Aanbeveling 2021/2122 - Pact voor onderzoek en innovatie in Europa - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Aanbeveling (EU) 2021/2122 van de Raad van 26 november 2021 over een pact voor onderzoek en innovatie in Europaofficiële Engelstalige titel
Council Recommendation (EU) 2021/2122 of 26 November 2021 on a Pact for Research and Innovation in EuropeRechtsinstrument | Aanbeveling |
---|---|
Wetgevingsnummer | Aanbeveling 2021/2122 |
Regdoc-nummer | ST(2021)13701 |
Origineel voorstel | COM(2021)407 |
Celex-nummer i | 32021H2122 |
Document | 26-11-2021; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 02-12-2021; PB L 431 p. 1-9 |
2.12.2021 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 431/1 |
AANBEVELING (EU) 2021/2122 VAN DE RAAD
van 26 november 2021
over een pact voor onderzoek en innovatie in Europa
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 292 in samenhang met artikel 182, lid 5,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Op 30 september 2020 heeft de Commissie een mededeling over “Een nieuwe EOR voor onderzoek en innovatie” aangenomen, waarin zij een nieuwe visie voor de Europese Onderzoeksruimte (EOR) uiteenzet en het voornemen aankondigt een pact voor onderzoek en innovatie (O&I) in Europa voor te stellen. |
(2) |
In de conclusies van de Raad over de nieuwe Europese Onderzoeksruimte, die op 1 december 2020 zijn aangenomen, worden de lidstaten en de Commissie opgeroepen om in 2021 een EOR-beleidsagenda en een gelaagd bestuursmodel te ontwikkelen om de nieuwe ambitie voor de EOR te realiseren. |
(3) |
De afgelopen twee decennia heeft de totstandbrenging van de EOR bijgedragen aan enkele belangrijke verwezenlijkingen op gebieden als onderzoeksinfrastructuur, open wetenschap, transnationale en internationale samenwerking, genderevenwicht in O&I, gezamenlijke programmering, onderzoeksloopbanen en de mobiliteit van onderzoekers, alsmede structurele hervormingen. Onlangs is het algemene tempo van de vooruitgang op het gebied van O&I op Unie-niveau echter gedaald, en er moet meer worden gedaan om die trend te keren. |
(4) |
Om mondiale uitdagingen aan te pakken en het concurrentievermogen van Europa te ondersteunen, moet bij internationale samenwerking middels de EOR rekening worden gehouden met de prioriteiten van de externe betrekkingen van de Unie, uitgaande van multilateralisme en evenwichtige wederzijdse openheid, en moet een gelijk speelveld en wederkerigheid worden bevorderd op basis van fundamentele waarden en gemeenschappelijke randvoorwaarden. |
(5) |
Om te komen tot een EOR die klaar is voor de toekomst, moet de coördinatie worden versterkt en de samenhang worden vergroot tussen het Unie-, het nationale en het regionale beleid. In de mededeling van de Commissie “Een nieuwe EOR voor onderzoek en innovatie” wordt opgeroepen om de lidstaten te mobiliseren rond gemeenschappelijke kernbeginselen en -waarden en om gedeelde prioritaire actiegebieden vast te stellen. Dit is met name van belang in een tijd waarin meer en gerichtere nationale en regionale financiering en hervormingen nodig zijn om versneld bij te dragen aan de duurzameontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (VN), de groene transitie en de digitale transformatie en de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs uit te voeren, conform de doelstellingen van de Europese Green Deal. |
(6) |
Er is een gemeenschappelijk pakket beginselen en waarden nodig om O&I in de Unie opnieuw solide grondslagen te geven, waarbij waarden (ethiek en integriteit, vrijheid van wetenschappelijk onderzoek, gendergelijkheid en gelijke kansen) worden benadrukt, voorzien wordt in betere arbeidsomstandigheden (vrij verkeer van onderzoekers, kennis en technologie in de hele Unie, streven naar excellentie, waardecreatie en impact van O&I) en er meer wordt samengewerkt (coördinatie, samenhang, toewijding, mondiaal bereik, inclusiviteit, maatschappelijke verantwoordelijkheid). |
(7) |
Gedeelde prioriteitsgebieden moeten voor de belanghebbenden duidelijk maken welke gebieden en acties de Unie en haar lidstaten als hun gemeenschappelijke prioriteiten beschouwen en waarvoor zij toezeggen in variabele geometrie te zullen samenwerken, door een stabiel kader voor beleidsmakers, publieke financiers, particuliere investeerders en uitvoerenden tot stand te brengen. |
(8) |
In zijn conclusies over de nieuwe... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.