Uitvoeringsverordening 2020/402 - Onderwerping van de uitvoer van bepaalde producten aan de overlegging van een uitvoervergunning

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze uitvoeringsverordening was geldig van 15 maart 2020 tot 26 april 2020.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsverordening (EU) 2020/402 van de Commissie van 14 Maart 2020 tot onderwerping van de uitvoer van bepaalde producten aan de overlegging van een uitvoervergunning

officiële Engelstalige titel

Commission Implementing Regulation (EU) 2020/402 of 14 March 2020 making the exportation of certain products subject to the production of an export authorisation
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsverordening
Wetgevingsnummer Uitvoeringsverordening 2020/402
Celex-nummer i 32020R0402

3.

Key dates

Document 14-03-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 15-03-2020; OJ L 77I , 15.3.2020, p. 1–7
Inwerkingtreding 15-03-2020; in werking datum publicatie zie art 3
Einde geldigheid 26-04-2020

4.

Wettekst

15.3.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

LI 77/1

 

UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2020/402 VAN DE COMMISSIE

van 14 Maart 2020

tot onderwerping van de uitvoer van bepaalde producten aan de overlegging van een uitvoervergunning

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2015/479 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 betreffende de gemeenschappelijke regeling voor de uitvoer (1), en met name artikel 5,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Sinds het uitbreken van de epidemiologische crisis veroorzaakt door het coronavirus SARS-CoV-2, heeft de met dat virus verbonden ziekte, COVID-19, zich snel over de hele wereld verspreid en ook het grondgebied van de Unie bereikt. Op basis van de waarschijnlijkheid van transmissie en de gevolgen van de ziekte wordt het risico in verband met COVID-19-infecties voor mensen in de Unie volgens het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding momenteel als matig tot hoog beschouwd. Het virus verspreidt zich snel binnen de Unie en kan een enorme impact hebben op de volksgezondheid, met een hoog sterftecijfer in risicogroepen en aanzienlijke economische en maatschappelijke ontwrichting.

 

(2)

In dit verband is de behoefte aan persoonlijke beschermingsmiddelen zoals beschreven in bijlage 1 reeds aanzienlijk toegenomen. Gezien de aard van de producten en de huidige omstandigheden zijn dit soort beschermingsmiddelen essentiële goederen, aangezien zij noodzakelijk zijn om verdere verspreiding van de ziekte te voorkomen en de gezondheid te waarborgen van medisch personeel dat besmette patiënten behandelt.

 

(3)

Overeenkomstig de conclusies van de Raad van ministers van Volksgezondheid van 13 februari 2020 is in het kader van de gezamenlijke aanbestedingsovereenkomst voor medische tegenmaatregelen een aanbestedingsprocedure voor persoonlijke beschermingsmiddelen gestart. Volgens een indicatief tijdschema en afhankelijk van de situatie op de markt zal deze begin april of later kunnen worden afgerond.

 

(4)

De vraag naar medische persoonlijke beschermingsmiddelen is de afgelopen dagen sterk gestegen en zal naar verwachting in de nabije toekomst nog aanzienlijk toenemen, zodat in verschillende lidstaten tekorten ontstaan. Op de hele eengemaakte markt van de EU komen knelpunten voor om te voldoen aan de vraag van klanten naar de betrokken persoonlijke beschermingsmiddelen, met name mondbeschermingsmaskers. Momenteel wordt er aan gewerkt om de productiecapaciteit te verhogen. Afhankelijk van hoe de situatie zich ontwikkelt, kan dit zo nodig worden meegenomen in de evaluatie van de maatregel.

 

(5)

De productie van persoonlijke beschermingsmiddelen zoals mondbeschermingsmaskers in de Unie is momenteel geconcentreerd in een beperkt aantal lidstaten, namelijk Duitsland, Frankrijk, Polen en Tsjechië. Ondanks het feit dat het opvoeren van de productie wordt aangemoedigd, zullen het huidige productieniveau in de Unie en de bestaande voorraden niet volstaan om aan de vraag in de Unie te voldoen. Dit komt met name doordat de vraag als gevolg van de epidemie stijgt en de persoonlijke beschermingsmiddelen zonder enige beperking naar andere delen van de wereld kunnen worden uitgevoerd.

 

(6)

Sommige derde landen hebben al officieel besloten de uitvoer van persoonlijke beschermingsmiddelen te beperken. Andere hebben soortgelijke maatregelen op een meer informele basis genomen. Sommige van deze landen zijn ook traditionele leveranciers op de markt van de Unie, wat de markt van de Unie verder onder druk zet.

 

(7)

Om een crisistoestand te ondervangen en te voorkomen, is het in het belang van de Unie dat de Commissie onmiddellijk een actie van beperkte duur onderneemt om ervoor te zorgen dat voor de uitvoer van persoonlijke...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.