-duurzame infrastructuur
-
-onderzoek, innovatie en digitalisering
-
-kleine en middelgrote ondernemingen
-
-sociale investeringen en vaardigheden
InvestEU bouwt voort op het succes van het Europees Fonds voor strategische investeringen (EFSI), dat in juli 2015 - toen Europa nog aan het herstellen was van de financiële en economische crisis - werd opgezet om investeringen, economische groei en werkgelegenheid in de EU te stimuleren.
De voornaamste partner is de Europese Investeringsbankgroep (EIB i-groep), die het EFSI heeft uitgevoerd en beheerd. Daarnaast zullen nationale stimuleringsbanken en internationale financiële instellingen die actief zijn in Europa, rechtstreeks toegang hebben tot de EU‑garantie.
De tekst van de Raad voorziet ook in de mogelijkheid voor lidstaten om een aantal van de in het kader van het cohesiebeleid aan hen toegewezen middelen naar het InvestEU-fonds te leiden, als bijdrage aan de voorziening voor de EU‑garantie.
Wat governanceregelingen betreft, heeft de Raad ermee ingestemd dat voor het InvestEU-programma een andere structuur dan voor het EFSI wordt gekozen. De centrale rol en de deskundigheid van de EIB komen nog steeds aan bod, maar er wordt ook rekening mee gehouden dat het nieuwe programma een onestopshop voor alle bestaande instrumenten zal zijn en dat andere uitvoerende partners dan de EIB rechtstreeks toegang zullen kunnen hebben tot de EU‑garantie. Volgens het standpunt van de Raad moet het InvestEU-programma worden beheerd door:
-
-een bestuur, bestaande uit 4 vertegenwoordigers van de Commissie, 3 vertegenwoordigers van de EIB en 2 vertegenwoordigers van andere uitvoerende partners, dat de strategische en operationele richtsnoeren voor InvestEU moet bepalen
-
-een adviesraad, bestaande uit vertegenwoordigers van de uitvoerende partners en vertegenwoordigers van lidstaten, die de Commissie en het bestuur van advies moet dienen
-
-wat financiering en investeringen betreft, een investeringscomité, bestaande uit onafhankelijke deskundigen, dat externe deskundigheid moet leveren bij de beoordeling van investeringsprojecten
Volgende stappen
Het Europees Parlement heeft op 16 januari 2019 zijn standpunt over InvestEU bepaald. Op basis van dit partieel onderhandelingsmandaat zal het voorzitterschap zo spoedig mogelijk beginnen te onderhandelen met het Europees Parlement.
-
-Tekst van het partieel onderhandelingsmandaat
×
Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen: