Uitvoeringsbesluit 2020/1344 - Toekenning van tijdelijke steun aan Cyprus om het risico op werkloosheid door de COVID-19-uitbraak te beperken - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1344 van de Raad van 25 september 2020 tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan Cyprus om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID-19-uitbraak te beperkenofficiële Engelstalige titel
Council Implementing Decision (EU) 2020/1344 of 25 September 2020 granting temporary support under Regulation (EU) 2020/672 to the Republic of Cyprus to mitigate unemployment risks in the emergency following the COVID-19 outbreakRechtsinstrument | Uitvoeringsbesluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsbesluit 2020/1344 |
Origineel voorstel | COM(2020)454 |
Celex-nummer i | 32020D1344 |
Document | 25-09-2020; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 29-09-2020; PB L 314 p. 13-16 |
Inwerkingtreding | 28-09-2020; van kracht datum kennisgeving zie art 5 |
Deadline | 30-03-2021; zie art 4 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Kennisgeving | 28-09-2020 |
29.9.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 314/13 |
UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2020/1344 VAN DE RAAD
van 25 september 2020
tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan Cyprus om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID-19-uitbraak te beperken
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2020/672 van de Raad van 19 mei 2020 betreffende de instelling van een Europees instrument voor tijdelijke steun om het risico op werkloosheid te beperken in een noodtoestand (SURE) als gevolg van de COVID-19-uitbraak (1), en met name artikel 6, lid 1,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 6 augustus 2020 heeft Cyprus de Unie om financiële bijstand verzocht als aanvulling op zijn nationale inspanningen om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de COVID-19-uitbraak en aan de sociaal-economische gevolgen daarvan voor werknemers en zelfstandigen. |
(2) |
De COVID-19-uitbraak en de buitengewone maatregelen die Cyprus heeft getroffen om de uitbraak en de sociaal-economische en gezondheidseffecten daarvan in te perken, zullen naar verwachting een dramatisch effect op de overheidsfinanciën hebben. Volgens de voorjaarsprognose 2020 van de Commissie zou Cyprus tegen het einde van 2020 een overheidstekort van 7 % van het bruto binnenlands product (bbp) en een schuld van 115,7 % van het bbp hebben. Volgens de tussentijdse zomerprognose 2020 van de Commissie zou het bbp van Cyprus in 2020 met 7,7 % krimpen. |
(3) |
Door de COVID-19-uitbraak is een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking in Cyprus inactief geworden. Dat heeft geleid tot een plotse en sterke stijging van de overheidsuitgaven van Cyprus ten behoeve van de bijzondere regeling ouderschapsverlof, de regelingen ter ondersteuning van ondernemingen bij de gedeeltelijke of volledige schorsing van hun activiteiten, de bijzondere regeling voor zelfstandigen, de bijzondere regeling voor verblijfsaccommodatie en toeristische accommodatie, de bijzondere regeling ter ondersteuning van bedrijven uit de toeristische sector of getroffen door het toerisme of verbonden met bedrijven die hun activiteiten volledig moeten schorsen, de bijzondere regeling ter ondersteuning van bedrijven die vooraf omschreven activiteiten uitoefenen, en de subsidieregeling voor zeer kleine en kleine ondernemingen en zelfstandigen, en ter ondersteuning van maatregelen op het gebied van de volksgezondheid, met betrekking tot de regeling ziekte-uitkeringen, zoals uiteengezet in de overwegingen 4 tot en met 12. |
(4) |
“Wet nr. 27(I)/2020”, waarnaar in het verzoek van Cyprus van 6 augustus 2020 wordt verwezen, was de grondslag voor de invoering van een reeks bestuurlijke besluiten waarin maatregelen worden uiteengezet om aan de gevolgen van de COVID-19-uitbraak het hoofd te bieden. Op basis van “Wet nr. 27(I)/2020” hebben de autoriteiten een bijzondere verlofregeling ingevoerd, waarmee wordt voorzien in looncompensatie voor ouders die in de particuliere sector werken en kinderen tot 15 jaar of kinderen -ongeacht de leeftijd- met een handicap hebben. Die bijzondere verlofregeling kan worden beschouwd als een maatregel die vergelijkbaar is met werktijdverkortingsregelingen, als bedoeld in Verordening (EU) 2020/672, omdat daarmee wordt voorzien in inkomenssteun voor werknemers en die regeling helpt werkgelegenheid te behouden doordat wordt voorkomen dat ouders die voor hun kinderen moeten zorgen omdat scholen gesloten zijn, het dienstverband moeten opzeggen. |
(5) |
Voorts hebben de autoriteiten een regeling ingevoerd ter ondersteuning van ondernemingen die hun activiteiten volledig hebben moeten schorsen, waarbij wordt voorzien in looncompensatie tot 90 % voor werknemers van ondernemingen die gedwongen zijn... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.