Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake Maatwerkfinanciering CO2-reductie Verduurzaming Industrie) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36504 - Tweede incidentele suppletoire begroting Economische Zaken en Klimaat 2024 (Maatwerkfinanciering CO2-reductie Verduurzaming Industrie) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake Maatwerkfinanciering CO2-reductie Verduurzaming Industrie); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 16-02-2024 |
Publicatiedatum | 16-02-2024 |
Nummer | KST365042 |
Kenmerk | 36504, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2023-
2024
36 504
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake Maatwerkfinanciering CO2-reductie Verduurzaming Industrie)
MEMORIE VAN TOELICHTING A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Mede namens de Minister voor Klimaat en Energie,
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
kst-36504-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2024
B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Voor wat betreft het toelichten van significante verschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2.1 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2024 incl. NvW en amendementen |
Mutaties 2e ISB |
Stand 2e ISB |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
Mutatie 2028 |
|
Verplichtingen |
3.146.997 |
200.000 |
3.346.997 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
2.357.412 |
0 |
2.357.412 |
24.000 |
65.000 |
20.000 |
63.000 |
Subsidies (regelingen) |
1.175.761 |
0 |
1.175.761 |
24.000 |
65.000 |
20.000 |
63.000 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
23.250 |
23.250 |
Eurostars |
22.269 |
22.269 |
Bevorderen ondernemerschap |
19.395 |
19.395 |
Cofinanciering EFRO |
31.977 |
31.977 |
Bijdrage aan ROM's |
15.049 |
15.049 |
Verduurzaming industrie |
79.322 |
79.322 24.000 65.000 20.000 63.000 |
Startup beleid |
12.136 |
12.136 |
Urgendamaatregelen Industrie |
11.940 |
11.940 |
Invest-Nl |
11.625 |
11.625 |
Noodloket (TOGS) |
0 |
|
Tegemoetkoming vaste lasten |
0 |
|
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland |
0 |
|
Europees Defensie Fonds cofinanciering |
5.000 |
5.000 |
Omscholing naar tekortsectoren |
0 |
|
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling |
0 |
|
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) |
0 |
|
Herstructurering winkelgebieden |
16.388 |
16.388 |
R&D mobiliteitssectoren |
33.100 |
33.100 |
SEG |
0 |
|
NGF - project Groenvermogen van de Nederlandse |
||
economie |
84.879 |
84.879 |
NGF - project Health-RI |
12.000 |
12.000 |
NGF - project RegMed XB |
10.649 |
10.649 |
NGF - project Quantum-DeltaNL |
127.818 |
127.818 |
NGF - project Oncode-PACT |
49.963 |
49.963 |
NGF - project Circulaire Plastics NL |
23.040 |
23.040 |
NGF - project NXTGEN HIGH TECH |
78.220 |
78.220 |
Stand ontwerpbegroting 2024 incl. NvW en amendementen |
Mutaties 2e ISB |
Stand 2e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie ISB 2025 2026 2027 2028 |
|
NGF - project PhotonDelta |
67.125 |
67.125 |
|
NGF - project Opschaling PPS beroepsonderwijs |
39.189 |
39.189 |
|
NGF project Bio Based Circular |
21.700 |
21.700 |
|
NGF project Material Independence & Circular Batteries |
53.000 |
53.000 |
|
Tegemoetkoming Energiekosten |
0 |
||
Indirecte Kosten Compensatie ETS |
0 |
||
IPCEI Cloudinfrastructuur en services |
20.642 |
20.642 |
|
IPCEI Micro elektronica |
143.088 |
143.088 |
|
Aanvullende tegemoetkoming evenementen |
0 |
||
Omzetderving Limburg |
0 |
||
Investeringen Verduurzaming Industrie - Klimaatfonds |
134.210 |
134.210 |
|
EuroHPC |
10.193 |
10.193 |
|
EuroQCI |
5.606 |
5.606 |
|
Brexit Adjustment Reserve |
0 |
||
Ruimte voor economie / bedrijventerreinen |
2.789 |
2.789 |
|
Overig |
10.199 |
10.199 |
Leningen |
30.000 |
0 |
30.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bedrijfssteun Qredits NGF - project PhotonDelta |
30.000 |
0 30.000 0 |
Garanties |
97.945 |
0 |
97.945 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
42.228 |
42.228 |
|||||
Klein Krediet Corona garantieregeling Groeifaciliteit |
8.972 |
8.972 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering |
11.745 |
11.745 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering Corona |
25.000 |
25.000 |
|||||
MKB financiering |
10.000 |
10.000 |
Opdrachten |
23.052 |
0 23.052 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en opdrachten |
6.170 |
6.170 |
||||
Caribisch Nederland |
847 |
847 |
||||
ICT beleid |
0 |
|||||
Regeldruk |
2.450 |
2.450 |
||||
Budget Samenwerking regio |
815 |
815 |
||||
Small Business Innovation Research |
150 |
150 |
||||
Stikstofaanpak piekbelasters industrie |
11.500 |
11.500 |
||||
Verduurzaming industrie |
1.120 |
1.120 |
Bijdrage aan agentschappen |
122.915 |
0 |
122.915 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl Rijksinspectie Digitale Infrastructuur |
122.170 745 |
122.170 745 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
380.925 |
0 |
380.925 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan TNO Kamer van Koophandel Bijdrage aan NWO-TTW |
209.862 142.917 28.146 |
209.862 142.917 28.146 |
|||||
Bijdrage aan medeoverheden |
20.386 |
0 |
20.386 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
20.386 |
20.386 |
Stand ontwerpbegroting 2024 incl. NvW en amendementen |
Mutaties 2e ISB |
Stand 2e ISB |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
Mutatie 2028 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
506.428 |
0 |
506.428 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationaal Innoveren |
55.539 |
55.539 |
|||||
PPS toeslag |
200.686 |
200.686 |
|||||
TO2 (excl. TNO) |
60.234 |
60.234 |
|||||
Topsectoren overig |
13.796 |
13.796 |
|||||
Ruimtevaart (ESA) |
83.719 |
83.719 |
|||||
Bijdrage NBTC |
10.169 |
10.169 |
|||||
Overige bijdragen aan organisaties |
6.061 |
6.061 |
|||||
Economische ontwikkeling en technologie |
5.514 |
5.514 |
|||||
EU-cofinanciering JTF |
17.730 |
17.730 |
|||||
Faciliteiten toegepast onderzoek TO2 en RKI |
43.250 |
43.250 |
|||||
NGF - projectNXTGEN Ruimtevaart |
9.730 |
9.730 |
Storting begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting reserve BMKB |
0 |
||||||
Storting reserve MKB financiering |
0 |
Ontvangsten |
268.597 |
0 268.597 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Luchtvaartkredietfaciliteit |
863 |
863 |
||||
Rijksoctrooiwet |
45.966 |
45.966 |
||||
Eurostars |
4.250 |
4.250 |
||||
F-35 |
10.576 |
10.576 |
||||
Diverse ontvangsten |
11.242 |
11.242 |
||||
Bedrijfssteun |
41.700 |
41.700 |
||||
Noodloket (TOGS) |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten starters |
0 |
|||||
BMKB |
33.000 |
33.000 |
||||
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona |
0 |
|||||
Klein Krediet Corona |
0 |
|||||
Ontvangsten verduurzaming industrie |
0 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
||||
Onttrekking reserve Groeifaciliteit |
0 |
|||||
SEG |
0 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinanciering |
13.000 |
13.000 |
||||
Onttrekking reserve GO |
0 |
|||||
Tegemoetkoming Energiekosten |
100.000 |
100.000 |
||||
MKB financiering |
0 |
|||||
Brexit Adjustment Reserve |
0 |
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000) |
|||||||
Stand ontwerpbegroting 2024 incl. NvW en amendementen |
Mutaties 2e ISB |
Stand 2e ISB |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
Mutatie 2028 |
|
Verplichtingen waarvan garantieverplichtingen waarvan overige verplichtingen |
3.146.997 1.260.000 1.886.997 |
200.000 200.000 |
3.346.997 1.260.000 2.086.997 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De budgetflexibiliteit bij de ontwerpbegroting 2024 was 43%, oftewel 57% van het beschikbaare kasbudget in 2024 was juridisch verplicht. Het budget van de ontwerpbegroting 2024 wordt door deze Incidentele Suppletoire Begroting (ISB) met € 200 mln verhoogd, daarmee daalt het percentage juridisch verplicht op artikel 2 van de EZK-begroting. De nieuwe budgetflexibiliteit is 47% oftewel 53% juridisch verplicht.
In deze ISB wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven ten behoeve van een Maatwerk-financiering CO2-reductie Verduurzaming Industrie, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Maatwerkfinanciering CO2-reductie verduurzaming industrie van 14 februari 2024. Het betreft lopend beleid en volgt de inzet die is voorgesteld in Kamerbrief over voortgang maatwerkafspraken van 27 februari 2023, in Kamerbrief over voortgang maatwerkafspraken van 27 september 2023 en in Kamerbrief over Joint Letter of Intent Maatwerk Nobian van 22 november 2023.
Mochten deze middelen niet worden ingezet voor een desbetreffende maatwerkafspraak, doordat de Europese Commissie geen goedkeuring geeft over de openstelling van de Call For Proposals die betrekking heeft op de staatsteuntoets van het bedrijf, zullen deze middelen op een later moment terugvloeien naar de Algemene Post (Klimaatfonds). Mocht het traject van de Europese Commissie leiden tot significante aanpassingen, zal er door Kabinet opnieuw worden gewogen.
Maatwerkfinanciering CO2-reductie Verduurzaming Industrie.
Op 22 november jl. is de eerste Joint Letter of Intent (JLoI) met Nobian ondertekend. Met behulp van maatwerkafspraken kan Nobian haar fabrieken ombouwen en daarmee haar klimaatdoelstellingen met 10 jaar versnellen door in 2030 al nagenoeg geen CO2 meer uit te stoten. Dat levert een aanzienlijke bijdrage aan de CO2-reductie doelstellingen die planning gekoppeld zijn aan de maatwerkafspraken én versterkt de industrieclusters in Delfzijl, Hengelo en Rotterdam en daarmee de Nederlandse positie in de Europese chlooralkali- en bredere chemische -sector. Deze afspraken zijn allemaal opgenomen in de JLoI die met uw Kamer is gedeeld waarbij voor deze additionele reductie een overheidsbijdrage van 200 mln gemoeid is. De uitfinanciering hiervan zal plaatsvinden in de periode 2024-2030.
Om deze doelstellingen te behalen vraagt Nobian om een financiële bijdrage, naast hun eigen investeringen, voor drie van de vijf projecten. Met deze ISB wordt gevraagd om het bedrag over te hevelen uit het Klimaatfonds naar de EZK-begroting t.b.v. de eerste twee projecten (Delfzijl en Hengelo) die goed zijn voor ca. 540 Kton CO2-reductie. Vanwege de urgentie en de tijdslijnen van Nobian om de verduurzamings-ambities voor 2030 te realiseren, kan deze overheveling niet wachten op de reguliere besluitvorming. De ISB zelf zorgt er niet voor dat de middelen overgeheveld worden naar Nobian: dat gebeurt via een uiteindelijke, definitieve subsidiebeschikking. Het voornemen is om in april tot bindende afspraken te komen voor de twee genoemde projecten.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 36 504, nr. 2 5