EU-strategie voor het consumentenbeleid (2007-2013)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze resolutie (Raad) was geldig tot 31 mei 2007.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Resolutie van de Raad van 31 mei 2007 betreffende de EU-strategie voor het consumentenbeleid (2007-2013)

officiële Engelstalige titel

Draft Council resolution of 31 May 2007 on the Consumer Policy Strategy of the EU (2007-2013)
 
Rechtsinstrument Resolutie (Raad)
Origineel voorstel COM(2007)99 NLEN
Celex-nummer i 32007G0714(01)

3.

Key dates

Document 31-05-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 14-07-2007; PB C 162 p. 1-3
Einde geldigheid 31-05-2007; zie 32007G0720(01)

4.

Wettekst

14.7.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 162/1

 

RESOLUTIE VAN DE RAAD

van 31 mei 2007

betreffende de EU-strategie voor het consumentenbeleid (2007-2013)

(2007/C 162/01)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

HERINNERT eraan dat, overeenkomstig artikel 153 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

 

a)

de Gemeenschap bijdraagt tot de bescherming van de gezondheid, de veiligheid en de economische belangen van de consumenten alsmede tot de bevordering van hun recht op voorlichting en vorming, en hun recht van vereniging om hun belangen te behartigen.

 

b)

met de eisen ter zake van consumentenbescherming rekening wordt gehouden bij het bepalen en uitvoeren van het beleid en het optreden van de Gemeenschap op andere gebieden.

ERKENT de belangrijke rol van het consumentenbeleid bij het vormgeven van de interne markt en de synergie ervan met het internemarktbeleid. Consumentenvertrouwen en zakelijk vertrouwen zijn essentiële voorwaarden voor de goede werking van de interne markt en geven een impuls aan concurrentie, innovatie en economische ontwikkeling. Geïnformeerde en mondige consumenten die over rechten beschikken en daar vertrouwen in hebben, vormen een stuwende kracht voor economisch succes en verandering.

ERKENT dat de interne retailmarkt, die nog grotendeels langs nationale scheidslijnen is opgesplitst, potentieel voordelen te bieden heeft aan consumenten en bedrijven door de opheffing van belemmeringen, zodat de mogelijkheden voor consumenten en detailhandelaren worden uitgebreid.

ERKENT de kansen die worden geboden door nieuwe technologieën, vooral in de digitale sector, en door innovatie, doordat wordt gereageerd op de keuze van de consument en de toegang tot nieuwe markten wordt uitgebreid, alsmede de uitdagingen om ervoor te zorgen dat consumentenrechten adequaat, duidelijk, transparant en gewaarborgd zijn, en dat de mechanismen voor duurzame consumptie en het inzicht in het consumentengedrag verder worden ontwikkeld.

ONDERSTREEPT, ook indachtig het subsidiariteitsbeginsel dat is vastgelegd in artikel 5 van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, dat de Gemeenschapswetgeving van belang is om te zorgen voor een hoog niveau van consumentenbescherming en dat doeltreffende mechanismen voor wetshandhaving nodig zijn, ook met betrekking tot grensoverschrijdende consumententransacties.

IS HET ERMEE EENS dat de consumentenbelangen op alle terreinen van het Europees beleid moeten worden geïntegreerd. Dit is een voorwaarde vooraf voor een doeltreffend consumentenbeleid en een goede basis voor de verwezenlijking van de doelstellingen van Lissabon. Met name de zorgpunten betreffende de economische consumentenbelangen en consumentenvoorlichting houden verband met veel gespecialiseerde beleidsterreinen. De integratie van consumentenbelangen in andere beleidsterreinen, ook voor diensten van algemeen belang, vormt een gezamenlijke taak voor alle EU-instellingen en de lidstaten.

 

I.

IS INGENOMEN MET de ontwikkeling van een strategie voor het consumentenbeleid van de Commissie voor de jaren 2007-2013 (1) op EU-niveau die is toegespitst op optimalisering van de keuze en het vertrouwen van de consument door consumenten mondig te maken en te beschermen, werkgelegenheid en groei te bevorderen en concurrerende markten uit te breiden, en beoogt een meer geïntegreerde en doeltreffender interne retailmarkt te verwezenlijken.

 

II.

DOET EEN BEROEP OP DE COMMISSIE deze strategie met haar drie voornaamste doelstellingen uit te voeren en aldus vooral

 

1.

haar consumentenbeleid voort te zetten dat gericht is op transparantie van de markt en de versterking van het vermogen van de interne markt om aan de verwachtingen van consumenten te voldoen. Een consumentenbeleid dat zich beijvert voor efficiënte markten levert een bijdrage aan groei en werkgelegenheid en versterkt het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.