Besluit 2022/322 - Standpunt EU in de Raad van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) ten aanzien van de vaststelling van amendementen van de bijlagen 1, 6 tot en met 10, 14 en 17 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 1 december -1 gepubliceerd en is op 18 februari 2022 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2022/322 van de Raad van 18 februari 2022 over het namens de Europese Unie in de Raad van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) in te nemen standpunt ten aanzien van de vaststelling van amendementen van de bijlagen 1, 6 tot en met 10, 14 en 17 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2022/322 of 18 February 2022 on the position to be taken on behalf of the European Union within the Council of the International Civil Aviation Organization (ICAO) as regards the adoption of amendments to Annexes 1, 6 to 10, 14 and 17 to the Convention on International Civil Aviation
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2022/322
Regdoc-nummer ST(2022)5751
Origineel voorstel COM(2022)10 EN
Celex-nummer i 32022D0322

3.

Key dates

Document 18-02-2022; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 01-12--1; OJ L 55, p. 47–50
Inwerkingtreding 18-02-2022; in werking datum document zie art 3
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

28.2.2022   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 55/47

 

BESLUIT (EU) 2022/322 VAN DE RAAD

van 18 februari 2022

over het namens de Europese Unie in de Raad van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) in te nemen standpunt ten aanzien van de vaststelling van amendementen van de bijlagen 1, 6 tot en met 10, 14 en 17 bij het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het Verdrag inzake de internationale burgerluchtvaart (het Verdrag van Chicago), waarbij het internationale luchtvervoer wordt geregeld, is op 4 april 1947 in werking getreden. Bij dat verdrag is de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (International Civil Aviation Council — ICAO) opgericht.

 

(2)

De lidstaten van de Unie zijn verdragsluitende partijen bij het Verdrag van Chicago en leden van de ICAO, terwijl de Unie de status van waarnemer heeft in bepaalde organen van de ICAO. Momenteel zijn zeven lidstaten vertegenwoordigd in de Raad van de ICAO (de “ICAO-raad”).

 

(3)

Op grond van artikel 54 van het Verdrag van Chicago stelt de ICAO-raad internationale normen en aanbevolen praktijken (standards and recommended practices — SARP’s) vast en wijst deze aan als bijlagen bij het Verdrag van Chicago.

 

(4)

Tijdens zijn 225e zitting moet de ICAO-raad amendement 178 van bijlage 1, amendement 47 van bijlage 6, deel I, amendement 40 van bijlage 6, deel II, amendement 24 van bijlage 6, deel III, amendement 7 van bijlage 7, amendement 109 van bijlage 8, amendement 29 van bijlage 9, amendement 91 van bijlage 10, vol. IV, amendement 17 van bijlage 14, vol. I, en amendement 18 van bijlage 17 bij het Verdrag van Chicago vaststellen, zoals vastgelegd in staatsbrieven AN 12/1.1.25-20/112, AN 11/1.1.34-20/75, AN 3/45-20/85, AN 3/1.2-20/76, AN 7/1.3.105-20/42, SP 55/4-20/94, AS 8/2.1-21/48 Confidential, en EC 6/3 — 21/67.

 

(5)

Het belangrijkste doel van amendement 178 van bijlage 1 bij het Verdrag van Chicago is de invoering van een elektronisch systeem voor personeelsvergunningen mogelijk te maken, om de efficiëntie te verbeteren.

 

(6)

Het belangrijkste doel van amendementen 47, 40 en 24 van respectievelijk delen I, II en III van bijlage 6 bij het Verdrag van Chicago is het rechtskader voor de blijvende goede werking van vluchtrecorders te versterken; de bepalingen met betrekking tot vluchtuitvoeringen met langere uitwijktijden (extended division time operations — EDTO) en reddingsvesten voor jonge kinderen te verduidelijken; grondnaderingswaarschuwingssystemen (ground proximity warning systems — GPWS) verplicht te stellen in bepaalde vliegtuigen; een nieuwe norm toe te voegen om vliegtuigen onder bepaalde omstandigheden uit te rusten met systemen voor bewustmaking van en waarschuwing voor doorschieten op de start- of landingsbaan (runway overrun awareness and alerting systems — ROAAS); operationele credits te verlenen in het kader van prestatiegerelateerde vluchtuitvoeringsminima voor luchtvaartterreinen (performance-based aerodrome operating minima — PBAOM); te garanderen dat er passende faciliteiten en diensten voor redding en brandbestrijding (rescue and firefihting — RFF) beschikbaar zijn op het beoogde luchtvaartterrein; de bepalingen met betrekking tot offshore-uitwijkmogelijkheden voor langeafstandshelikoptervluchten te actualiseren, en bepalingen toe te voegen met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke goederen in helikopters en de desbetreffende opleidingsvoorschriften te actualiseren.

 

(7)

Het voornaamste doel van amendement 7 van bijlage 7 bij het Verdrag van Chicago is de overdracht van een...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.