Gedelegeerde verordening 2019/1851 - Aanvulling van Verordening 2017/2402 ten aanzien van technische reguleringsnormen inzake de homogeniteit van de onderliggende blootstellingen in de securitisatie - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/1851 van de Commissie van 28 mei 2019 tot aanvulling van Verordening (EU) 2017/2402 van het Europees Parlement en de Raad ten aanzien van technische reguleringsnormen inzake de homogeniteit van de onderliggende blootstellingen in de securitisatieofficiële Engelstalige titel
Commission Delegated Regulation (EU) 2019/1851 of 28 May 2019 supplementing Regulation (EU) 2017/2402 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards on the homogeneity of the underlying exposures in securitisationRechtsinstrument | Gedelegeerde verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Gedelegeerde verordening 2019/1851 |
Celex-nummer i | 32019R1851 |
Document | 28-05-2019; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 06-11-2019; PB L 285 p. 1-5 |
Inwerkingtreding | 26-11-2019; in werking datum publicatie +20 zie art 3 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
6.11.2019 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 285/1 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2019/1851 VAN DE COMMISSIE
van 28 mei 2019
tot aanvulling van Verordening (EU) 2017/2402 van het Europees Parlement en de Raad ten aanzien van technische reguleringsnormen inzake de homogeniteit van de onderliggende blootstellingen in de securitisatie
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2017/2402 van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2017 tot vaststelling van een algemeen raamwerkkader voor gemeenschappelijke regels betreffende securitisatie en tot instelling van een Europees specifiek kader voor eenvoudige, transparante en gestandaardiseerde securitisatie, en tot wijziging van de Richtlijnen 2009/65/EG, 2009/138/EG en 2011/61/EU en de Verordeningen (EG) nr. 1060/2009 en (EU) nr. 648/2012 (1), en met name artikel 20, lid 14, derde alinea, en artikel 24, lid 21, derde alinea, daarvan,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Opdat beleggers grondige due diligence kunnen verrichten en de onderliggende risico’s gemakkelijker kunnen beoordelen overeenkomstig de doelstellingen van Verordening (EU) 2017/2402, moeten de onderliggende blootstellingen van een securitisatie een vergelijkbaar risicoprofiel vertonen. Het is bijgevolg noodzakelijk uniforme criteria vast te stellen om de homogeniteit van een bepaalde pool van onderliggende blootstellingen te bepalen. |
(2) |
Een pool van onderliggende blootstellingen mag alleen als homogeen worden beschouwd indien zij blootstellingen van één activatype bevat. Er dienen bijgevolg afzonderlijke activatypen te worden geïdentificeerd, zodat blootstellingen dienovereenkomstig kunnen worden toegewezen. Door de marktpraktijk zijn reeds vaste activatypen geïdentificeerd om de homogeniteit van een bepaalde pool van onderliggende blootstellingen te bepalen. Om er echter voor te zorgen dat financiële innovatie niet beperkt wordt en de bestaande marktpraktijk niet wordt belemmerd, moeten bijzondere pools van onderliggende blootstellingen die niet met één van deze vaste activatypen overeenstemmen, ook als één activatype kunnen worden beschouwd op basis van de interne methodologieën en parameters die consistent door de initiator of sponsor worden toegepast. Het kan ook voorkomen dat één blootstelling aan meer dan één activatype zou kunnen worden toegewezen. Niettemin moeten alle onderliggende blootstellingen in een bepaalde securitisatie tot hetzelfde activatype behoren. |
(3) |
Afsluitstandaarden zijn bestemd om het kredietrisico te meten en te beoordelen dat verbonden is aan de onderliggende blootstellingen van een securitisatie en zijn bijgevolg nuttige indicatoren voor de homogeniteit van deze blootstellingen. De toepassing van soortgelijke afsluitstandaarden dient bijgevolg te worden gebruikt als indicator dat een pool van onderliggende blootstellingen een vergelijkbaar risicoprofiel heeft, terwijl de toepassing van niet-gelijksoortige afsluitstandaarden kan resulteren in blootstellingen met een materieel verschillend risicoprofiel, ook al zijn deze afsluitstandaarden alle van hoge kwaliteit. |
(4) |
Het servicen van onderliggende blootstellingen, met inbegrip van het monitoren, innen en administreren van vorderingen in contanten uit hoofde van de onderliggende blootstellingen aan de activazijde van de SSPE, heeft een substantiële impact op de uit hoofde van deze onderliggende blootstellingen te verwachten kasstromen en vergemakkelijkt dan ook kasstroomprojecties, waardoor beleggers statistisch betrouwbare aannames kunnen doen ten aanzien van betalings- en wanbetalingskenmerken. Ongeacht of de servicing wordt beheerd door een initiator, initiators en een derde of derden, moet het beheer van de servicing van de pool van onderliggende blootstellingen door middel van soortgelijke... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.