Verordening 2020/740 - Etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere parameters - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2020/740 van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 2020 inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere parameters, tot wijziging van Verordening (EU) 2017/1369 en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1222/2009officiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2020/740 of the European Parliament and of the Council of 25 May 2020 on the labelling of tyres with respect to fuel efficiency and other parameters, amending Regulation (EU) 2017/1369 and repealing Regulation (EC) No 1222/2009Rechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2020/740 |
Origineel voorstel | COM(2018)296 |
Celex-nummer i | 32020R0740 |
Document | 25-05-2020; datum van ondertekening |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 05-06-2020; PB L 177 p. 1-31 |
Ondertekening | 25-05-2020 |
Inwerkingtreding | 25-06-2020; in werking datum publicatie +20 zie art 18 01-05-2021; Toepassing zie art 18 |
Deadline | 26-06-2022; zie art 13.2 01-06-2025; zie art 15 25-06-2025; zie art 14.2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
5.6.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 177/1 |
VERORDENING (EU) 2020/740 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 25 mei 2020
inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere parameters, tot wijziging van Verordening (EU) 2017/1369 en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1222/2009
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114 en artikel 194, lid 2,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Na raadpleging van het Comité van de Regio's,
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De Unie is vastbesloten een energie-unie met een toekomstgericht klimaatbeleid op te bouwen. Brandstofefficiëntie is een cruciaal aspect van het klimaat- en energiebeleidskader van de Unie voor 2030 en is essentieel voor het matigen van de vraag naar energie. |
(2) |
De Commissie heeft Verordening (EG) nr. 1222/2009 van het Europees Parlement en de Raad (3) geëvalueerd en geconstateerd dat de bepalingen moeten worden geactualiseerd om de doeltreffendheid ervan te verhogen. |
(3) |
Verordening (EG) nr. 1222/2009 moet worden vervangen teneinde een aantal van de daarin vervatte bepalingen te verduidelijken en te actualiseren, rekening houdend met de technologische vooruitgang op het gebied van banden. |
(4) |
De vervoersector neemt een derde van het energieverbruik van de Unie voor zijn rekening. Het wegvervoer was in 2015 verantwoordelijk voor ongeveer 22 % van de totale uitstoot van broeikasgassen in de Europese Unie. Banden zijn goed voor 20 tot 30 % van het brandstofverbruik van voertuigen, vooral door hun rolweerstand. Een beperking van de rolweerstand van banden zou dus een aanzienlijke bijdrage leveren tot de brandstofefficiëntie van het wegvervoer en bijgevolg tot de beperking van broeikasgasemissies alsook tot het koolstofvrij maken van de vervoersector. |
(5) |
Om de CO2-uitstoot van het wegvervoer te kunnen verminderen, is het voor de lidstaten passend om in samenwerking met de Commissie stimulansen te bieden voor innovaties op het gebied van brandstofefficiënte en veilige C1‐banden, C2‐banden en C3‐banden. |
(6) |
Banden worden gekenmerkt door een aantal parameters die elkaar beïnvloeden. Het verbeteren van één parameter, zoals de rolweerstand, kan nadelige gevolgen hebben voor andere parameters, zoals de grip op nat wegdek, en het verbeteren van de grip op nat wegdek kan weer nadelige gevolgen hebben voor rolgeluidemissies. Bandenfabrikanten moeten worden aangemoedigd om alle parameters te optimaliseren en daarbij verder te gaan dan de bestaande normen. |
(7) |
Brandstofefficiënte banden kunnen rendabel zijn omdat de hogere aankoopprijs, die het gevolg is van hogere productiekosten, meer dan gecompenseerd wordt door de brandstofbesparing die ze opleveren. |
(8) |
In Verordening (EG) nr. 661/2009 van het Europees Parlement en de Raad (4) worden minimumeisen voor de rolweerstand van banden vastgesteld. De ontwikkeling van de technologie maakt het mogelijk het energieverlies door de rolweerstand van banden nog sterker te beperken dan in deze minimumeisen is vastgesteld. Om de invloed van het wegvervoer op het milieu te beperken, moeten derhalve de bepalingen inzake de etikettering van banden worden geactualiseerd om eindgebruikers aan te moedigen brandstofefficiëntere banden te kopen door hun geharmoniseerde informatie over de parameter “rolweerstand” te verstrekken. |
(9) |
Door een betere etikettering van banden krijgt de consument meer relevante en meer vergelijkbare... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.