Uitvoeringsbesluit 2020/1345 - Toekenning van tijdelijke steun aan Tsjechië om het risico op werkloosheid door de COVID-19-uitbraak te beperken - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1345 van de Raad van 25 september 2020 tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan de Tsjechische Republiek om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID-19-uitbraak te beperkenofficiële Engelstalige titel
Council Implementing Decision (EU) 2020/1345 of 25 September 2020 granting temporary support under Regulation (EU) 2020/672 to the Czech Republic to mitigate unemployment risks in the emergency following the COVID-19 outbreakRechtsinstrument | Uitvoeringsbesluit |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsbesluit 2020/1345 |
Origineel voorstel | COM(2020)448 |
Celex-nummer i | 32020D1345 |
Document | 25-09-2020; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 29-09-2020; PB L 314 p. 17-20 |
Inwerkingtreding | 28-09-2020; van kracht datum kennisgeving zie art 5 |
Deadline | 30-03-2021; zie art 4 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Kennisgeving | 28-09-2020 |
29.9.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 314/17 |
UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2020/1345 VAN DE RAAD
van 25 september 2020
tot toekenning van tijdelijke steun uit hoofde van Verordening (EU) 2020/672 aan de Tsjechische Republiek om het risico op werkloosheid in de noodtoestand als gevolg van de COVID-19-uitbraak te beperken
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) 2020/672 van de Raad van 19 mei 2020 betreffende de instelling van een Europees instrument voor tijdelijke steun om het risico op werkloosheid te beperken in een noodtoestand (SURE) als gevolg van de COVID-19-uitbraak (1), en met name artikel 6, lid 1,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 7 augustus 2020 heeft de Tsjechische Republiek de Unie om financiële bijstand verzocht als aanvulling op zijn nationale inspanningen om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de COVID-19-uitbraak en aan de sociaal-economische gevolgen daarvan voor werknemers en zelfstandigen. |
(2) |
De COVID-19-uitbraak en de buitengewone maatregelen die de Tsjechische Republiek heeft genomen om de uitbraak en de sociaal-economische en gezondheidsgerelateerde gevolgen ervan in te dammen, zullen naar verwachting een dramatisch effect op de overheidsfinanciën hebben. Volgens de voorjaarsprognose 2020 van de Commissie zou de Tsjechische Republiek eind 2020 een overheidstekort van 6,7 % van het bruto binnenlands product (bbp) en een schuld van en 38,7 % van het bbp hebben. Volgens de tussentijdse zomerprognose 2020 van de Commissie zou het bbp van de Tsjechische Republiek in 2020 met 7,8 % krimpen. |
(3) |
Door de COVID-19-uitbraak is een aanzienlijk deel van de beroepsbevolking in de Tsjechische Republiek inactief geworden. Dat heeft geleid tot een plotse en sterke stijging van de overheidsuitgaven van de Tsjechische Republiek voor de werktijdverkortingsregeling met de naam “antivirusprogramma” (met de subprogramma’s optie A en optie B) en soortgelijke maatregelen gericht op de indirecte loonkosten (antivirusprogramma optie C) en steun voor zelfstandigen, zoals uiteengezet in de overwegingen 4 tot en met 8. |
(4) |
Meer bepaald is bij “Resolutie van de regering nr. 353 van 31 maart 2020”, als gewijzigd, met als rechtsgrondslag artikel 120 van “Wet nr. 435/2004 Sb. inzake werkgelegenheid”, als gewijzigd, waarnaar in het verzoek van de Tsjechische Republiek van 7 augustus 2020 wordt verwezen, het “antivirusprogramma” opties A en B ingevoerd. Die maatregelen zijn ontworpen om gedeeltelijk de loonkosten te compenseren van particuliere werkgevers die hun economische activiteiten tijdelijk moeten staken of aanzienlijk moeten terugschroeven als rechtstreeks gevolg van door de autoriteiten genomen maatregelen (optie A), of indirect vanwege de negatieve economische effecten van de pandemie (optie B), bijvoorbeeld doordat werknemers niet konden werken als gevolg van reisbeperkingen. Bij optie A wordt de bijdrage van de overheid verstrekt voor 80 % van het compensatieloon, maar niet meer dan 39 000 CZK per werknemer per maand. Bij optie B bedraagt de bijdrage van de overheid 60 % van het compensatieloon, maar niet meer dan 29 000 CZK per werknemer per maand. Werknemers die via die regeling geld ontvangen, mogen niet worden ontslagen zolang de werkgever aan de regeling deelneemt. De maatregelen lopen van 12 maart tot en met 31 oktober 2020 (2). |
(5) |
Voorts hebben de autoriteiten optie C van het “antivirusprogramma” ingevoerd op basis van “Wet nr. 300/2020 Sb.” en “Wet nr. 187/2006 Sb.” (3), waarnaar in het verzoek van de Tsjechische Republiek van 7 augustus 2020 wordt verwezen. Die maatregel verlaagt de indirecte loonkosten (bijvoorbeeld door de werkgever betaalde socialezekerheidsbijdragen) van kleine ondernemingen (tot 50 werknemers) die... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.