Uitvoeringsbesluit 2020/1345 - Toekenning van tijdelijke steun aan Tsjechië om het risico op werkloosheid door de COVID-19-uitbraak te beperken

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit uitvoeringsbesluit is op 29 september 2020 gepubliceerd en moest uiterlijk op 28 september 2020 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1345 van de Raad van 25 september 2020 tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan de Tsjechische Republiek om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID-19-uitbraak te beperken

officiële Engelstalige titel

Council Implementing Decision (EU) 2020/1345 of 25 September 2020 granting temporary support under Regulation (EU) 2020/672 to the Czech Republic to mitigate unemployment risks in the emergency following the COVID-19 outbreak
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsbesluit
Wetgevingsnummer Uitvoeringsbesluit 2020/1345
Origineel voorstel COM(2020)448 NLEN
Celex-nummer i 32020D1345

3.

Key dates

Document 25-09-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 29-09-2020; PB L 314 p. 17-20
Inwerkingtreding 28-09-2020; van kracht datum kennisgeving zie art 5
Deadline 30-03-2021; zie art 4
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 28-09-2020

4.

Wettekst

29.9.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 314/17

 

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2020/1345 VAN DE RAAD

van 25 september 2020

tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan de Tsjechische Republiek om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID-19-uitbraak te beperken

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) 2020/672 van de Raad van 19 mei 2020 betreffende de instelling van een Europees instrument voor tijdelijke steun om het risico op werkloosheid te beperken in een noodtoestand (SURE) als gevolg van de COVID-19-uitbraak (1), en met name artikel 6, lid 1,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op 7 augustus 2020 heeft de Tsjechische Republiek de Unie om financiële bijstand verzocht als aanvulling op zijn nationale inspanningen om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de COVID-19-uitbraak en aan de sociaal-economische gevolgen daarvan voor werknemers en zelfstandigen.

 

(2)

De COVID-19-uitbraak en de buitengewone maatregelen die de Tsjechische Republiek heeft genomen om de uitbraak en de sociaal-economische en gezondheidsgerelateerde gevolgen ervan in te dammen, zullen naar verwachting een dramatisch effect op de overheidsfinanciën hebben. Volgens de voorjaarsprognose 2020 van de Commissie zou de Tsjechische Republiek eind 2020 een overheidstekort van 6,7 % van het bruto binnenlands product (bbp) en een schuld van en 38,7 % van het bbp hebben. Volgens de tussentijdse zomerprognose 2020 van de Commissie zou het bbp van de Tsjechische Republiek in 2020 met 7,8 % krimpen.

 

(3)

Door de COVID-19-uitbraak is een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking in de Tsjechische Republiek inactief geworden. Dat heeft geleid tot een plotse en sterke stijging van de overheidsuitgaven van de Tsjechische Republiek voor de werktijdverkortingsregeling met de naam “antivirusprogramma” (met de subprogramma’s optie A en optie B) en soortgelijke maatregelen gericht op de indirecte loonkosten (antivirusprogramma optie C) en steun voor zelfstandigen, zoals uiteengezet in de overwegingen 4 tot en met 8.

 

(4)

Meer bepaald is bij “Resolutie van de regering nr. 353 van 31 maart 2020”, als gewijzigd, met als rechtsgrondslag artikel 120 van “Wet nr. 435/2004 Sb. inzake werkgelegenheid”, als gewijzigd, waarnaar in het verzoek van de Tsjechische Republiek van 7 augustus 2020 wordt verwezen, het “antivirusprogramma” opties A en B ingevoerd. Die maatregelen zijn ontworpen om gedeeltelijk de loonkosten te compenseren van particuliere werkgevers die hun economische activiteiten tijdelijk moeten staken of aanzienlijk moeten terugschroeven als rechtstreeks gevolg van door de autoriteiten genomen maatregelen (optie A), of indirect vanwege de negatieve economische effecten van de pandemie (optie B), bijvoorbeeld doordat werknemers niet konden werken als gevolg van reisbeperkingen. Bij optie A wordt de bijdrage van de overheid verstrekt voor 80 % van het compensatieloon, maar niet meer dan 39 000 CZK per werknemer per maand. Bij optie B bedraagt de bijdrage van de overheid 60 % van het compensatieloon, maar niet meer dan 29 000 CZK per werknemer per maand. Werknemers die via die regeling geld ontvangen, mogen niet worden ontslagen zolang de werkgever aan de regeling deelneemt. De maatregelen lopen van 12 maart tot en met 31 oktober 2020 (2).

 

(5)

Voorts hebben de autoriteiten optie C van het “antivirusprogramma” ingevoerd op basis van “Wet nr. 300/2020 Sb.” en “Wet nr. 187/2006 Sb.” (3), waarnaar in het verzoek van de Tsjechische Republiek van 7 augustus 2020 wordt verwezen. Die maatregel verlaagt de indirecte loonkosten (bijvoorbeeld door de werkgever betaalde socialezekerheidsbijdragen) van kleine ondernemingen (tot 50 werknemers) die...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.